• Ella09

Kan man ta ut semester i pengar istället för dagar?

Har 13 sparade dagar från året och nu går mitt jobb ner på lågsäsong vilket gör att till slutet av mars kommer jag att vara mycket ledig men öndå få samma lön pga mkt övertid i höst. Skulle därför vilja ta ut mina dagar i pengar istället för jag får ju nya dagar i april är detta möjligt? Hur mycket skatt drar dom om man skulle göra så är det mer än vanligt?

• Svar på tråden Kan man ta ut semester i pengar istället för dagar?
  • Maria 434
    Ella09 skrev 2013-12-20 08:58:34 följande:
    Har 13 sparade dagar från året och nu går mitt jobb ner på lågsäsong vilket gör att till slutet av mars kommer jag att vara mycket ledig men öndå få samma lön pga mkt övertid i höst. Skulle därför vilja ta ut mina dagar i pengar istället för jag får ju nya dagar i april är detta möjligt? Hur mycket skatt drar dom om man skulle göra så är det mer än vanligt?

Beror på företagets policy, du får prata med de som sköter detta på ditt jobb, de vet även hur det blir med punktskatten, det beror nämligen på hur mkt du tjänar
  • sextiotalist

Du har ingen rättighet att ta ut det i pengar, om det inte är sparade semestrar över 5 år, har jag för mig. Men frågan är fri.

• Ella09

Jag jobbar på ett litet företag där det säkerligen hade gått bra om man nu får göra på detta sätt?

• gavlemamma

Det är inga problem men det kan vara lite dyrt så dom flesta brukar inte vara så glada över det.
    Skatten är beroende på hur mycket du tjänar.

• Maria 434
    gavlemamma skrev 2013-12-20 09:07:05 följande:
    Det är inga problem men det kan vara lite dyrt så dom flesta brukar inte vara så glada över det.
    Skatten är beroende på hur mycket du tjänar.

Det stämmer inte, vissa företag har i anställningsvillkoren att semestern inte betalas ut i pengar. Det är olika från företag till företag.
    Semester man har kvar när man slutar på företaget betalas dock ut i pengar.
  • Gladskit

Det brukar regleras i kollektivavtal och står det inte specificerat där så är det upp till företagets policy och reglemente vad som gäller. Men grunden är att semestern är till för att arbetstagare ska ha möjlighet till rekreation och ledighet, det ska inte tas ut i pengar.

Eftersom semesterersättningen hamnar ovanpå den beräknade årsinkomsten så brukar man skatta enligt engångstabell och var du kliver in i den tabellen beror på vad du tjänar men den ligger på 10-58%.
    De flesta brukar hamna på 30-33%, tjänar man över 426000kr/år (2013 års lön) så hamnar man på 53%.

• gavlemamma
    Maria 434 skrev 2013-12-20 09:09:35 följande:

Det stämmer inte, vissa företag har i anställningsvillkoren att semestern inte betalas ut i pengar. Det är olika från företag till företag.
    Semester man har kvar när man slutar på företaget betalas dock ut i pengar.
    Nu läste du helt fel, jag sa enbart att det inte är omöjligt att få ut det i pengar men att vissa helst inte gör så.
  • Maria 434
    gavlemamma skrev 2013-12-20 09:17:44 följande:
    Nu läste du helt fel, jag sa enbart att det inte är omöjligt att få ut det i pengar men att vissa helst inte gör så.

Fast du har fel, det beror på företaget. Vissa företag betalar INTE ut semester i pengar utan den anställda får ta semester. Detta framgår av respektive företags anställningspolicy.
    Sparad semester betalas ut i pengar vid anställningens upphörande dock.
    Det finns ingen generell regel för att semester måste betalas ut i pengar under innevarande semesterår.

Här tex så får vi spara 10 semesterdagar per år om vi vill, du kan inte få dessa utbetalda i pengar istället, däremot får jag ut alla sparade semesterdagar i pengar om jag slutar på företaget.
  • gavlemamma
    Maria 434 skrev 2013-12-20 09:23:21 följande:

Fast du har fel, det beror på företaget. Vissa företag betalar INTE ut semester i pengar utan den anställda får ta semester. Detta framgår av respektive företags anställningspolicy.
    Det var det jag menade :)
  • Birgitta2
    Ella09 skrev 2013-12-20 09:03:38 följande:
    Jag jobbar på ett litet företag där det säkerligen hade gått bra om man nu får göra på detta sätt?
    Det är helt upp till ditt jobb. Fråga chef, personalchef eller vem som bestämmer. Det är verkligen inte farligt att ta upp frågan i alla fall
Svar på tråden Kan man ta ut semester i pengar istället för dagar?