• Anonym (undrar)

Varför går jag inte ner i vikt efter andra barnet?

Fick en son för 2,5 år sen och rasade i vikt efter förlossningen.Fick ett till barn för 3 månader sen och jag går inte alls ner som förra gången, har snarare gått upp. Ammade första barnet och ammar nu båda . Borde man inte bränna mer kalorier då än om man bara ammar en? Är det alltså sant att det är svårare att gå ner i vikt efter andra barnet? Har ökad aptit men äter inte mer än vad jag gjorde med första.

• Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt efter andra barnet?
  • a no nym

Du äter mer än vad du gör av med, därför går du inte ner i vikt. Du rör dig kanske mindre nu än med första barnet och det är svårare att gå ner i vikt ju äldre man blir.

• mammasmirakel

Jag hade också svårt att gå ner mina gravkilon.
    Rasade inte det minsta av amningen, trots att jag ammade i två år.
    Mitt fel var definitivt att jag unnade mig godis och fika. Totala mängden kalorier översteg vad jag gjorde åt.
    Innan grav 55 kilo, innan förlossningen 66 kg.
    Det tog mig sedan 1,5 år innan jag var nere på 56 kilo och blev gravid igen. Denna gången tänker jag kämpa hårdare ;)

Anledningen att många rasar direkt efter förlossningen är ju att de samlat en massa vatten.
    Jag hade inget alls.

• Anonym (undrar)

Tack för era svar!gick dock ner mycket med första trots att jag inte åt mindre än nu och det kan inte varit vatten eftersom jag rasade i vikt några månader efter förlossningen och vägde till slut tio kg mindre än jag vägde innan förlossningen. Nu står det bara stilla:((

Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt efter andra barnet?