• liljah33

Kan man åka slalom, gravid?

Hej!

Jag är nu snart i vecka 12. Ska åka skidor över jul och nyår och det blir ju inga problem men vi brukar åka upp till fjällen mellan februari och maj ett par helger och åka skidor. Då är jag ju i v 20-33.  Har någon annan erfaranhet av detta? Min barnmorska sa att jag kan åka skidor men jag får lyssna på kroppen om det blir för tungt. Hon sa att bebisen är väl skyddad inne i magen...

Jag åker inte speciellt snabbt utan håller mig till min egen takt (ganska sakta med andra ord) och jag åker aldrig där det stupar utan håller mig alltid till "snällare backar". Men nu vet jag ju inte hur jag mår i v.20... kanske har foglossning? Men om jag mår bra... vågar jag mig på att ta mina skidor på ryggen och gå till backen och åka ett par åk om dagen?

Jag vill gärna höra åsikter och info från tjejer som har åkt och vad de tycker!

• Svar på tråden Kan man åka slalom, gravid?
  • Hannah76

Det är no lugnt för bebisen, men dina ligament kan ju ta rejält med stryk.

• Anonym (Nja)

Jag skulle inte göra det, och har inte gjort det i någon av mina tre graviditeter trots att jag varit aktiv i backen tidigare. Men det känner du själv.

• pappapappa12

Min fru åkte med en liten bula på magen (uppskattningsvis vecka 15-20 nånting) och hade inga bekymmer med det alls. Men då åkte hon också på ett sätt så att det var minimal risk att hon skulle ramla. Hon tyckte inte det skulle kännas bra att ramla med den magen.

Vecka 33 låter dock som att det är lite väl sent, men det känner du själv =)

• Anonym (åkte)

Jag åkte slalom när jag var i vecka 24-25 nånting. Det var inga problem, förutom att skidbyxorna satt lite tight.

• klarabella87

Jag åker snowboard förvisso (alltså betydligt fler ramlingar) Och jag valde att avstå från det när jag gravid, då var jag i vecka 17 och vi var i sälen.

DU kan nog åka om du känner att du är säker på skidorna och tar de försiktigt.

Min syster åkte slalom när hon var i vecka 10, försiktigt.

DU känner vad som är bäst för dig.

• EnLitenSvamp

Som redan sagt så är det något du måste avgöra själv då vi inte har en aning om HUR bra du är. Visst du kan "säga" Jag är ganska bra men det är ändå diffust. Men åker du bara gröna & blåa backar så lär du klara dig utan problem såvida du inte blir påkörd av någon liten vandal som bestämt sig för att åka störtlopp. Om jag blev gravid (gud förbjude) skulle jag åka upp med liften och göra en "stol" av skidor och stavar och dricka varm choklad med marshmallows i. 

Be with a man who ruins your lipstick, not your mascara.
  • isolande

Jag är mycket van slalomåkare och trodde jag skulle åka slalom som annars under första graviditeten, likaså rida, eftersom det är det jag gör typ. Väldigt vältränad och tränade på gym till v 37. MEN...någon slalom blev det aldrig, hade lite ont och kände mig instabil i coremuskulaturen.

Hela kroppen kändes sladdrigare på nåt sätt, svårt att hålla emot och balansera upp när det behövdes, framförallt när magen började puta. Red sista gången i v. 25 och då kändes det väldigt spännande. Hade kusen bockat hade jag garanterat åkt av, och hur kul är det när magen tar emot fallet?

Hursomhelst, gå på känslan. Känns det bra är det nog ingen fara, känns det inte bra så presa inte dig själv.

• liljah33

Nej, även om jag åker försiktigt och inte där det stupar så finns ju som sagt risken att jag bli påkörd av någon... även om det inte är meningen. Jag känner mig bara kluven eftersom min sambo och alla våra vänner bor i backen under våren, kommer känna mig så utanför av att inte kunna vara med alls. Personligen tror jag inte jag kommer åka skidor ända in i maj, utan knappt i april ens, allt beroende på hur kroppen mår så kanske jag kan åka i feb/mars iaf. Men som sagt, jag är så kluven...

Dels också för aktiverar jag mitt kort (som jag redan köpt i höstas innan jag blev gravid), så tappar jag ju flera tusenlappar eftersom jag inte kommer kunna åka hela säsongen och har jag aktiverat det kan jag ju inte sälja iväg det. En liten skitsak i det stora hela givetvis, det bästa av allt är ju att det finns en liten vän som tittar ut till sommaren.... men det kommer bli ensamt att sitta kvar i stugan eller vandra omkring ensam på dagarna.

• Anonym (njaa)

En vän till mina svärföräldrar åkte

• Anonym (njaa)

Skickade lite snabbt. En vän till mina svärföräldrar åkte slalom när hon var gravid. Hon ramlade olyckligt och barnet dog tyvärr. Hon har aldrig kunnat förlåta sig själv. Det är ju upp till var och en men oförutsedda saker kan ju hända. Personligen hade jag inte vågar mig på det.

• KimPossible

Jag åkte i vecka 20, och även i vecka 30 ca. I vecka 20 hade jag just några veckor innan fått reda på att jag var gravid, så jag mådde precis som vanligt och det syntes inte ens en liten bulle på magen. Inga problem att åka heller, däremot tog jag det lugnt eftersom jag inte åkt på några år.

I vecka 30 tyckte jag det var jobbigare, dels var jag så försiktig att halva nöjet med åkningen försvann, dels kände jag av det i kroppen efter bara några korta åk. Då fick skidorna ligga till året efter istället. 

Bara du kan känna hur du mår och hur din kropp verkar må av det. Du kan ju alltid köra ett kort åk i barnbacken först för att se om det funkar.

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • ebrink

Jag är i vecka 21 och ska åka till Sälen för att åka skidor en vecka över nyår! Då ska jag tillägga att jag bara åkt slalom i gång tidigare för 10 år sedan.. Men jag har fått råden att lyssna på kroppen och ta det försiktigt så är det ingen fara! Bebis ligger så skyddad i magen ändå. Fast för säkerhets skull har jag fått låna en ryggplatta som extra skydd. Och än så länge går termobyxorna att knäppa tror det viktigaste är att lyssna på dig själv, bara du som vet var dina gränser går och vad din kropp klarar av!

• liljah33

Jag är och åker slalom nu, i vecka 13 och jag känner redan nu att jag bestämt mig för inte åka i vår. Det är tungt och det drar som neråt då man anstränger sig extra.

• isolande

Ja för vissa går det bara inte med vissa övningar :) jag fick tex sluta jogga i v 8 (!) redan för det var så obehagligt, men kunde gymma till v 37....

• Anonym (Snö)

Jag åkte i v.33 eller iallafall däromkring. Det var mitt tredje barn som föddes 10 april och jag åkte hela vecka 8 (vårt sportlov). Det var inga problem man känner själv av och åker i de snällare backarna. Det jobbiga var att få på utrustningen och gå den lilla biten till liften. Skulle dessutom hjälpa sonen med hans grejor. Men det var mysigt och vi hade en toppensemester. Jag hade skidbyxor med hängslor. Så jag hade gravidtights som gick upp över magen och skidbyxorna oknäppta och en Tunnare fleece över. Kunde inte ha min vanliga skidbackarna utan hade en gammal à-formad jacka som fick duga:) Lycka till och ta det försiktigt!

• Helly

Jag avstår slalom som gravid. Jag har aldrig ramlat i backen, men vill inte riskera det. Magmusklerna fungerar ju inte riktigt som de gjorde innan...

Svar på tråden Kan man åka slalom, gravid?