• Anonym (ekonomi)

Drar Kronofogden pengar direkt från kontot?

Jag har skulder hos Kronofogden sedan jag gjorde ett brott när jag var yngre. Jag har inte arbetet utan studerat och nu har jag jobbat sedan 8 månader tillbaka. Jag började ganska omgående att avbetala de skulder jag har hos inkasso med 1000:- i månaden.

Men hur funkar det med kronofogden? De har gjort löneutmätning på mig tidigare men eftersom jag bara fått CSN så har inga pengar dragits.

Jag var i kontakt med dom när jag hade CSN och berättade att jag ville göra rätt för mig men inte kunde just då. Under tiden betalade jag ändå en liten summa här och var när jag hade pengar över efter räkningar och mat.

Nu är jag orolig att de bara ska gå in och plocka hela min lön mitt i månaden. Funkar det så? Eller får jag någon information om när de tänker dra pengar?

Jag har en son hemma så jag vill ju inte bara att de ska dra pengarna hur som helst.

• Svar på tråden Drar Kronofogden pengar direkt från kontot?
  • Anonym (..)

De kollar din lön och räknar ut hur mycket du behöver kvar för att klara dig. De kommer att skicka hem ett papper med summan på innan de drar från lönen. I mitt fall så betalar min arbetsgivare in direkt från min lön till dem så jag får aldrig in dessa pengar på mitt konto. För mig rör det sig om ca 700 kr i månaden. Jag arbetar halvtid med en ganska dålig lön som är baserad med ett lönebidrag.

• beam82

De kommer inte att plocka från kontot. De kommer att höra av sig och starta en utmätning nu när du har inkomst, eller så hör du själv av dig och talar om att de kan börja göra utmätningen.

• Anonym (ekonomi)

Jo jag har tänkt att höra av mig i januari och få igång betalningen. Tack för svaren. Då vet jag att jag inte behöver oroa mig för att pengarna ska försvinna direkt.

• Anonym (sa)
    beam82 skrev 2013-12-21 16:18:27 följande:
    De kommer inte att plocka från kontot. De kommer att höra av sig och starta en utmätning nu när du har inkomst, eller så hör du själv av dig och talar om att de kan börja göra utmätningen.
    Skitsnack dom kan visst plocka från kontot och gör det dagligen från folk
  • Waldo
    Anonym (sa) skrev 2013-12-21 17:14:32 följande:
    Jovisst, men det är ju en sanning med modifikation och inte det TS frågade efter.

• mamita64
    Anonym (sa) skrev 2013-12-21 17:14:32 följande:
    Jag har hört att de inte tar pengar från lönekontot
    Att de tar sparkontopengar vet jag för det har jag varit med om
  • Pluppisarna

Jag tog just ett lån för att betala bort mina räkningar och det känns jätteskönt att slippa de där små irriterande räkningarna för 400-800 kr i månaden. Ta ett lån vettja. 

äntligen 6 barns mamma <3
  • elmadumle
    Pluppisarna skrev 2013-12-21 18:47:59 följande:
    Jag tog just ett lån för att betala bort mina räkningar och det känns jätteskönt att slippa de där små irriterande räkningarna för 400-800 kr i månaden. Ta ett lån vettja. 
    Har man skulder hos kf är ett lån oftast uteslutet.
  • Anonym (utmätning)
    mamita64 skrev 2013-12-21 18:44:20 följande:
    Jag har hört att de inte tar pengar från lönekontot
    Att de tar sparkontopengar vet jag för det har jag varit med om
    Självklart tar de från lönekontot, men de utreder först så att man har kvar pengar till mat, hyra, medicin, barn osv.
  • mamita64
    Anonym (utmätning) skrev 2013-12-22 04:13:55 följande:
    Självklart tar de från lönekontot, men de utreder först så att man har kvar pengar till mat, hyra, medicin, barn osv.
    Hur en utmätning fungerar är jag bekant med
    Detta gällde, om jag förstod saken rätt, om de bara kan nypa pengar rakt av utan att säga något i förväg.
    Som när de tar återbäringen på skatten, tex
    I såna fall vet jag att de kan ta från ett sparkonto, men har fått förklarat för mej av en som föreläste om sånt här bla att de inte kan ta från lönekontot då.
    Alltså, igen, detta gäller inte vid en pågående löneutmätning utan när de tar av " överskott"

Dessutom. Vid en löneutmätning så tas inga pengar från något konto, utan arbetsgivaren betalar in den summa som är utmätt till kf. Har man sjukpenning, sjukersättning, föräldrapenning så är det FK som betalar in beloppet
  • Anonym (utmätning)
    mamita64 skrev 2013-12-22 04:52:39 följande:
    Detta gällde, om jag förstod saken rätt, om de bara kan nypa pengar rakt av utan att säga något i förväg.
    I såna fall vet jag att de kan ta från ett sparkonto, men har fått förklarat för mej av en som föreläste om sånt här bla att de inte kan ta från lönekontot då.
    Alltså, igen, detta gäller inte vid en pågående löneutmätning utan när de tar av " överskott"

Dessutom. Vid en löneutmätning så tas inga pengar från något konto, utan arbetsgivaren betalar in den summa som är utmätt till kf. Har man sjukpenning, sjukersättning, föräldrapenning så är det FK som betalar in beloppet
    Ja,arv, skattekonto osv tar de utan att fråga.
  • elmadumle
    Anonym (utmätning) skrev 2013-12-22 05:52:55 följande:
    Skatten tar de arv kan man hinna få ut innan de får vetskap om det, brukar inte vara några problem.
  • Waldo
    Anonym (utmätning) skrev 2013-12-22 05:52:55 följande:
    Fast det är ju inte riktigt sant.

KFM har ju redan i ett tidigare skede när skulden fastställdes, upplyst dig om att skatten kan komma att mätas ut
  • Anonym (ekonomi)
    mamita64 skrev 2013-12-22 04:52:39 följande:

Tack för ditt innehållsrika svar. De har gjort löneutmätning tidigare men eftersom jag inte tjänat något så har de inte dragit något.

Men låt säga att de får veta i morgon att jag har ett arbete. De kan alltså inte komma in på mitt konto och sno mina pengar när de redan finns på mitt konto? Utan då kontaktar de alltså mig först ?
  • Fiacharlie

Idag blev jag inte så glad , såg att kronofogden dragit över 40 tusen från mitt spar konto...

Utan förvarningar eller nånting

Har inte ens skrivit på något

Så hur i helvete kan dom ta sig detta friheterna ???

Trodde man skulle skriva på något eller skriva under o skicka tillbaka till dom

Inte ens gjort nån utmätning , ingenting !

Blir så jävla ledsen.

• elmadumle
    Fiacharlie skrev 2017-12-07 03:41:36 följande:

Idag blev jag inte så glad , såg att kronofogden dragit över 40 tusen från mitt spar konto...

Blir så jävla ledsen.

Har du skulder hos kf så gör de oftast en kontroll av konton, register över bilar, båtar , husvagnar osv en gång om året och ser de då att du har pengar på kontot så kan de dra det. De behöver inte ditt godkännande. Det går ju till dina skulder.
  • Anonym (Rosett)
    Fiacharlie skrev 2017-12-07 03:41:36 följande:

Blir så jävla ledsen.

Helt rätt!

Du är ju skyldig pengar som ska drivas in och då ska man väl inte Sitta med över 40 k i spar!

Och skriva på papper.. så du skulle hinna ta ut pengarna då eller?

Väx upp och ta ansvar!
Svar på tråden Drar Kronofogden pengar direkt från kontot?