Matvägrande 1 åring....Hjälp!
Hej!
Jag har en son på precis ett fyllda som äter jätte dåligt med mat. han är 78cm lång och väger 9,7. Han är över meddelkurvan på längd, men under på vikt. På ett årskontrollen hade han bara gått upp 300gram sedan 10månaders kontrollen. Hans egna kurva börjar därav dala.
Han har alltid varit ganska liten i maten, men har haft perioder när han ätit mycket, eller normalt om man jämför med andra i hans ålder. Nu ratar han helt barnmatsburkar och äter bara vår mat och helst bara om han själv får göra det.
Välling är det enda som går ner utan problem.
Idag ser ungefär en dag ut så här:
Välling mellan 05-06, ca 240ml
Mellanmål, ibland vägrar han helt, ibland kan jag få i honom lite frukt eller halv macka runt 09 tiden.
Lunch runt 11 tiden, oftast pasta med kyckling eller korv. Pastan går lättast ner. Här skulle jag uppskatta att han kanske äter motsvarande en halv barnmatsburk.
Mellanmål, runt 14tiden. liknande det på förmiddagen.
Middag, runt 16-17. Ser ut ungefär som middag.
Innan läggning ca 19, välling. 240ml, om han inte äter någon middag alls brukar han få 100ml extra där.
Så här har det pågått sedan han var ungefär 11månader.
BVC är inte oroliga. Ger tipset att bara fortsätta som jag gör. Inte trugga eller bråka med honom, ge extra fett och låta honom äta det han vill.
Men jag börjar bli så otroligt stressad över hans ovilja att äta. Kan tilläggas att han är ett ordentligt energiknippe. Så förstår inte att han inte är hungrig. Han går i 110 varje dag, är överallt. Han kan i perioder vara lite kinkig, men annars verkar han må hur bra som helst.
Någon som varit i samma situation som kan ge något tips eller ljus i tunneln? : )