• Anonym (Orolig mamma)

Vad är detta för utslag?

Är så orolig, vårt barn har haft utslag från och till i sju månader nu, de blir illrosa, olika stora (vissa är 8x7 cm och de minsta är ca 1x1cm).. När de kommer så gör det oftast lite ont och ibland så kliar det. Utslagen är kvar i en till två veckor och sedan så bleknar de bort. Det bilr som en liten vit kula där de har suttit. Efter några dagar så kommer de tillbaka igen fast på olika ställen hela tiden. Dock så reaktiveras de gamla utslagen så att de flammar upp om och om igen, men det kan vara flera veckor emellan!
    På sju månader så har barnet varit fri från utslagen under en och en halv vecka sammanlagt.
    Ibland så kommer de efter feber och förkylning och ibland poppar de bara upp! Oftast så kommer det först ett och sedan kommer det fler och fler. Läkarna är helt nollställda, de har ingen aning om vad detta kan vara!
    Funderar över om detta kan vara kutan mastocytos, så om ni har erfarenhet av denna sjukdom skriv gärna! Andra förslag mottages även de tacksamt!
    Är så  orolig över detta att jag inte kan sova på nätterna!
  • Svar på tråden Vad är detta för utslag?
  • Anonym (Bara jag)

Hej! Kan det vara ros feber? Min mamma brukar få det så fort hon träffar någon med en infektion, framför allt streptokocker.. Hon har dock stora sår av det... Lycka till!

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Bara jag) skrev 2013-12-19 19:43:58 följande:
    Hej! Kan det vara ros feber? Min mamma brukar få det så fort hon träffar någon med en infektion, framför allt streptokocker.. Hon har dock stora sår av det... Lycka till!
    Det blir inga sår (tack och lov!!!) och läkarna tror inte att det är rosfeber, det var det första jag bad dem att kolla för det är ju väldigt likt det!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Eleonor01 skrev 2013-12-19 19:44:10 följande:
    Kommer de någon speciell tidpunkt på dagen?
    Nä, de kommer lite hur som helst. men de flesta har nog dykt upp vid lunchtid nu när jag tänker efter
  • Anonym (?)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-12-19 19:38:58 följande:

Är så orolig, vårt barn har haft utslag från och till i sju månader nu, de blir illrosa, olika stora (vissa är 8x7 cm och de minsta är ca 1x1cm).. När de kommer så gör det oftast lite ont och ibland så kliar det. Utslagen är kvar i en till två veckor och sedan så bleknar de bort. Det bilr som en liten vit kula där de har suttit. Efter några dagar så kommer de tillbaka igen fast på olika ställen hela tiden. Dock så reaktiveras de gamla utslagen så att de flammar upp om och om igen, men det kan vara flera veckor emellan!
    På sju månader så har barnet varit fri från utslagen under en och en halv vecka sammanlagt.
    Ibland så kommer de efter feber och förkylning och ibland poppar de bara upp! Oftast så kommer det först ett och sedan kommer det fler och fler. Läkarna är helt nollställda, de har ingen aning om vad detta kan vara!
    Funderar över om detta kan vara kutan mastocytos, så om ni har erfarenhet av denna sjukdom skriv gärna! Andra förslag mottages även de tacksamt!
    Är så  orolig över detta att jag inte kan sova på nätterna!
    Om du tvättar av stället och smörjer med kortisonkräm går de bort då  ? 
  • Anonym (Bara jag)

Ja.. Det är ju det! Och inte bältros? Hoppas att dom hittar va det är! Inte torrhet av tvättmedel?

