• Anonym (Nojig)

Diarre av kokosfett

Fick gå på toa tre gånger igår med diarre. Mår annars bra.

Hade under torsdag o fredag ätit ganska mycket godis med cocosfett i. Cirka 1 tesked till 1 matsked cocosfett hade jag nog fått i mig.

Någon som vet om denna lilla (?) mängd kan ge diarre?

Var in på toa tre gånger mellan 19:30-20:30 och sedan inget mer. Mår inte illa.

• Svar på tråden Diarre av kokosfett
  • Anonym (Nojig)

Anledningen till att jag frågar är om jag bör isolera mig eller om jag kan våga ha hopp.

• Anonym (Ka)

Är du van att äta kokosfett alls? det är ju något som magen ofta behöver vänja sig lite vid. I det här läget är det dock ganska stor skillnad på 1 tsk och en 1 msk - de flesta verkar tåla en tesked men de flesta reagerar också laxerande på 1 msk om man inte är van.

Sen kan man ju ha diarré utan att ha någon smittsam sjukdom, kan ju varit något annat du ätit som inte var helt ok? eller för mycket kaffe eller för mycket stress. Eller helt enkelt att du tidigare varit lite förstoppad och har kompensations diarré efter?

Brukar din mage reagera alls annars? Eller är den alltid som en klocka om du inte fått magsjuka?

Jag har IBS-D och har normalt 2-10 diarrér per dag om jag inte ätit ordentliga doser av imodium t ex, andra har stålmagar som aldrig reagerar på något alls och alltid går samma tid varje dag. 

• Anonym (Nojig)

Ingen?

• Anonym (Ka)
    Anonym (Nojig) skrev 2013-12-21 07:50:05 följande:
    Ingen?
    Du fick ju ett svar med följdfrågor.....
  • Anonym (Nojig)

Ka: såg inte ditt svar förrän nu.

Brukar inte äta kokosfett. Hade det i godis jag gjorde. 125 gram till en laddning som gav kanske 150 eller fler bitar. Jag åt kanske 8 bitar i torsdag och 10 i fredags. Vet inte hur mycket kokosfett det blir per bit.

Man och barn åt samma mat igår o de är friska.

Min mage brukar vara domen klocka. En gång om dagen efter frukost. Men jag har haft liknande dagar. Men ingen aning vad det berott på då heller.

Var på toa 20:30 igår sist sen inget. Ätit två smörgåsar. Får fisa men inget mer.

Mår illa och fryser. Kan bero på lite sömn och rädslan att mina två barn smittats .

Ont och öm i magen. Känns lite somnågon slagit mig.

• Anonym (Nojig)

Snorkråka: varför tror du det?

• En himmelsk drog

Diarré av kokosfett är fullt normalt om du tidigare inte är van vid det. Många som kör LCHF tål det tex bättre eftersom många har det i kaffet, stekpannan osv men vi andra kan lätt vara lite känsliga i början. Jag tål ca 1tsk kokosfett/dag, äter jag mer än 1tsk/dag så sprutlackerar jag toaletten i flera timmar efteråt. Och då har jag ändå försökt trappa upp mängden i små steg, men nej.. det går bara inte! Så du har troligtvis inte åkt på någon magsjuka eller liknande :)

• Anonym (Nojig)

Har ju ätit dessa godisar tidigare år men jag har nog aldrig vräkt i mig så här många. Tog ca 7 bitar vid 13-tiden och vid 18 kanske kom diarrén. Googlade på kokosfett och fick upp många diarretrådar.

Båda barnen och jag har högre temp än vanligt nu. Men jag känner även av halsont.

Inga aptitproblem. Men godiset låter jag bli nu :)

• TanganyikaIka

Låter som magproblem, inte kokosfett och så många bitar är inte 7 bitar faktiskt. Tror inte att det är godiset om ni dessutom har temp o halsont, det tyder på sjukdom. 

• Anonym (Nojig)

Åt ca 8 bitar på torsdagkväll, ca 6 på fredag förmiddag och ca 8 vid 13-tiden. Sammanlagt 22 bitar på mindre än ett dygn. Borde vara ca 1-2tsk kokosfett.

• Anonym (Nojig)

Åt ca 8 bitar på torsdagkväll, ca 6 på fredag förmiddag och ca 8 vid 13-tiden. Sammanlagt 22 bitar på mindre än ett dygn. Borde vara ca 1-2tsk kokosfett.

Svar på tråden Diarre av kokosfett