• Anonym (?)

Rimligt umgänge för nyfödd?

Pappan bor 10 mil bort och har inte körkort. Enkel resa hit tar ca 2½ timme och kostar runt 150:-. Han går på ekonomiskt bistånd. (Vi planerar dock att betala varannan resa). Han har nån form av sysselsättning 4 dagar i veckan kl 10-15. Jag vill inte åka till honom eftersom jag har fler barn hemma som kommer hem från förskola och skola osv.

Vi vet inte riktigt vad som kan vara rimligt med umgänge i den här situationen. Det mesta vi läser på internet är varannan/var tredje dag som behövs men som ni kanske förstår kommer det vara svårt att få till. Har ni några tips om vad som skulle kunna vara rimligt?

• Svar på tråden Rimligt umgänge för nyfödd?
  • Anonym (@)

Ja när det gäller nyfödda är det korta besök och ofta som gäller, nån tim varje dag eller max 2-3 tim varannan dag, att du har fler ungar hemma tas inte hänsyn till om han drar med dig till tr i en stämning

• Anonym (?)

Det är inte aktuellt med nån tingsrätt. Vi samarbetar bra och kommer överens om det mesta. Vi blev bara lite osäkra på hur vi skulle få ihop det här. Varje/varannan dag kommer inte fungera dock. Det inser vi båda två..

• Anonym (@)
    Anonym (?) skrev 2013-12-20 00:37:17 följande:
    Det är inte aktuellt med nån tingsrätt. Vi samarbetar bra och kommer överens om det mesta. Vi blev bara lite osäkra på hur vi skulle få ihop det här. Varje/varannan dag kommer inte fungera dock. Det inser vi båda två..

Nej men då ser ni inte till barnets behov heller och det är barnets behov som ska styra inte föräldrarnas
  • Anonym (?)
    Anonym (@) skrev 2013-12-20 00:44:06 följande:

Nej men då ser ni inte till barnets behov heller och det är barnets behov som ska styra inte föräldrarnas

Men om han missar sin sysselsättning får han inga pengar alls från socialtjänsten. Redan som det är nu har han kvar ungefär 2000:- efter räkningar och dyl. Jag har ca 5500:- kvar efter räkningar som ska räcka till mig och mina barn. Det finns inte ekonomiskt utrymme till 300:- per umgänge flera gånger i veckan. (Socialtjänsten beviljar enbart 2 resor i månaden/varannan helg) Vi får liksom göra det bästa av situationen istället.

Om jag ska ta med mina barn till honom hamnar kostnaden på ca 400:- per umgänge eftersom jag måste betala för min 8-åring. Han kan inte vara ensam hemma efter skolan eller gå hem själv och det är orimligt att kräva att han ska tas ifrån sin skolplikt för att bebis ska få umgänge. Det finns ju faktiskt fler än 1 barns behov att ta hänsyn till....

• Anonym (72)

TS, om ni kan få till två besök i veckan så är det jättebra! Med tanke på att ni bor en bit ifrån varandra så blir det svårt med mer än så. Jag tycker att det är otroligt schysst av dig att betala varannan resa för att göra det möjligt för bebisen att träffa pappan oftare!

Jag tycker att du ska släppa allt dåligt samvete över att bebisen inte får träffa pappan varje-varannan dag. Fokusera istället på att göra besöken så bra som möjligt, låt pappan hantera allt utom amningen och lämna honom gärna ensam i rummet så att han känner sig bekväm (och blir tvungen att hantera situationen själv).

• Anonym (soc)
    Anonym (?) skrev 2013-12-20 00:55:50 följande:

Men om han missar sin sysselsättning får han inga pengar alls från socialtjänsten. Redan som det är nu har han kvar ungefär 2000:- efter räkningar och dyl. Jag har ca 5500:- kvar efter räkningar som ska räcka till mig och mina barn. Det finns inte ekonomiskt utrymme till 300:- per umgänge flera gånger i veckan. (Socialtjänsten beviljar enbart 2 resor i månaden/varannan helg) Vi får liksom göra det bästa av situationen istället.

