• amorosa

Sänkt SGI, men behålla fp?

Jag är gravid med barn nr 2. Barnet är beräknat att födas några dagar innan första barnet fyller 2,5 år. Om jag förstått det rätt så innebär det att jag har samma fp som med första barnet? Räknas det på beräknat förlossningsdatum? Om barnet skulle födas några dagar för sent, kommer min fp då att sänkas??

Jag gick ner i arbetstid 1 sep, och pga ett missförstånd med FK så har jag inte skyddat min SGI. Så min SGI kan jag inte påverka nu, det är jag medveten om. Jag vill nämligen inte gå upp i arbetstid nu. Men så hörde jag av en vän att jag kan skydda min fp genom att ta ut föräldrapeng för första barnet motsvarande den tid som jag arbetar mindre. På så sätt säkrar jag min fp? Stämmer det?

Alltså; jag jobbar 87,5%, så om jag tar ut fp för 12,5% fram till nästa barn föds så behåller jag samma fp som med första barnet?

Min fråga gäller alltså inte alls SGI, utan jag är medveten om att den är sänkt och jag får lägre ersättning om jag blir sjukskriven.

♥Alice föddes 2012-02-08♥
  • Svar på tråden Sänkt SGI, men behålla fp?
  • Försäkringskassan

Hej

Om du blev gravid inom 1 år och 9 månader från första barnets födelse så har du rätt till samma föräldrapenning med barn nummer 2 utan att du tar ut föräldrapenning för barn nummer 1.
    Om du tar ut föräldrapenning de procent som du gått ner i tid för att skydda din SGI och din föräldrapenning så måste du ta ut de procenten från den dagen du gick ner i arbetstid och fram tills dess att barnet föds.

Hälsningar
    Stella, handläggare

• amorosa

Tack för ditt svar! Men har ett par följdfrågor.

När räknar ni att man blir gravid? Vid sista mens? Jag hade sista mens 31 okt, och dottern blev 1 år o 9 mån den 8 november. Vad utgår ni ifrån när ni avgör om man får behålla sin tidigare fp? Är det moderskapsintyget som avgör? På det står ju enbart beräknad förlossning, inte sista mens. Är det då beräknad förlossning innan barn nr 1 blir 2,5 år som avgör?

Eftersom min SGI redan är sänkt, så kan jag alltså inte skydda min föräldrapenning genom att nu börja ta ut fp motsvarande den tid jag arbetar mindre? Det finns med andra ord ingen mening med att jag NU börjar ta ut 12,5% fp i veckan?

• Försäkringskassan

Hej! 
    Vi går efter intyget på beräknat förlossningsdatum  om vi kan bedöma att du beräknar få barn inom 2,5 år.

Om du blir gravid igen inom ett år och nio månader från den tidigare förlossningen har du rätt att behålla samma föräldrapenningnivå för det nya barnet som för det tidigare. 

Detta  gäller även om din sjukpenninggrundande inkomst, SGI, har sänkts efter det att det äldre barnet har fyllt
    ett år.

Eftersom din SGI redan är beslutad efter deltidsarbete måste du begära omprövning av det beslutet .
    Omprövning måste göras inom 2 månader efter ett beslut.
    Det är därför nu svårt att få rätt om ändring av det beslutet, om att du vill behålla din årsinkomst beräknad efter heltidsarbete.

Hälsningar
    Vera, handläggare

• amorosa

Jag förstår att jag inte kan ändra min SGI nu, och det kräver jag inte heller och tänker inte begäran omprövning.

Jag förstår att om jag blir gravid inom 1 år o 9 min från tidigare förlossning så får jag behålla min fp. Men vad räknar ni som datum när jag blir gravid? Senaste mens eller ägglossning eller när man tar testet, eller vad?? Eller det spelar ingen roll, eftersom ni går på moderskapsintyget från barnmorskan?

Min fråga är rätt och slätt; får jag behålla min förra fp om detta barnet har beräknat födelsedatum innan första barnet blir 2,5 år?? Eftersom det är beräknat att födas några få dagar innan, så är det ganska avgörande för mig och jag vill veta det redan nu.

• Försäkringskassan

Hej!

Vi kan endast ge allmän information om föräldrapenning  här på Familjeliv. Är det är ett beslut du vill ha kan vi inte ge det här utan du behöver kontakta Kundcenter 0771- 524 524. Vi skickar då din fråga vidare till beslutande handläggare med föräldrapenning som sedan hör av sig till dig.

Hälsningar

Asta, handläggare

• amorosa

Jag behöver inte ett personligt beslut, bara ett enkelt svar. Men inget är tydligen enkelt hos er...

• Försäkringskassan

Hej!

Vi går på moderskapsintyget från barnmorskan och föds barnet tidigare så räknas det datumet.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• amorosa

Tack, det var ett enkelt och koncist svar. Precis vad jag ville ha!

Svar på tråden Sänkt SGI, men behålla fp?