• attlangta01

Matvägrande 1 åring....Hjälp!

Hej!

Jag har en son på precis ett fyllda som äter jätte dåligt med mat. han är 78cm lång och väger 9,7. Han är över meddelkurvan på längd, men under på vikt. På ett årskontrollen hade han bara gått upp 300gram sedan 10månaders kontrollen. Hans egna kurva börjar därav dala.

Han har alltid varit ganska liten i maten, men har haft perioder när han ätit mycket, eller normalt om man jämför med andra i hans ålder. Nu ratar han helt barnmatsburkar och äter bara vår mat och helst bara om han själv får göra det.

Välling är det enda som går ner utan problem.

Idag ser ungefär en dag ut så här:

Välling mellan 05-06, ca 240ml
    Mellanmål, ibland vägrar han helt, ibland kan jag få i honom lite frukt eller halv macka runt 09 tiden.
    Lunch runt 11 tiden, oftast pasta med kyckling eller korv. Pastan går lättast ner. Här skulle jag uppskatta att han kanske äter motsvarande en halv barnmatsburk.
    Mellanmål, runt 14tiden. liknande det på förmiddagen.
    Middag, runt 16-17. Ser ut ungefär som middag.
    Innan läggning ca 19, välling. 240ml, om han inte äter någon middag alls brukar han få 100ml extra där.

Så här har det pågått sedan han var ungefär 11månader.

BVC är inte oroliga. Ger tipset att bara fortsätta som jag gör. Inte trugga eller bråka med honom, ge extra fett och låta honom äta det han vill.

Men jag börjar bli så otroligt stressad över hans ovilja att äta. Kan tilläggas att han är ett ordentligt energiknippe. Så förstår inte att han inte är hungrig. Han går i 110 varje dag, är överallt. Han kan i perioder vara lite kinkig, men annars verkar han må hur bra som helst.

Någon som varit i samma situation som kan ge något tips eller ljus i tunneln? : )

• Svar på tråden Matvägrande 1 åring....Hjälp!
  • chrissepisse

När mitt äldsta barn strulade med maten sade bvc att jag inte behövde oroa mig så länge han drack välling morgon och kväll. Jag hade inte gett extra välling utan hållt mig till standardportion två gånger per dag och sedan fortsatt att erbjuda annan mat. Plötsligt lossnar det och de kommer igång med att äta annan mat. I dag är min äldste son 12 år och äter som en häst, så det blir bättre

• Dr to be

Hej! Vår dotter är lite svår i maten. Mellan 8-mån ålder till 12 mån gick hon bara upp 800g. Hon var 71.3cm och vägde 8910g när hon var ett år. Tvinga i mat går inte... Det blev bättre med aptiten när hon började förskola, nu äter hon där iaf. Konkreta tips som vi använt oss av: Smör och grädde i all mat. Då er som fortfarande dricker välling kan du ju blanda den på 50/50 vatten och mjölk och ha i lite smält smör. Äter han avokado? Ärggröna gjord på grädde? En kaka om dagen gör ingen skada i min värld men det får man avgöra själv. Så länge han mår bra behöver du inte oroa dig.

• attlangta01
    chrissepisse skrev 2013-12-21 10:28:23 följande:
    När mitt äldsta barn strulade med maten sade bvc att jag inte behövde oroa mig så länge han drack välling morgon och kväll. Jag hade inte gett extra välling utan hållt mig till standardportion två gånger per dag och sedan fortsatt att erbjuda annan mat. Plötsligt lossnar det och de kommer igång med att äta annan mat. I dag är min äldste son 12 år och äter som en häst, så det blir bättre

Tack! Hur lång tid på ett ungefär tog det innan det lossnade? Nu har min lilla minskat ännu mera tycker jag. Mellanmålen ratar han helt och hållet.
  • attlangta01
    Dr to be skrev 2013-12-21 11:09:23 följande:
    Hej! Vår dotter är lite svår i maten. Mellan 8-mån ålder till 12 mån gick hon bara upp 800g. Hon var 71.3cm och vägde 8910g när hon var ett år. Tvinga i mat går inte... Det blev bättre med aptiten när hon började förskola, nu äter hon där iaf. Konkreta tips som vi använt oss av: Smör och grädde i all mat. Då er som fortfarande dricker välling kan du ju blanda den på 50/50 vatten och mjölk och ha i lite smält smör. Äter han avokado? Ärggröna gjord på grädde? En kaka om dagen gör ingen skada i min värld men det får man avgöra själv. Så länge han mår bra behöver du inte oroa dig.

Tack!

Vi erbjuder honom mat vid måltiderna, han får sitta och plocka och gegga och kleta hur mycket han vill. När han inte vill sitta kvar lyfter vi ner honom. Inget bråk för att inte skappa tråkiga upplevelser med maten. Men trots det så ökar inte aptiten det minsta.
  • Judiths

Mår magen bra annars? Vår dotter är snart 17 månader och väger 8,4 kg. Hon har också varit liten i maten för det mesta även om hon ibland har bra matperioder. Eftersom hon inte följt kurvan så bra skickade BVC remiss till barnmottagningen där de gjort pricktest samt tagit massa blodprover för bl a gluten och sköldkörteln. Dottern har haft problem med hård mage och förstoppning och fått lactulos varje dag i 6 mån. Då läkarna inte hittade något annat fel har vi nu fått provat movicol istället för lactulos vilket fungerat mycket bättre. Hon har fått det nu i ca 2 veckor och under dessa veckor skött magen och fått mycket bättre aptit. Hoppas bara det håller i sig!

• straw2008

Du ger 6 dl välling om dygnet. Sluta med det tips bara.

I kinamockaskogen.....
  • attlangta01
    straw2008 skrev 2013-12-23 12:24:46 följande:
    Du ger 6 dl välling om dygnet. Sluta med det tips bara.

Jag tar gärna emot tips, men du får gärna utveckla ditt svar. Varför ska jag sluta med det? Menar du att han är för mätt för att äta annan mat?

Enligt den info jag har fått så är det ok att ge 3 x välling eller gröt per dygn.

Men som sagt oftast ger jag bara 2 x välling.
  • attlangta01
    Judiths skrev 2013-12-23 12:20:56 följande:
    Mår magen bra annars? Vår dotter är snart 17 månader och väger 8,4 kg. Hon har också varit liten i maten för det mesta även om hon ibland har bra matperioder. Eftersom hon inte följt kurvan så bra skickade BVC remiss till barnmottagningen där de gjort pricktest samt tagit massa blodprover för bl a gluten och sköldkörteln. Dottern har haft problem med hård mage och förstoppning och fått lactulos varje dag i 6 mån. Då läkarna inte hittade något annat fel har vi nu fått provat movicol istället för lactulos vilket fungerat mycket bättre. Hon har fått det nu i ca 2 veckor och under dessa veckor skött magen och fått mycket bättre aptit. Hoppas bara det håller i sig!

Ja, magen mår bra. Så tror inte det handlar om något sådant. Men vem vet....
  • straw2008

Sorry ja precis 😃är han så pass liten är det ju väldigt mkt välling. Ge en dl eller hälften pulver i flaskan. Alt ge ersättning.

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Matvägrande 1 åring....Hjälp!