• Anonym (Skiljas)

Hur lång tid tar det att fullfölja skilsmässa?

Efter att man skickat in om att man vill fullfölja skilsmässan, hur lång tid tar det innan det går igenom? Betänketiden är alltså snart slut men bara jag vill fullfölja. Min kompis sa att mitt x kan överklaga men hur lång tid har han på sig att göra det?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att fullfölja skilsmässa?
  • mamita64
    Anonym (Skiljas) skrev 2013-12-21 20:07:14 följande:
    Efter att man skickat in om att man vill fullfölja skilsmässan, hur lång tid tar det innan det går igenom? Betänketiden är alltså snart slut men bara jag vill fullfölja. Min kompis sa att mitt x kan överklaga men hur lång tid har han på sig att göra det?
    När jag skilde mej så var allt klart ca 4 månader efter jag fullföljde.
    Har man barn så har man ju betänketid i 6 månader, därefter hänger det väl på hur mkt Tingsrätten har att göra, tänker jag
    Överklaga en skilsmässa har jag aldrig hört talas om
  • Nyfiken gul

överklaga en skilsmässa kan man aldrig göra men man kan få förlängt betänketiden om det är det kompisen menar. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Maja)

Efter du skickar in din fullföljd (och nya personbevis) så kommer din fullföljd skickas till din make för att han ska få tillfälle till att yttra sig. Det är mest en formsak. Efter tiden gått ut (2 v oftast) så skriva domen. Domen kan överklagas till hovrätten, men om du fortfarande vill skiljas så blir skild.

• Anonym (Maja)
    Nyfiken gul skrev 2013-12-21 20:19:26 följande:
    överklaga en skilsmässa kan man aldrig göra men man kan få förlängt betänketiden om det är det kompisen menar. 

Man kan inte förlänga betänketiden.

Och domen kan överklagas inom 3 v,en det händer inte så mycket. Men det kan hända tex att båda parter fortfarande vill vara gifta och då kan hovrätten ändra tingsrättens dom.
  • Moolie

Efter två år på olika adresser så kan du väl begära skilsmässa utan hans underskrift?

• Anonym (Skiljas)

Betänketiden på 6 månader är snart slut, ungefär lika länge har vi varit skriva på olika adresser.

Anonym (Maja) skrev 2013-12-21 20:20:48 följande:
    Efter du skickar in din fullföljd (och nya personbevis) så kommer din fullföljd skickas till din make för att han ska få tillfälle till att yttra sig. Det är mest en formsak. Efter tiden gått ut (2 v oftast) så skriva domen. Domen kan överklagas till hovrätten, men om du fortfarande vill skiljas så blir skild.
    Men kommer skilsmässan då har gått igenom när han får brevet? Vad är det han kan yttra sig om?
    mamita64 skrev 2013-12-21 20:16:11 följande:
    När jag skilde mej så var allt klart ca 4 månader efter jag fullföljde.
    Har man barn så har man ju betänketid i 6 månader, därefter hänger det väl på hur mkt Tingsrätten har att göra, tänker jag
    Överklaga en skilsmässa har jag aldrig hört talas om
    oj det var länge :( vi har barn men betänketiden är snart slut
  • Anonym (Maja)

Han får din fullföljd främst för att han ska känna till att den har kommit till tingsrätten. Han kan yttra sig om vad han vill, skriva att han inte går med på att skiljas. Men det spelar ingen roll.

Efter tiden han fått på sig att eventuellt yttra sig går ut, eller om han svarar, så kan domen skrivas.

• Anonym (Maja)
    Moolie skrev 2013-12-21 20:48:33 följande:
    Efter två år på olika adresser så kan du väl begära skilsmässa utan hans underskrift?

Ja man kan skicka in ett särlevnadsintyg, som intygar just det, att paret inte bott ihop på 2 år. (Det ska vara bevittnat). Då blir det ingen betänketid.
  • mamita64
    Anonym (Skiljas) skrev 2013-12-21 22:24:05 följande:
    Betänketiden på 6 månader är snart slut, ungefär lika länge har vi varit skriva på olika adresser.

