"Bara barnen får julklappar" - hur tänker ni där?
Undrar nyfiket, inte ifrågasättande.
Jag menar inte att vuxna måste köpa saker till varandra, men för mig känns det som en konstig värdering att förmedla till barnen - man ska få men inte ge. Hur ska barnen lära sig om GIVANDE och att julen handlar om att tänka på andra, om det finns uttalade regler att bara barn får paket? Ska barn lära sig att de bara ska få och få, utan "motprestation"..?
Barn har ju under många år ingen uppfattning om sakers värde, så man kommer ju billigt undan genom att låta barnet välja en hyacint att ge faster Sara eller baka ett personligt pepparkakshjärta till morfar. Om man nu inte vill köpa "riktiga" presenter. Men för mig känns det på något sätt självklart att involvera barn i givandet, att lära dem att får man så ger man (inom rimliga gränser så klart) även om summan och antalet presenter kan skilja sig. Att tacka och tänka på andra.
Hur motiverar ni för barnen att inga vuxna får paket?
Vilken gräns gäller? Tänker att en 18-åring som bor hemma och har syskon på 12 och 9 är ju i lagens mening vuxen, men känns det rättvist?
När barnen blir 18, förväntas de då köpa presenter till alla under 18?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-22 17:08
Tack för alla svar!
Jag ställde frågan av ärlig nyfikenhet, inte för att jag själv anser att alla kan eller bör göra lika. Kan poängtera än en gång att jag inte tänker på ekonomisk millimeterrättvisa, utan mer på givandet som idé. En hemmaslöjdad smörkniv kan vara en lika fin present som något dyrt och köpt. Barn har ju ingen egen inkomst och kan ju inte förväntas köpa egna presenter att ge bort.
Jag tänker nog ändå fortfarande att det är nyttigt att se att vuxna kan ge gåvor till vuxna och att inte bara barn får (och ger) klappar, men där gör ju alla olika så klart. Någon skrev om en släkt med 25 vuxna och där förstår jag problemet - kanske beror mina åsikter på en uppväxt i en mycket liten släkt. Är man åtta personer in alles och bara två är barn är det säkert betydligt lättare att köpa till alla..