• Anonym (K)

Seroquel? Orolig

Jag har fått seroquel utskrivet och ska ta första idag men är orolig att nåt ska hända, har läst så mycket hemskheter på internet. Jag är trött på att må konstigt, vill bli vanlig och därför velar jag med medicinen. Jag har bipolär sjukdom typ 1, är paranoid med återkommande kortvariga psykoser. Har syn och hörselhallucinationer. Läst att många får det mot vanlig ångest och sömnproblem fast när man kollar fass eller wikipedia så står det ju att det ska va mot sånt jag har? Och sen fattar jag inte det där med att man ska inte äta när man tar den, på hur länge då? Hur länge måste man gå utan mat innan och efter man tar seroquel?
    Det jag är allra mest orolig för är att få mardrömmar som många verkar få, för jag är paniskt rädd när jag drömmer, det är som om det är på riktigt och det är så hemskt, vill inte ha värre! Vill också undvika epileptiska anfall då jag äntligen fått kontroll på min epilepsi fast min läkare sa att det skulle vara lugnt, men bipacksedeln säger nåt helt annat. Jag får ångest bara jag tänker på biverkningar för jag mår redan skit och vill verkligen inte att det ska bli värre. Vill bli frisk nu.

• Svar på tråden Seroquel? Orolig
  • Anonym (K)
    StarStruck skrev 2013-12-19 19:51:57 följande:
    Jag åt seroquel depot och fick inga biverkningar

Åh vad skönt att höra :) vad ville du bli hjälpt med? Jag är jätteförvirrad angående det där med maten, måste man vara tom i magen när man tar den? Såg nyss att man kan äta en timme efter att man tagit den, men innan då?
  • StarStruck
    Anonym (K) skrev 2013-12-19 19:58:17 följande:
    Åh vad skönt att höra :) vad ville du bli hjälpt med? Jag är jätteförvirrad angående det där med maten, måste man vara tom i magen när man tar den? Såg nyss att man kan äta en timme efter att man tagit den, men innan då?

jag tog den tillsammans med några andra tablettee, minns faktiskt inte vad seroquelen skulle vara bra för egentligen. När jag bara tog den så hade den ingen verkan. Det var så länge sen jag tog den så det där med maten vågar jag inte svara på :)
  • Anonym (bipolär 2)

Jag har 300 mg seroquel just för att sova. Har inte tänkt nåt alls på det där med mat, läkaren har inte sagt nåt. Läser man FASS blir man ju alltid skräckslagen eftersom de måste nämna varenda biverkning som någon/några har upplevt. Jag har inga biverkningar alls. Pröva seroquel? Du kan ju sluta om du får jobbiga biverkningar. Att uppleva psykotiska symptom kan inte vara kul.

Lycka till, hoppas att du hittar en bra medicin som gör att du mår bra.

• Anonym (K)
    Anonym (bipolär 2) skrev 2013-12-20 12:52:34 följande:
    Jag har 300 mg seroquel just för att sova. Har inte tänkt nåt alls på det där med mat, läkaren har inte sagt nåt. Läser man FASS blir man ju alltid skräckslagen eftersom de måste nämna varenda biverkning som någon/några har upplevt. Jag har inga biverkningar alls. Pröva seroquel? Du kan ju sluta om du får jobbiga biverkningar. Att uppleva psykotiska symptom kan inte vara kul.

Jag provade 100 mg igår och blev lite hög, det var ganska trevligt :) men läget har inte förändrats alls, jag vet inte om det är behovsmedicin eller sån som tar veckor på sig att fungera? Jag har läst massvis om att man känner sig trött och seg och som en zombie men jag är piggare än någonsin vilket kanske inte är önskvärt då jag ska komma ur mitt hypoläge... Har fortf hallisar också.

Tack :)
  • Anonym (K)
    Anonym (bipolär 2) skrev 2013-12-20 12:52:34 följande:

och undra varför de ger seroquel mot sömnproblem? Då måste det vara rejäla problem? För theralen, propavan, imovane osv är ju ganska stadiga sömnpiller redan, varför tycker läkaren att man ska sättas på antipsykotika om man inte är bipolär eller psykotisk? Vill inte ifrågasätta dina problem, men jag har tänkt på det hela dagen igår och nu men har inte hittat nåt svar på det.
  • Anonym (K)
    StarStruck skrev 2013-12-19 21:39:45 följande:

jag tog den tillsammans med några andra tablettee, minns faktiskt inte vad seroquelen skulle vara bra för egentligen. När jag bara tog den så hade den ingen verkan. Det var så länge sen jag tog den så det där med maten vågar jag inte svara på :)

Hur mycket tog du? Jag tog 100 mg igår, som ordinerat, och blev helt avslappnad och tyckte allt va toppen, men det kanske går över när jag blir van vid dem :(
  • Anonym (K)

Anonym (bipolär 2) haha förlåt, nu såg jag ju att du faktiskt är bipolär... Ursäkta att jag är så disträ!

• Anonym (bipolär 2)
    Anonym (K) skrev 2013-12-20 13:16:29 följande:
    Anonym (bipolär 2) haha förlåt, nu såg jag ju att du faktiskt är bipolär... Ursäkta att jag är så disträ!
    Jo, är bipolär men har mest problem med långa depressioner. Läkarna brukar gilla att skriva ut antipsykotiska mediciner som seroquel mot sömnproblem, de tycker nog att det är bättre än bättre sömnmediciner som kan vara beroendeframkallande.

Jag har lamictal för att hålla mig stabil och så har jag en till antipsykotisk medicin, abilify. För att göra mig piggare eller vad läkaren sa... Glömde fråga varför, skulle ju göra det hade jag tänkt. Jag har även stilnoct för att sova men fick seroquel för att bli trött på kvällen (vilket inte funkar längre, jag har vant mig vid dosen) och sova längre. Seroquel är ingen behovsmedicin, man ska ta den regelbundet och jag gissar att den inte verkar direkt när det gäller psykotiska symptom. Fast att bli hög låter ju inte bra. Har du möjlighet att få tag på läkaren? Är det tänkt att du ska öka dosen, 100 mg är ju inte så mycket.
  • StarStruck
    Anonym (K) skrev 2013-12-20 13:14:10 följande:
    Hur mycket tog du? Jag tog 100 mg igår, som ordinerat, och blev helt avslappnad och tyckte allt va toppen, men det kanske går över när jag blir van vid dem :(

oj, haha, det är 2 år sen jag slutade men jag tog två om dagen.
Svar på tråden Seroquel? Orolig