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (?) skrev 2013-12-19 20:27:39 följande:
    Om du tvättar av stället och smörjer med kortisonkräm går de bort då  ? 
    Nä ;-( Har kört allt från Alsolsprit till hydrokortison utan verkan. Det enda som lindrar är Tavergil och kyla verkar det som, men det dämpar bara det onda inte det röda

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Bara jag) skrev 2013-12-19 20:27:44 följande:
    Ja.. Det är ju det! Och inte bältros? Hoppas att dom hittar va det är! Inte torrhet av tvättmedel?
    Nä, det är inte torrt. Har bytt tvättmedel för säkerhets skull förut, men det blev ingen skilnad. Inte bältros, det ser inte ut så
  • Anonym (?)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-12-19 21:19:25 följande:
    Nä ;-( Har kört allt från Alsolsprit till hydrokortison utan verkan. Det enda som lindrar är Tavergil och kyla verkar det som, men det dämpar bara det onda inte det röda

Lindrar tavegyl så är det nässelutslag mest sannolikt. Så kör pälsdjur reducering samt mat på kroppen reducering dvs klet från andra ungar som ätit bregott osv
  • Jessica 437

Allergi mot något i maten? Eftersom det brukar uppkomma vid lunch.
    Så ser min dotter ut när hon ätit mjölk, mjölkprotein allergiker :/

• Orcha

Värmeutslag?

Kan komma av varma duschar, varma kläder, varmt väder osv.
    Kliar och irriterar lite initialt men går över på några timmar.

I UK åker jag i en väldigt high fart. Här hemma småpyser jag mest...
  • Eleonor01

Jag har haft utslag hela året. Ser ut som hennes. Mina kommer från sovrummet. Först trodde jag vägglöss men det finns inga! Anticimex harvarit här. Katterna är av lusade å sovrummet sanerat många gånger. Kvarstår gör kvalsterallergi... Mina utslag bleknar under dagen å kommer igen på förmiddagen. Ser ibland ut som bett.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (?) skrev 2013-12-19 22:31:34 följande:
    Lindrar tavegyl så är det nässelutslag mest sannolikt. Så kör pälsdjur reducering samt mat på kroppen reducering dvs klet från andra ungar som ätit bregott osv
    Läkarna är helt säkra på att det inte är allergi. Annars så är det alltid mjölkfritt här hemma och det finns inga djur heller.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Jessica 437 skrev 2013-12-19 22:32:31 följande:
    Allergi mot något i maten? Eftersom det brukar uppkomma vid lunch.
    Så ser min dotter ut när hon ätit mjölk, mjölkprotein allergiker :/
    Det kommer efter att hon har ätit något speciellt, trodde först att det var fisk eller äggallergi, men efter uteslutning av det i tre månader så var det ingen skillnad varken under den tiden eller när vi började igen. Hon är mjölkproteinallergiker. 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Eleonor01 skrev 2013-12-20 06:55:46 följande:
    Jag har haft utslag hela året. Ser ut som hennes. Mina kommer från sovrummet. Först trodde jag vägglöss men det finns inga! Anticimex harvarit här. Katterna är av lusade å sovrummet sanerat många gånger. Kvarstår gör kvalsterallergi... Mina utslag bleknar under dagen å kommer igen på förmiddagen. Ser ibland ut som bett.
    Ja, så ser vissa ut. Men de bleknar inte...
    Svågern jobbar på Anticimex och har kollat vårt hem flera gånger, men hittar inget.
  • Tessssa

Ser ut som ett bett.
    Ser lite rödare inuti som sedan sprider ut sig.
    Kolla upp Borrelia,....

• Anonym (Orolig mamma)
    Tessssa skrev 2013-12-20 15:55:13 följande:
    Ser ut som ett bett.
    Ser lite rödare inuti som sedan sprider ut sig.
    Kolla upp Borrelia,....
    Redan behandlad för det, men det blev ingen skillnad. visade inget på testerna heller...
    Alla utslag ser inte ut så här, vissa är mycket mindre och illrosa!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Orcha skrev 2013-12-19 22:36:17 följande:
    Värmeutslag?

Kan komma av varma duschar, varma kläder, varmt väder osv.
    Kliar och irriterar lite initialt men går över på några timmar.
    Nä ;-( de försvinner inte förrän efter 1-3 v... läkarna säger att det inte är urticaria.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Eleonor01 skrev 2013-12-20 15:53:00 följande:
    Å Anticimex hittar inget hos oss hellre. Har ni funderat på kvalsterallergi?
    Japp, men läkarna är 110 % säkra på att det inte är allergi, har gjort en massa allergitester utan utslag utom på mjölk och det visste vi ju redan. Hon har varit mjölkfri sedan hon var 2 månader.
Svar på tråden Vad är detta för utslag?