• Rottiss

Vilken operashow är bra och vad ska man ha på sig?

Vilken operashow är bra? Har aldrig varit på opera förut. Och ska man klä sig formellt eller inte?

• Svar på tråden Vilken operashow är bra och vad ska man ha på sig?
  • Queenie70

Man ska vara hel och ren. Det är mest rookisar som kommer i finstassen. Det är tydligen lite finare att släntra in i vardagskläder och genom detta sända signaler om att det för dem minsann är rena rama vardagsmaten att vara funkulturell och gå på operan. Mycket utstuderat givetvis :)

• Rottiss
    Queenie70 skrev 2013-12-20 23:24:59 följande:
    Man ska vara hel och ren. Det är mest rookisar som kommer i finstassen. Det är tydligen lite finare att släntra in i vardagskläder och genom detta sända signaler om att det för dem minsann är rena rama vardagsmaten att vara funkulturell och gå på operan. Mycket utstuderat givetvis :)
    Vet du någon specifik show som är bra?  Vill inte göra mitt sällskap besviken då de är första gången vi är barnfria och på dejt och på operan om du fattar Obestämd
  • Aniiee
    Rottiss skrev 2013-12-20 23:28:29 följande:
    Vet du någon specifik show som är bra?  Vill inte göra mitt sällskap besviken då de är första gången vi är barnfria och på dejt och på operan om du fattar Obestämd
    Var bor du? Blir lite svårt om jag ger dig ett tips i Malmö och så bor du i Umeå.....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Rottiss
    Aniiee skrev 2013-12-20 23:38:47 följande:
    Var bor du? Blir lite svårt om jag ger dig ett tips i Malmö och så bor du i Umeå.....
    Just ja! Stockholm
  • Aniiee
    Rottiss skrev 2013-12-20 23:43:21 följande:
    Just ja! Stockholm
    Då ska du naturligtvis gå på "riktiga" Operan =). De ciar just nu Trollflöjten, Salome och Nötknäpparen. Jag skulle nog satsa på Trollflöjten om ni inte är operavana. Den är jättebra och lite lagom lättsam.

Nötknäpparen är ju en julklassiker, men det är en balett. Dock lagom barnvänlig, eftersom det är versionen med Petter och Lotta (du vet, Elsa Beskow....)
  • Aniiee

Hur stavar jag? Visar just nu, ska det naturligtvis stå....

• camus

Har varit på många operor i Sthlm, London och New York.
    Bäst: La traviata, Turrandot, Carmen, Maskeradbalen
    Sämst: Barberaren i Sevilla, Madame Butterfly
    Men det är som sex, även som sämst är det helt ok.

Det stämmer inte att bara nybörjare klär upp sig utan det är snarare tvärtom. Ingen tittar snett, men ska du till kungliga operan eller Metropolitan eller så är det kavaj och uppåt som gäller. I nödfall kombinerat med jeans. Men då pratar vi mörka med genomfärgade sömmar a la Filippa K. En flanellkostym är perfekt annars. Glöm inte att ta ett glas champagne i pausen i guldrummet om det är i Stockholm.

• camus
    Aniiee skrev 2013-12-20 23:49:03 följande:
    Då ska du naturligtvis gå på "riktiga" Operan =). De ciar just nu Trollflöjten, Salome och Nötknäpparen. Jag skulle nog satsa på Trollflöjten om ni inte är operavana. Den är jättebra och lite lagom lättsam.

Nötknäpparen är ju en julklassiker, men det är en balett. Dock lagom barnvänlig, eftersom det är versionen med Petter och Lotta (du vet, Elsa Beskow....)
    Nötknäpparen är är balett, inte opera. 
  • Aniiee
    camus skrev 2013-12-20 23:55:36 följande:
    Nötknäpparen är är balett, inte opera. 
    Ja, jag skrev ju det......
  • Rottiss
    Aniiee skrev 2013-12-20 23:49:03 följande:

Aa men vi är barnfria haha ;P Vad menas med ''riktiga operan''? :)
  • Aniiee
    Rottiss skrev 2013-12-21 00:06:00 följande:
    Aa men vi är barnfria haha ;P Vad menas med ''riktiga operan''? :)
    Med "riktiga" Operan menar jag Operahuset i Stockholm (mitt emot slottet). Dock är det ju ont om biljetter, inte för att jag vet när ni tänkte gå. Kolla på deras hemsida vad som visas den dagen och om det finns biljetter.
  • Rottiss

Jag hittade två platser men det står skymd sikt. Gör det något? Eller ska jag strunta i det hela? Är det roligt att gå på opera med skymt sikt ändå?

Svar på tråden Vilken operashow är bra och vad ska man ha på sig?