• Anonym (Smärtsamt)

Svamp i underlivet - självmedicinering?

Jag har fått en kraftig svampinfektion i underlivet och har försökt bota den själv med läkemedel som finns receptfritt på Apoteket. Problemet är att svampinfektionen inte försvinner och nu har jag otroligt ont. Är svullen ovh har sår, samt att det svider och kliar. Jag har försökt få tag på en tid hos en gynekolog men det finns ingen tid ledig förrän efter helgerna. Är det någon som vet om och isf hur jag kan bota eller i alla fall lindra svampinfektionen?

• Svar på tråden Svamp i underlivet - självmedicinering?
  • Scratt

Olivolja tycker jag lindrar när jag har en sån där kraftig en...

• Anonym (fghj)

Filmjölk! Låt lite fil rinna av på några lager hushållspapper (så det är mer tjock konsistens på det) och lägg innanför en binda. Fyll på då och då om det är riktigt illa. 

• Philippa

Du behöver ingen gynekolog, det räcker med vanlig husläkare när det är en svampinfektion... Ring din vårdcentral!

• Ojsan

tea tree tvål brukar hjälpa

• IsDimma

Kokosfett har jag hört ska vara nyttigt

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Anonym (Smärtsamt)

Tack för alla tips. Jag ska genast testa samt ringa vårdcentralen.

• Anonym (Smärtsamt)

Förresten, är det nån som vet om svampen kan försvinna av sig själv eller om det behövs någon speciell behandling?

• Philippa
    Anonym (Smärtsamt) skrev 2013-12-21 09:59:11 följande:
    Förresten, är det nån som vet om svampen kan försvinna av sig själv eller om det behövs någon speciell behandling?

Behandling behövs om det är så pass allvarlig som din.....
  • Anonym (socker)

Vet inte om det tar bort svampen, för jag har bara haft lindriga besvär (lite kliande, svullen mage och gryniga flytningar) men mina besvär uppstår när jag ätit mkt socker eller vitt mjöl. Så när jag undviker det så försvinner besvären efter ett par dagar. När jag åt ppiller däremot hade jag ofta besvär som svampmedel fungerade mot. Samma när jag inte använde menskopp utan istället binda och tamponger. 
    Så mitt tips är att undvika mjöl och socker om du ofta får besvär! Och använd menskopp istället för bindor. Undvik rakning (eller gör det med bra hyvel) och att tvätta med massa tvål. Lufta underlivet i bomullsstrosor och lösa byxor, ej tajta och konstiga material på trosorna. och sov utan trosor (gå utan trosor hemma också om du tycker det är ok). Men allt det där vet du säkert redan.  
    Men just nu har jag inget tips hur du får bort det, utan du behöver gå till en läkare. Lider med dej. 

• Voncan

Jag hade ofta besvär så länge jag åt olika typer av p-piller eller minipiller men när jag gick över till koppar-spiral försvann problemen nästan helt. Nu får jag bara besvär nån enstaka gång när jag slarvar och tex använder nya trosor utan att tvätta dem först eller har tvättat dem med parfymerat tvättmedel/sköljmedel.

• Anonym (sara)

Håller med "anonym socker". Kosten påverkar jättemycket när man har problem med svamp.

• isolande

Mina tips för självbehandling till du kommer till läkare som kan skriva ut tablett ( räcker ofta att ta bara en...) fluconazol eller diflucan: Badda med olivolja flera ggr / dag. Gå utan trosor så mycket som möjligt Cykla inte, ha inte sex, rid inte. Allt med friktion bör undvikas Ät så lite socke som möjligt och drick inte alkohol Använd tygbindor om det behövs OBS att svampen inte går över av sig själv om du har sår/ sprickor. Då behöver du starkare behandling i tablettform. Lycka till, jag vet att det är asjobbigt!!!!

• lykantrophona
    Anonym (fghj) skrev 2013-12-20 19:08:35 följande:
    Filmjölk! Låt lite fil rinna av på några lager hushållspapper (så det är mer tjock konsistens på det) och lägg innanför en binda. Fyll på då och då om det är riktigt illa. 
    En liknande kur jag prövat: att skölja underlivet med utspädd yoghurt. Idén är densamma: både fil och yoghurt är lite surt (vilket fittan ska vara) och innehåller mjölksyrebakterier.
    vestibulit.theinformationguru.com/svampinfektion_behandling.htm
    Däremot skulle jag nog inte låta varken yoghurt eller fil ligga mot fittan länge - känns som om det finns risk för andra problem med en massa mat i trosorna. Jag sköljde med utspädd yoghurt, lät vara ca 30 minuter, sköljde av med vatten.

Jag hade aldrig sådana svåra besvär som du hade, däremot, utan bara att det kliade... Jag får det ibland när jag äter antibiotika, och när jag slutat med antiobiotikan så försvinner svampen efter ett par dagar också.
  • dimi

Köp även balanspiller som Vivag eller liknande på apoteket. Det kan göra det lite bättre, men förmodligen behöver du något receptbelagt.

Svar på tråden Svamp i underlivet - självmedicinering?