obetald semester
Hej! Jag skrev en fråga igår kväll om obetald semester, som jag hade i somras då jag var nyanställd och ännu ej hade intjänad semester, som hamnar inom de 240 dagarna innan beräknat förlossningsdatum och hur det påverkar föräldrapenningen, tyvärr kunde jag inte fortsätta min följdfråga i samma tråd. Jag fick svaret:
"Hej!
Semester, betald och obetald, jämnställs med arbete när vi utreder 240-dagars villkoret.Tjänstledighet kan komma att påverka din SGI, det beror på vad anledningen till tjänstledigheten är. Om man är tjänstledighet för att prova på ett annat arbete påverkar det till exempel inte 240-dagars villkoret."
Då är min nästa fråga: Enligt lönekontoret på mitt jobb finns det inget som heter just obetald semester utan de har istället skrivit att jag vart tjänstledig 3 veckor i somras och min arbetsgivare skrev nu intyg om att jag var tjänstledig och inom parentes "hade semester". Är detta korrekt eller ska jag be dom förtydliga/ ändra till obetald semester för att detta inte ska påverka min föräldrapenning??
Tack för svar!