• Billy

Allergi mot nya möbler (Ikea)

Monterade ihop en ny byrå från IKEA igår, en vit Malm. Det luktar fruktansvärt starkt av den och jag vaknade idag med svullna ögon och irriterade luftvägar. Har inte varit med om detta förut med nya möbler och jag har flera Malm-byråar sen förut. Kan de ha ändrat materialet? Vet inte vad jag ska göra nu. Kan ju inte återlämna en monterad byrå. Eller? Fler som fått allergi av Ikeas möbler?

• Svar på tråden Allergi mot nya möbler (Ikea)
  • MinnaQ
    Billy skrev 2013-12-22 06:13:03 följande:
    Monterade ihop en ny byrå från IKEA igår, en vit Malm. Det luktar fruktansvärt starkt av den och jag vaknade idag med svullna ögon och irriterade luftvägar. Har inte varit med om detta förut med nya möbler och jag har flera Malm-byråar sen förut. Kan de ha ändrat materialet? Vet inte vad jag ska göra nu. Kan ju inte återlämna en monterad byrå. Eller? Fler som fått allergi av Ikeas möbler?
    Har själv tyckt att det kan lukta lite om möblerna första dagarna men inte fått nån reaktion.
    Har du möjlighet att ställa den på balkongen eller liknande under dagen? 
  • Billy

Jag har ju astma och allergier samt är doftöverkänslig. Jo vi har en inglasad altan så vi får ställa den därute ett tag och hoppas att det blir bättre. Köpte två byråar, som tur var så monterade vi bara en nu Det blir en retur på den andra om doften inte går ur.

• mamsett

Jag hade ställt byrån i ett rum du kan ha öppet fönster o vädrat ut doften. Annars får du ringa till ikea o förklara som det är och se om du kan lämna tillbaka den.

• Billy
    mamsett skrev 2013-12-22 06:26:26 följande:
    Jag hade ställt byrån i ett rum du kan ha öppet fönster o vädrat ut doften. Annars får du ringa till ikea o förklara som det är och se om du kan lämna tillbaka den.

Det bästa jag kan göra just nu är att ställa den på altanen. T.o.m. gubben som inte är överkänslig mot något tycker att det luktar starkt. Men blir det inte bättre efter helgerna här så ringer jag dom. Typiskt när jag äntligen fått hem nytt och jag var så glad
  • Billy

Förresten så kan jag ju fråga Ikea redan idag, man ju kontakta dem redan idag och fråga så man vet. Googlade lite och såg att fler fått besvär av den möbeln.

• Billy

Ifall någon skulle vara intresserad så har jag pratat med ikea idag. Ska prova att lufta och sedan rengöra ordentligt och om det inte fungerar så kan jag reklamera. Det är lådorna som luktar värst.. knepigt. Men nu tänker jag sova gott inatt utan astma och svullna ögon ^^

• SupersurasunkSara

Testa att ställa ner skålar med ättika i lådorna. Även apelsinhalvor ska dra åt sig doft. På biltema finns det någon slags doftgrej som drar åt sig dofter minns dock inte vad den hette, dels en spray och dels en liten kudde i en burk, eg tänkt till bilar.

• Billy

Tack för tips, men jag är doftöverkänslig och tål inte dofter och många kemikalier, så jag kan tyvärr inte testa det. Har haft lådorna och stommen på altanen några nätter och rengjorde allt idag med Yes, och ställde sedan in dem i tvättrummet. Ska nosa lite imorgon

• Care69

Hoppas att det ger sig. 

Man får lämna tillbaka monterade saker på IKEA, det har jag gjort. 

:*¨¨*:♥ Jag är inte ung nog att veta allt ♥:*¨¨*:
  • Billy
    Care69 skrev 2013-12-25 21:34:29 följande:
    Hoppas att det ger sig.  Man får lämna tillbaka monterade saker på IKEA, det har jag gjort. 
    :*¨¨*:♥ Jag är inte ung nog att veta allt ♥:*¨¨*:

Svar på tråden Allergi mot nya möbler (Ikea)