• scrapparlotta

Koka knäck frågor

Tänkte ge mig på att koka knäck, var många år sen jag provade och sist jag gjorde det gick det inte så bra....

Så nu vill jag ha nåt bra och smidigt recept......

Hur länge ska smeten koka...på ett ungefär? Ska man röra hela tiden? Läste nånstanns att man inte ska röra i smeten, men då bränns det väl vid?

Hur får man smeten smidigast i formarna sen?

• Svar på tråden Koka knäck frågor
  • Stella 78

Koka i micron och om du inte har en termometer så ta up smeten med jämna mellanrum och gör kultestet;

Blanda i en stor microsäker skål (glas eller porslin)
    1dl socker
    1 dl sirap
    1dl grädde

Koka ca 7 minuter och ta debut och rör om. Häll i lite smet i ett glas med kallt vatten. Blir det alldeles för löst, koka någon minut till och testa fram tills du hittar din perfekta konsistens. Jag tror jag kokade ca 10 minuter nu senast och då blir knäcken ganska hård men mjuknar i munnen som seg kola

När du har rätt konsistens blanda i 2-3 msk smör och 3-4 msk hackad mandel och rör om. Häll i knäckformar och ställ sen kallt.

Går inte misslyckas... Så länge du inte tar en för liten skål så det kolar över eller kolar 10 minuter direkt utan att kolla av när den är klar...

Lycka till!

• IsDimma

Koka i mikron är så smidigt! 1 dl grädde, 1 dl sirap och 1 dl socker. In i mikron typ 11 minuter. Rör om två gånger eller något. Perfekta knäck varje gång

• Baryk

Jag slänger ihop 3 dl socker, 3 dl sirap o 3 dl grädde i en kastrull. Kokar upp den och drar sen ner värmen så den kokar ordentligt fast utan att riskera att hoppa ur kastrullen. Efter rätt länge testar jag den med kulprovet. Tror jag brukar koka knäcken en timme ungefär innan jag tycker den är klar... om jag ska ha mandel i får den inte koka lika länge som om den ska vara utan. När den är precis klar har jag i en klick smör o låter den smälta ner o sen häller jag knäcksmeten i en liten såskanna och fyller formarna ur den, då blir det inte så mycket kladd. Glad

• Baryk

Ja jag använder då alltid ljus sirap. Och så brukar man väl ta lika mycket av varje ingrediens, så i så fall tar man ju lika mycket socker o grädde som man har sirap. Glad

• scrapparlotta
    Baryk skrev 2013-12-21 11:58:09 följande:
    Ja jag använder då alltid ljus sirap. Och så brukar man väl ta lika mycket av varje ingrediens, så i så fall tar man ju lika mycket socker o grädde som man har sirap. Glad
    Tack :) Ska göra ett försök.....får se om det blir misslyckat eller inte...
  • scrapparlotta

Jo, just det....nån på jobbet sa att hon hade i krossad polkagris i, häller man i det sist då eller? För det ska väl inte koka med i smeten?

• Stella 78

Jag bruka hälla i smaken sist när det kokat klart; mandel, krossad lakrits, andra nötter, polkagrisar eller vad namn nu vill ha i

• Baryk
    Stella 78 skrev 2013-12-21 12:10:20 följande:
    Jag bruka hälla i smaken sist när det kokat klart; mandel, krossad lakrits, andra nötter, polkagrisar eller vad namn nu vill ha i
Svar på tråden Koka knäck frågor