• sandbacken

Magnetröntgen

Nu ska jag snart på magnetröntgen av ländrygg och bäcken.
    Är det något jag ska tänka på inför undersökningen? Jag är så otroligt skräckslagen så det är inte klokt. Tänker bara på den där tunneln, hur ska jag klara det när det är så trångt, jag kommer att få panik. Får man ha huvudet utanför? Det skulle kännas mycket bättre då!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-23 14:30
    Jag tackar för alla era svar!!!!
    Jag har tagit kontakt med dom på röntgen och jag fick till svar att jag kunde få ligga med fötterna först, så att huvudet är i öppningen, det känns så mycket bättre nu. Fast jag är ju nervös i alla fall.Men jag ska ta nån lugnande tablett så kanske man kan slappna av lite i alla fall!! Tack och God Jul!!

• Svar på tråden Magnetröntgen
  • Mizzlundell

Jag har bara gjort de på en axel, jag tycker de jobbigaste var att ligga helt stil inte kunna dra ett djupt andetag inte kunna klia sig eller nått sånt, mitt huvud var inne i trumman, men du ska ju röntgas långt ner så de kanske kommer vara utaför då?Sen fick jag ligga och lyssna på musik. Men allt kommer dem informera om. Berätta att du tycker det är obehagligt.
    Lycka till!

• Lindiz89

Du får nog ha huvudet utanför, det beror ju lite på hur långt upp på ryggen du ska röntga, jag har alltid varit utanför när jag röntgat knän iallafall!

Sen är det inte så farligt att ligga där, du får lyssna på musik, man hör ju att det låter från maskinen men man vänjer sig ganska snabbt!

Och du är ju inte på någotvis instängd och sköterskorna hör dig, så skulle du få panik så är det bara att säga till!

Säg gärna till sköterskorna innan att du är lite nervös inför det så förklarar de vad som ska hända :)

Lycka till!

• Y o L o

Jag har kollat ländryggen och då ligger huvudet i röret. Blunda o ta med en cd du gillar. Det är öppet litegrann vid huvudet så du kommer inte känna dig helt instängd. Trodde innan att det var läskigt men det är det inte. Har gjort det flera gånger och nu kan jag inte förstå varför jag oroade mig innan. Lycka till

• Havstroll

Jag har varnat innan och sen fått lugnande när jag kommit dit. Har du nämnt din ångest? Kolla om du kan ringa och göra det. Jag bor i Norge och vet inte hur det funkar i Svea men hoppas det ordnar sig!

• camus

Jag har gjort det ett par gånger. Det är inte så farligt faktiskt och personalen har full koll.

Svar på tråden Magnetröntgen