• Anonym (föräldrapeng)

Fråga - föräldrapenning

Hej,

Jag ska få barn till våren och har fått ett beslut från försäkringskassan gällande min föräldrapenning.

Läste precis följande på er hemsida:

"För att få full ersättning under de första 180 dagarna av föräldraledigheten krävs att mamman haft inkomst under de 240 dagarna innan barnets födelse / beräknat födelsedatum".

Jag har provisionslön och har innestående lön hos min arbetsgivare. Tänkte inte ta ut någon lön i februari utan spara det jag har kvar att ta ut i mars, innan jag går på föräldraledigheten. Dvs, min arbetsgivare gör ingen utbetalning, jag har lönen innestående och tar ut den i mars istället. Detta innebär väl inte att jag inte får full ersättning? Jag har ju en inkomst, men har valt att spara den för att ta ut mer en annan månad..

En annan fråga:

Om man har en SGI så kan man väl gå på föräldraledighet några veckor innan barnet beräknas komma? då har man ju inte en inkomst, om man väljer att gå tidigare... det innebär väl inte att man inte kan få full ersättning?

• Svar på tråden Fråga - föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du har en innestående lön hos din arbetsgivare ska inte påverka din ersättning gällande föräldrapenning.

Om du innan beräknad förlossning har varit försäkrad för en inkomst som överstiger grundnivån i 240 dagar så ska din ersättning basera sig på din SGI.

Om man har arbetat stadigvarande så har man också rätt att gå ner i tid eller helt sluta arbeta 6 månader innan beräknad förlossning utan att SGI:n ska påverkas av detta.

Hälsningar

Allan, Handläggare

• Anonym (föräldrapeng)
    Försäkringskassan skrev 2013-12-21 10:32:44 följande:

Hej,

Om du har en innestående lön hos din arbetsgivare ska inte påverka din ersättning gällande föräldrapenning.

Om du innan beräknad förlossning har varit försäkrad för en inkomst som överstiger grundnivån i 240 dagar så ska din ersättning basera sig på din SGI.

Om man har arbetat stadigvarande så har man också rätt att gå ner i tid eller helt sluta arbeta 6 månader innan beräknad förlossning utan att SGI:n ska påverkas av detta.

Hälsningar

Allan, Handläggare

Hej Allan,

Tack för svar.

Då kan jag känna mig lugn och inte ta ut någon lön i januari då den är innestående hos min arbetsgivare.

Vad innebär ".. har varit försäkrad för en inkomst som överstiger.." hur är man försäkrad?
  • Försäkringskassan

Hej!

De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att få föräldrapenning över grundnivån (225 kr/dag) måste man ha arbetat och därigenom varit försäkrad för en sjukpenning över 180 kr per dag i minst 240 dagar före barnet föds. Om du jobbar hel- eller deltid har ingen betydelse. Uppfyller du inte villkoret får du ersättning på grundnivå med 225 kronor per dag.

Hälsningar

Matts, handläggare

• Anonym (föräldrapeng)
    Försäkringskassan skrev 2013-12-21 14:28:34 följande:

Hej!

De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att få föräldrapenning över grundnivån (225 kr/dag) måste man ha arbetat och därigenom varit försäkrad för en sjukpenning över 180 kr per dag i minst 240 dagar före barnet föds. Om du jobbar hel- eller deltid har ingen betydelse. Uppfyller du inte villkoret får du ersättning på grundnivå med 225 kronor per dag.

Hälsningar

Matts, handläggare

Hej!

Jag planerar inte att jobba till sista dan utan kommer gå på föräldraledighet ca en månad innan beräknad födsel utan att ta ut någon föräldrapenning. Dvs jag kommer gå hem innan och inte ta ut lön eller föräldrapenning och leva på mitt sparande. Jag har jobbat i mer än 8 månader på mitt jobb, men det att jag går hem tidigare och inte tar ut lön eller föräldrapenning innebär väl inte att jag inte uppfyller villkoret?
  • Försäkringskassan

Hej

I och med att du har arbetat stadigvarande i minst 8 månader och har då rätt till en SGI i och med att du har en stadigvarande inkomst så kan du sluta arbeta helt en månad innan beräknad förlossning.

Hälsningar
    Stella, handläggare

Svar på tråden Fråga - föräldrapenning