Men kommer skilsmässan då har gått igenom när han får brevet? Vad är det han kan yttra sig om?

oj det var länge :( vi har barn men betänketiden är snart slut
    Ja kanske det var många som skilde sej då, eller så hade de fullt upp med annat också
    VI skickade in pappren i maj /början av juni och skilsmässan var klar i april året därpå.
  • Anonym (en månad)

Skiljde mig härom året utan någon som helst insats från exet. När betänketiden gick ut skickade jag genast in om fullföljd. Så fort de fick in min ansökan skickades ett papper ut till exet (som han givetvis inte skrev på) men eftersom de inte fick in hans underskrift inom den tid de satt i brevet så var vi automatiskt skilda det datumet och domen skrevs ut dagen efter. Tog max en månad efter jag skickade fullföljden.

• Anonym (Skiljas)
    Anonym (en månad) skrev 2013-12-21 22:39:18 följande:
    Skiljde mig härom året utan någon som helst insats från exet. När betänketiden gick ut skickade jag genast in om fullföljd. Så fort de fick in min ansökan skickades ett papper ut till exet (som han givetvis inte skrev på) men eftersom de inte fick in hans underskrift inom den tid de satt i brevet så var vi automatiskt skilda det datumet och domen skrevs ut dagen efter. Tog max en månad efter jag skickade fullföljden.
    vad stod det i det brevet han fick (om du nu vet)?  alltså står det "xx vill fullfölja skilsmässan" eller "du och xx är nu skilda"

lite konstigt att han får lov att yttra sig om att han tex inte vill skiljas när det går igenom oavsett
  • Anonym (en månad)
    Anonym (Skiljas) skrev 2013-12-21 22:49:05 följande:
    vad stod det i det brevet han fick (om du nu vet)?  alltså står det "xx vill fullfölja skilsmässan" eller "du och xx är nu skilda"

lite konstigt att han får lov att yttra sig om att han tex inte vill skiljas när det går igenom oavsett
    Nej, han fick inte rätt att yttra sig. Han fick ett papper att skriva på att han tagit emot min ansökan om fullföljd som tingsrätten skickade ut. Eftersom han inte skrev på så ansåg tingsrätten att vi sen var skilda. Båda behöver varken ansöka om eller skriva på fullföljden av skilsmässan, den går igenom i vilket fall som helst. Mitt ex skrev nämligen inte på skilsmässoansökan från början heller, så då blev han "stämd i tingsrätten" eftersom bara jag ansökt.
  • Anonym (Skiljas)
    Anonym (en månad) skrev 2013-12-21 22:53:48 följande:
    Nej, han fick inte rätt att yttra sig. Han fick ett papper att skriva på att han tagit emot min ansökan om fullföljd som tingsrätten skickade ut. Eftersom han inte skrev på så ansåg tingsrätten att vi sen var skilda. Båda behöver varken ansöka om eller skriva på fullföljden av skilsmässan, den går igenom i vilket fall som helst. Mitt ex skrev nämligen inte på skilsmässoansökan från början heller, så då blev han "stämd i tingsrätten" eftersom bara jag ansökt.
    får man bara rätt att yttra sig om ansökan var gemensam då? om ditt x hade skrivit på hade ni väl ändå blivit skilda? 
  • Anonym (en månad)
    Anonym (Skiljas) skrev 2013-12-22 00:23:08 följande:
    får man bara rätt att yttra sig om ansökan var gemensam då? om ditt x hade skrivit på hade ni väl ändå blivit skilda? 
    Om exet skrivit på hade allt gått snabbare. Det är enda skillnaden.
  • Anonym (påG)

Om båda skriver på och man inte har barn som är underåriga, hur lång tid tar det då?

• Anonym (en månad)
    Anonym (påG) skrev 2013-12-27 14:51:30 följande:
    Om båda skriver på och man inte har barn som är underåriga, hur lång tid tar det då?
    Inte särskilt lång tid alls. Beror helt på hur mycket tingsrätten har att göra just då och hur många ev extra helgdagar det är. Då ska i princip bara skilsmässan registreras in och sen är det klart. Max en månad säger en kompis som jobbar som tingsnotarie.
  • Anonym (påG)
    Anonym (en månad) skrev 2013-12-27 22:46:22 följande:
    Inte särskilt lång tid alls. Beror helt på hur mycket tingsrätten har att göra just då och hur många ev extra helgdagar det är. Då ska i princip bara skilsmässan registreras in och sen är det klart. Max en månad säger en kompis som jobbar som tingsnotarie.
    Tack. Det är skönt att veta att det går så fort.
Svar på tråden Hur lång tid tar det att fullfölja skilsmässa?