• mrszat

besviken på min man, så oengagerad

har en flicka på snart 4 år och fick för en vecka sedan en pojke...

min man var jätte försiktig när flickan var nyfödd. han vågade inte byta blöja.tog närmare 6 månader innan han vågade.. han trodde väl att hon skulle gå sönder el nåt :( dock var han och är fortfarande en super bra pappa.eftersom vi är egna företagare så existerar inte dem 10 första dagarna för oss...altså han hade inte möjlighet att vara hemma med oss men jag hade mycket hjälp från mor o far föräldrar med bebisen. men allt annat hjälpte han till med.han var o handlade varje dag och engagerade sig. han sa att jag behöver inte tänka på matlagning utan bara ägna mig åt att vila o ta hand om bebisen. han brydde sig!!

denna gången har han såklart inte bytt någon blöja än på lillen(han borde ju kommit in i det vid detta laget då vår första är 4 år)

han har varit o handlat någon gång o han bryr väl sig på ett sätt. men i natt när jag hade varit uppe i 4h med onöjd bebis så väckte jag honom o bad honom ta över lite så jag kunde få blunda en stund iaf.
    - vadå?ska JAG ta honom säger han.. vad ska jag göra??det e därför jag säger till dig att vila på dagen så du orkar med natten o så vänder han sig om o somnar..

jag blev skit ledsen. även om jag vilar på dagen så är förtfarande natten,natten!! man är trött på natten mkt enkelt. spec om man har varit uppe med gråtande bebis i 4 h.... i morse hade han gjort i ordning storasyter för att ta med henne till jobbet så jag skulle få vila. men jag lät honom inte...  (han hade nog dåligt samvete) på dagen sover bebis som sagt o jag vill såklart umgås lite med min dotter...

saken är att jag vet att om jag skulle be honom i natt igen så skulle han reagera på samma sätt... han känner väl att varför ska han gå upp på natten. han jobbar faktiskt!!! typ så...

jag vet inte vad jag vill med detta...kanske bara skriva av mig lite...

han är en bra make o en mkt bra pappa... till vår dotter iaf... än sålänge har han inte bidragit med så mkt för sonen.. känner mig bara ledsen o besviken!!!

• Svar på tråden besviken på min man, så oengagerad
  • Momalicious

Du får väl helt enkelt förklara för honom att det är minst lika jobbigt att vara föräldraledig. Antar att han inte var föräldraledig med er dotter, åtminstone inte som bebis? För i så fall hade han fattat.

Blir så otroligt trött på män som inte förstår hur jobbigt det kan vara. Vissa bebisar, inklusive min son, sover inte direkt på dagarna. Min son sov i femminutersintervaller på dagarna, men BARA i min famn eller på mig. Skulle han sova längre fick jag bära runt på honom. Inte så lätt att vila då. Så jag tycker du ska ta ett snack med honom.

• mrszat

känns så dumt att jag ska behöva förklara för honom. han borde liksom veta vid det här laget.
    ibland känns det som att det jag begär är kanske inte rätt.... eftersom han jobbar o jag faktiskt har chans att vila på dagen så e det kanske mitt jobb att vara uppe på natten. jag vet inte. är nog mer än det som stör mig... han är bara så oengagerad denna gången. 

det är bara mitt liv som förändrats. hans liv är detsamma som förut :(

• Momalicious

Fast jag tycker inte det stämmer. Min man delade nätter med mig. Ibland tog han fler än jag på en vecka. Det är ju hans barn också. Om ni inte har en bebis som är jättelätt på natten, vilket ni inte verkar ha, så tycker jag absolut att han ska hjälpa till. Och du känner ju också så. Ni kanske inte behöver ha nåt schema men om det är en natt som är riktigt tuff så kan ju han byta av med dig efter halva eller nåt. Man måste ju få sömn för att fungera även om man "bara" är hemma. Vissa män förstår inte automatisk, man verkar behöva berätta för dom. Så gör det, så du inte blir bitter.

• Dixie
    mrszat skrev 2013-12-20 09:43:06 följande:
    jag blev skit ledsen. även om jag vilar på dagen så är förtfarande natten,natten!! man är trött på natten mkt enkelt. spec om man har varit uppe med gråtande bebis i 4 h.... i morse hade han gjort i ordning storasyter för att ta med henne till jobbet så jag skulle få vila. men jag lät honom inte...  (han hade nog dåligt samvete) på dagen sover bebis som sagt o jag vill såklart umgås lite med min dotter...

men varför fick pappan inte ta med dottern till jobb? det hade väl varit jättebra, så du fick en chans att vila?
  • mrszat

Han hade ju aldrig fått nåt gjort. Då hade han lika gärna kunnat stanna hemma. Sen så vill jag ju faktiskt umgås med min dotter när jag väl kan. Det som gjorde ont var att han inte ställde upp när jag behövde honom. Utan bara kommenterade o vände sig om o somnade. Det e ju inte barnvakt jag ber om liksom. Det e ju hans barn med. Tar det egentligen som en självklarhet men tvivlar på mig själv när han säger så.

• Dixie

Men det kanske inte är så konstigt att han inte engagerar sig, när han kommer på en lösning (ta med dottern) är ju det fel enligt dig och det är du som bestämmer hur ni ska göra..... Låt honom istället vara delaktig och låt honom ta beslut, kanske inte de beslut du hade tagit, men ni är ju föräldrar båda två.

• mrszat

Vad har det med saken att göra? Ja jag brukar ta hand om allt o bestämma det mesta som inte kräver bådas tycke såklart. Men nu bad jag honom ta över av en anledning. Så du tycker att jag får skylla mig själv att jag inte går hjälp när jag ber om det eftersom jag brukar klara mig själv?! E det de du menar?

• Dixie
    mrszat skrev 2013-12-20 16:24:14 följande:
    Vad har det med saken att göra? Ja jag brukar ta hand om allt o bestämma det mesta som inte kräver bådas tycke såklart. Men nu bad jag honom ta över av en anledning. Så du tycker att jag får skylla mig själv att jag inte går hjälp när jag ber om det eftersom jag brukar klara mig själv?! E det de du menar?

nä, jag menar att din mans brist på engagemang beror på att du bestämmer allt och när han kom en lösning så tycke du inte att den var bra och därför kunde ni inte göra så......
    ser du inte själv vad du gör? du klagar på att din man är oengagerad, men du låter inte honom vara förälder tillsammans med dig......
  • mrszat

Nej det ser jag inte. Ska dock tänka på det. Vill ju givetvis inte stöta bort honom.

Svar på tråden besviken på min man, så oengagerad