• Jagr

Timvikarie

Hej!! Jag behöver lite hjälp och svar! Jag jobbar som timvikarie på kriminalvården och har nu äntligen blivit gravid. Är man fast anställd inom kriminalvården får man gå hem redan i vecka 20 men 80 % betalning eftersom det finns en fara för barnet att stanna kvar längre. Vet någon hur det blir för mig som endast är vikarie? Vad ska jag göra när jag är i v 20? Får jag någon ersättning?! Tacksam för svar

• Svar på tråden Timvikarie
  • Limalie

Som vikarie misstänker jag att du inte har rätt till några 80% av lönen och gå hem. Så funkar det inte i vården iallafall som vikarie. Men det kanske är annorlunda inom krim.vården.

Annars är det nog söka annat jobb som gäller misstänker jag.

• Fjärilslarv

Är man timvikarie så anställs man för varje arbetspass och där emellan är man inte anställd. Dock så skulle det vara stört omöjligt att skriva under ett nytt avtal varje arbetspass så därför gör man inte det.

Jag tror inte att du som timmis har rätt att gå av ett visst datum, dock kan du ju tacka nej till arbetspass efter v. 20.

• Fjärilslarv
    Limalie skrev 2013-12-21 19:19:42 följande:
    Som vikarie misstänker jag att du inte har rätt till några 80% av lönen och gå hem. Så funkar det inte i vården iallafall som vikarie. Men det kanske är annorlunda inom krim.vården.

Annars är det nog söka annat jobb som gäller misstänker jag.
    nej exakt, man är ju bara anställd för varje arbetspass när man är timanställd och har då alltså inga sådanna förmåner.
Svar på tråden Timvikarie