• luzorsus

hur rengöra vanliga spisplattor?

Hur gör ni för att regöra era spisplattor? Plattorn har en del mörka fläckar etc, ska flytta om några veckor, undrar ifall nån har nåt bra tips, ........

vad ska man rengöra dem med för medel och redskap?
    Ska man inpregnera dem med nåt?

• Svar på tråden hur rengöra vanliga spisplattor?
  • Fru Indosaurie

plattor blir väl aldrig helt rena? eller?
    Nog för att vi har häll.
    Men svinto funkar ju, annars finns det ju stålborste på affären som man använder till plattor.

• Dino78

Gnugga med en sockerbit har jag fått tips om. Har dock inga sockerbitar hemma så jag kunde inte testa det men värt försöka.
    Annars tvålull. Absolut inte stålull.

• Monsa

Använd Jif på spisen, så himla bra! Jag använder en liten svamp med skrubb på ena sidan, kommer ju inte ihåg vad dom heter, säger alltid skrubbsvamp.

Det mest viktiga är att det är rent runt om och så att det inte är massa mat på plattorna förstås och fläkten, glöm inte den och ugnen och bakom, usch vill inte flyttstäda Lycka Till!

• luzorsus

svinto och sovkerbitar? Helt klart värt ett försök.............

Jga vill oxå ha häll, så mycket enklare att rengöra ju............

• Eofrysina

Man kan pröva att smeta in med såpa och värma lite på lägsta effekten en stund. Då lossnar ganska mycket.

• Monsa

Bara stålull på just plattorna bara! Gör rent och snyggt precis mellan plattan och det vita, ser så fräscht ut när man är noga där och den lilla randen som ska va silvrig runt plattan som alltid är fläckig, det blir så fint

• Fru Indosaurie

jag använder stålull på det vita också. Svinto repar ju inte precis.. Eller har aldrig någonsin gjort för mig iaf..

• Dino78

Svinto behöver inte vara stålull. Stålull repar men inte tvålull. Svinto tvålull kan lätt förväxlas med stålull.

• Monsa

Det kan skada spisen om man gör det, blir liksom brunt och missfärgat där sen, inte så kul

• lcln

Finns kokplattsputs att köpa så blir plattorna svarta och fina......

• lindaiv

Kokplattsputs....finns å köpa på Home, där köpte jag mitt iaf ser ut som en liten puck.... el skofärg!!!

SÅPA, det är gott till allt, blir så rent å inte sliter det. HA plattan lite varm när du tvättar å sen på med putset, å glöm inte torka bort överflöd!!!!

• Linisen

Ajax skurpulver, finns på ICA. Lärde jag mig på hemkunskapen för 100 år sedan....
    Funkar jättebra

• Nattsaga

Ja vi använder JIF , funkar skitbra.

Svar på tråden hur rengöra vanliga spisplattor?