• Anonym (BusUngen)

Tips mot mensvärk *desperat*

Har ne så otrolig mensvärk, som sätter igång dagen innan mensen tar vid, och denna fruktansvärda smärtan kan hålla i sig upp till 10 timmar mer eller mindre.
    Och då menar jag en verkligt stark smärta, jag kan inte ligga still och bara gnyr okontrollerat av smärtor, svettas och så vidare. .

Vet inte längre vad jag ska göra, orkar inte med det vara månad.
    Det hindrar mig från att göra andra saker, som studier, festa osv. .

Någon som har något tips (huvdvärks tabletter fungerar inte, och inte p - piller heller)

• Svar på tråden Tips mot mensvärk *desperat*
  • lillpurra

för mig funkar det med värmedyna, eller att jag lägger mig på sidan och gungar fram och tillbaka..får kroppen att koncentrera sig på nått annat än att krampa. Sen kan du be någon massera dig i svanken..i cirklar..kan göra att värken släpper

lycka till
    kramar

• Bispan

Har du varit till gyn och kollat att det inte är någon sjukdom som är upphov till dina smärtor vid mens? Endometrios? Äggcystor som går sönder? Alla smärtor vid mens är inte "ofarliga" men alla smärtor är inte heller "farliga".

För övrigt, smärtor är dåligt för psyket, riktigt dåligt..

Skaffa tid hos en läkare och se till att få en utredning för dina smärtor (om du inte redan vet) och se till att få starkare värktabletter. Jag använder Dexofen tillsammans med alvedon eller panodil när det gör ganska så ont. Det hjälper oftast rätt så bra.

• NizzY

ettvamt bad bruka hjälpa lit eo värmedyna är guldvärd , JAG VET , jag har liknande problem nämligen men det bli nog bäst som Bipsan skrev , sök hjälp , det einet meningen att du sk aha så ont i dagar gumman

• Millan1984

har du ingen värmedyna så ska du ha jättevarmt vatten i en flaska som du kan ha på magen, det hjälper mig

• rödbetan

Min svärmor kokade nåt te med bl.a. oregano i det funkade faktiskt tyvärr vet jag inte resten av ingredienserna... Har du ofta väldigt ont kan akupunktur hjälpa med..

• Fru Längtan

Sök hjälp. Jag fick starkare tabletter utskrivna när jag pluggade och behövde vara så frisk att jag kunde sitta upp och skriva tentor. Fast för mig har det hjälpt att få barn, nu har jag inte ont alls.

• Linisen

Jag har alltid haft fruktansvärda menssmärtor.
    Både jag, min mamma och min syster (inte jag längre, ingen mens + för tidigt klimakterie, OT) äter Orudis som man kan få på recept av din läkare.

För oss hjälpte aldrig Ipren eller liknande, jag spydde och svimmade och min syster låg helt platt fall i tre dagar, vi fick alltid nästan var hemma från skola och jobb.

Hoppas detta kan hjälpa lite.
    Annars är vetevärmare, högt upp med benen och filt ett litet panik tips men inget går upp mot Orudis, de är guld värda.

Lycka till
    //L

• Rhonda Breeze

Vilka värktabletter använder du dig av? Själv hjälper det inte alls om jag tar Ipren, utan måste ta Alvedon alt Ipren+Alvedon.

Annars tycker jag som Bsipan att det kan vara värt att kolla upp med gyn om vad som kan ligga bakom dina smärtor.

• Meria

Det enda som hjälper mig är värmedyna och ipren+voltaren (diplofenak). På första dagen mensen kommer varje månad, är detta min livslina Sen tar jag en lång dusch när det är outhärdligt och tabletterna inte har kickat in...

• niiina

Jag skulle vilja tipsa om nåt jag hört.
    Jag har en god vän som är Ostiopat. Han säger att mensvärk beror på en inflamation och att detta förvärras kraftigt vid intag av mejerivaror. Han tipsade om att det hjälper betydligt att dra ner på mjölkprodukter en vecka innan mens, och min syster som har otrolig mensvärk tog till sig detta och provade. Tydligen blev hon väldigt imponerad, och har kört med denna metod efter det. Fungerar 100 gånger bättre än värktabletter.
    Kanske värt att prova?

Svar på tråden Tips mot mensvärk *desperat*