Om jag ska ta med mina barn till honom hamnar kostnaden på ca 400:- per umgänge eftersom jag måste betala för min 8-åring. Han kan inte vara ensam hemma efter skolan eller gå hem själv och det är orimligt att kräva att han ska tas ifrån sin skolplikt för att bebis ska få umgänge. Det finns ju faktiskt fler än 1 barns behov att ta hänsyn till....

Jag tycker att han ska överklaga. Umgänget ska styras av barnets behov inte av socialtjänstens "normer".
  • blaa

Skönt att ni kan samarbeta, allt blir så mycket enklare då :)
    Själv fick jag barn med en man som bor 50 mil bort och av förklarliga skäl kan vi inte ses så ofta. Vi satsade mer på att ses 4-5 dagar åt gången ca en gång i månaden, ibland har det gått 5-7 veckor mellan besök och ibland bara 1-2 :) nu är vårt barn 2 år och ropar på pappa + sträcker ut armarna så fort han kommer inom synhåll på tågstationen :) han får trösta, mata, byta blöja och är en "riktig" pappa trots den ibland glesa kontakten. Idag kan jag visa bilder och vi kan skypa, men redan innan det hade de bra kontakt trots allt :)
    Så lyssna inte på folk som kanske säger att det är dåligt för barnet osv, det blir vad man gör det till :)
    Ni kanske skulle kunna ses Tors-söndag varannan vecka? Och mer/ mindre beroende på vad som passar just då?
    Lycka till!!
    Jag skriver från mobilen så styckesindelning funkar inte, tyvärr!

• Anonym (?)

Tack för råden. Ja jag tror ju inte att bebis kommer att fara illa av situationen direkt även om det vore bättre med oftare. Men jag menar.. Mina två äldre barn som träffade mormor och morfar varannan helg från att de var nyfödda (med mig närvarande) hade en egen och god relation med dom redan vid 1½-2 års ålder och ville sova kvar någon natt då och då.

Tanken är väl att han ska få stanna kvar ett par dagar de tillfällen han kommer. T.ex över helgen eller åtminstone en natt. Han och jag är mycket goda vänner och det finns ingen separation eller sånt i bakgrunden så jag tror att det kommer gå bra.

Anonym (soc) När vi diskuterade saken med hans handläggare och chefen menade dom att han måste ta ut föräldraledighet om han ska åka så mycket och missa sin sysselsättning och att varannan helg är det normala. Men det går inte ta ut både han och jag samtidigt tyvärr. Som det är nu är han ledig på fredagar o måste vara där resten må-tor för att få ut sin ersättning och sitt bistånd.

• Anonym (Z)

Försök satsa på att han är hos er minst ett par timmar varje helg. Är det möjligt att han kan vara fre- sön varje helg så är det jätte bra ju. Att barnet och pappan ses lite är bättre än ingen. Att dom ses lite betyder ju bara att det tar lite längre tid för barnet och pappan att bygga upp relationen. Har ni båda en bra inställning, du gör allt du kan och pappan gör allt han kan för att han ska kunna vara en bra närvarande pappa trotts avståndet så blir han det också. När barnet är äldre går det ju att barnet övernattar hos pappan. Min äldsta började sova varannan fre- sön vid 18 månader och då hade dom setts 2 gr i veckan lite kort fram till det. Vi började med 1 övernattning vid ett. Sonen är idag 7 och har en jätte bra relation till pappa, är fortfarande där fre- sön vh.

• ZsaZsa

Låter som att han får hälsa på varannan helg och eftersom ni är goda vänner så kan han säkert bo där och vara mycket med ert barn dessa stunder. Det är ju bra.

För en annan viktig sak är ju också att skapa en bättre framtid. Du har kanske arbete och försörjningen ordnad, även om den inte är stor, men han måste ju verkligen lägga ner sin energi på att få ordning på sin situation så långt det är möjligt. På sikt kanske han kan flytta till din stad istället för att studera eller arbeta? I längden blir det nog tungt att bara träffas varannan helg, att aldrig vara en del av vardagen och dessa ständiga resor.

Svar på tråden Rimligt umgänge för nyfödd?