• Alicia li

Vart kan man göra NIPT idag?

Jag undrar vart man kan göra nipt (noninvasive prenatal testning)? Har någon här fått göra det i studie inom landet eller skickat prov utomlands? Det känns mycket lugnare med ett blodtest i vecka 10 än att oroa sig över sannolikheten i kub el ännu värre vänta på fvp.

• Svar på tråden Vart kan man göra NIPT idag?
  • Fenna

Jag gissar att du kan göra det på vilken privatklinik som helst som erbjuder det. Bor i Tyskland och här är det många kliniker som gör det till självkostnadspris (har dock inte gjort det själv).

• Alicia li

Tack båda för svar jag hoppas det kommer till Sverige snart också då jag har svårt att förstå att etikfrågan skulle vara annorlunda än för mkp och fvp som erbjuds idag. Tror knappast det skulle vara godkänt i Tyskland och USA om tillförlitligheten var dålig heller.

• Marialouis

Hej jag ska göra NIPT test i stockholm den kom hit föe ca en månad sedan . Sverige kostar de mellan 8000 tusen kronor .

• Marie90

När jag gjorde mitt MKP förra veckan fick jag lämna blod för att dom ska jämföra resultaten med MKP/NIPD :)

Bm berättade att dom under ca 1år ska göra jämförelser för att säkerställa att de fungerar så om ca 1,5år ska det gå att ta ett NIPD test i Sverige!

• madde10

Jag vill gärna också veta var i Sverige man kan göra detta. Nån som gjort och vad kostar det?

• Marie90
    madde10 skrev 2014-09-13 12:21:55 följande:

Jag vill gärna också veta var i Sverige man kan göra detta. Nån som gjort och vad kostar det?

Tror inte (har inte hittat någonstans) man kan göra det i Sverige än.. Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg, det är på gång.. Danmark tror jag är de närmsta alternativet än så länge..
  • Sanna R

Jag läste att det går att göra i sverige men att man själv måste kolla med mvc om dom kan ta blodprovet, sen måste blodprovet skickas för analys. Men man kan köpa kit för detta där "allt" ingår. kolla här: dinamediciner.se/nyheter/nipt-%E2%80%93-nytt-riskfritt-test-fosterdiagnostik 

Rätt mycket pengar men värt det tycker jag. Fast jag har hört att det kan va svårt att få mvc att ta blodprovet.

• Calendula

Det går även att ta provet via BB Stockholm och Barnmorskehuset i väst.

Jag har bokat in en tid till BB Stockholm.

• Calendula
    Sanna R skrev 2014-10-07 21:37:38 följande:

Så BB stockholm tar provet. Bra att veta!

Ja, alltså de sköter allt då med provtagning samt att de skickar iväg proverna. Du behöver inte beställa nåt kit då utan det får man där. Smidigt men kostar ju förstås en hel del.

Själv tycker jag det är värt varenda öre då jag vägrar göra moderkaksprov/fostervattenprov.
  • madde10
    Calendula skrev 2014-10-07 21:32:51 följande:

Det går även att ta provet via BB Stockholm och Barnmorskehuset i väst.

Jag har bokat in en tid till BB Stockholm.

Tar inte dom 15000? 
    I göteborg tar dom 7000.
  • Calendula

8500 kr kostar det. Vill man ha ett utökat prov där de kollar mer än trisomi 21, 13 & 18 så kostar det 9500 kr.

• magben

Stämmer, i Gbg kostar det 7000. Det går även att ta provet på en vårdcental i t.ex. Stockholm och skicka det till gbg. Jag vet de som gjort så till samma pris som i gbg. Det verkar som att det är upp till vårdcentralen om dom vill göra det eller inte men dom måste ha ett speciellt kitt för detta som dom/du beställer. I gbg kan du göra testet på en mottagning ca 1 mil söder om stan.

Du kan läsa mer på www.fostertest.se

• 712
    Man kan göra det i Göteborg på utvalda kliniker som man hittar på Fostertest.se som nämnts tidigare i tråden.

De utvalda klinikerna skickar blodet till till Tataa biocenter GBG som i sin tur skickar blodet till Hongkong. Är mycket tveksam till att moderns och fostrets blod skickas till Kina.

Om man känner sig trygg bör man ändå ta reda på vilken typ av sekretess man kan förvänta sig, och om testet visar sig vara felaktigt vem ställs då som ansvarig?

På sikt, under 2015 kommer labbtestet tillämpas på Sahlgrenska Universitesjukhuset, kan man vänta så är det såklart att föredra.
Svar på tråden Vart kan man göra NIPT idag?