Vilken operashow är bra och vad ska man ha på sig?
Vilken operashow är bra? Har aldrig varit på opera förut. Och ska man klä sig formellt eller inte?
Vilken operashow är bra? Har aldrig varit på opera förut. Och ska man klä sig formellt eller inte?
Man ska vara hel och ren. Det är mest rookisar som kommer i finstassen. Det är tydligen lite finare att släntra in i vardagskläder och genom detta sända signaler om att det för dem minsann är rena rama vardagsmaten att vara funkulturell och gå på operan. Mycket utstuderat givetvis :)
Hur stavar jag? Visar just nu, ska det naturligtvis stå....
Har varit på många operor i Sthlm, London och New York.
Bäst: La traviata, Turrandot, Carmen, Maskeradbalen
Sämst: Barberaren i Sevilla, Madame Butterfly
Men det är som sex, även som sämst är det helt ok.
Det stämmer inte att bara nybörjare klär upp sig utan det är snarare tvärtom. Ingen tittar snett, men ska du till kungliga operan eller Metropolitan eller så är det kavaj och uppåt som gäller. I nödfall kombinerat med jeans. Men då pratar vi mörka med genomfärgade sömmar a la Filippa K. En flanellkostym är perfekt annars. Glöm inte att ta ett glas champagne i pausen i guldrummet om det är i Stockholm.
Jag hittade två platser men det står skymd sikt. Gör det något? Eller ska jag strunta i det hela? Är det roligt att gå på opera med skymt sikt ändå?