Dimljus + halvljus på natten?
Man får ju inte kombinera halvljus med dimljus på dagen, får man göra det på natten vid dimma?
Man får ju inte kombinera halvljus med dimljus på dagen, får man göra det på natten vid dimma?
Jag har bara hört det benämnas som otillåten ljuskombination och har uppfattat att det gäller dygnet runt.
Det är samma sak nattetid. De får inte användas tillsammans.
Var givetvis tvungen att googla lite. Här står det bara som förbjudet iaf:
korkortonline.se/teori/lysen/
(Lärde mig då också att man enbart får ersätta halvljus med dimljus i dagsljus. Inte för att jag tillhör dimljus-töntarna men det var iaf ny kunskap för mig)
Förresten (jisses vad jag fastnade på den där sidan) kolla in bilderna på när man ska blända av i länken. Väntar man tills helljusen möts hinner mötande bil blinka som en dåre på en!! Tycker folk börjar blinka så fort de ens får en misstanke om att det kan vara helljus man har tänt! Även om man tex möts vid en kurva som gör att man kommer mot varandra i typ 100 graders vinkel.
Jag har varit yrkesförare sedan jag slutade skolan -01 och jag möter tyvärr väldigt ofta billister som har både dimljus+halvljus på. Det är som sagt förbjudet och om jag inte minns fel är det 1200 sura kronor i böter på att kombinera det. Det gäller även på natten. Tänk även på det att det bländar oerhört mycket mer att möta en bil med kombinerat dimljus+halvljus än vad det gör att möta en bil med enbart halvljus när man sitter i en lastbil.
Missade att skriva att jag är osöker på om de är förbud även vid dimma, men det borde vara det.
Halvljus och dimljus får inte kombineras. Dimljus fram får enbart användas med parkeringsljus eller helljus, varför man nu känner att man behöver det.
Och att poängtera igen som yrkesföraren ovan, halvljus och dimljus bländar något fruktansvärt.
Och helt OT. Detsamma gäller alla dessa förbannade puckon som ska ha led belysning i sina extraljus så det känns som om man möter ett rullande disco! Bländar något fruktansvärt och allt jag tänker när jag ser dem är att de är idioter!