• LHUF

salmalax som gravid?

Vi blev sugna på sushi till middag men har ingen fryst lax hemma, när jag var gravid sist så var salmalax inget som vi fått upp ögonen för, men nu när jag läste på deras sida så står det att den är ok att äta för gravida då den är så pass färsk och har rel. kort utgångsdatum så det inte hinner bildas några bakterier.

Är det någon som ätit salmalax som gravid?

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden salmalax som gravid?
  • SuzR

Jag åt all lax när jag var gravid, så länge datumet var ok. Åt all sushi också, bara den var nygjord.

• La Lola

Att lax som ska ätas rå (eller gravad) ska frysas innan har inget med just gravida att göra.
    Sån lax ska alltid frysas för att ta död på ev fiskparasiter o de vill ingen få i sig.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • LHUF

Fast salmalax är inte till för att frysas, det är nog den enda lax som du inte behöver frysa just för att den är så fin. Vi fryser aldrig den annars och den är känd för sin bra kvalitet.

Annars tror jag inte dom skulle våga skriva så på sin sida ang gravida.

Men ville se om någon annan ätit just den laxen rå under graviditet.

• La Lola
    LHUF skrev 2013-12-22 16:45:15 följande:
    Fast salmalax är inte till för att frysas, det är nog den enda lax som du inte behöver frysa just för att den är så fin. Vi fryser aldrig den annars och den är känd för sin bra kvalitet.

Annars tror jag inte dom skulle våga skriva så på sin sida ang gravida.

Men ville se om någon annan ätit just den laxen rå under graviditet.
    För att den är så fin? Vad menas med det då? Kan den inte drabbas av fiskparasiter eller?
  • EvaÖman
    La Lola skrev 2013-12-22 16:48:24 följande:
    För att den är så fin? Vad menas med det då? Kan den inte drabbas av fiskparasiter eller?
    All fisk kan ätas med måtta. Det säger barnmorskorna själv. O det här med fiskparasiter finns inte i all fisk.
  • La Lola
    EvaÖman skrev 2013-12-22 16:50:45 följande:
    All fisk kan ätas med måtta. Det säger barnmorskorna själv. O det här med fiskparasiter finns inte i all fisk.
    Jag har inte påstått något annat men lax fryser man pga ev fiskparasiter.
  • La Lola

"Kan gravida äta rå SALMA?

Ja. Eftersom SALMA håller toppkvalitet kan gravida äta den rå.

En eventuell fara med att äta rå fisk är att listeriabakterier kan utvecklas. SALMA har en hållbarhet på bara 10 dagar och det är inte tillräckligt för att bakterien ska utvecklas.

Det är viktigt att kontrollera att produkterna inte passerat sitt bäst-före-datum. Det här rådet gäller för sushi i Norge. Men vi tillämpar även det i Sverige. "

Där skriver de endast om ev listeria o inte ett ord om fiskparasiter.

www.salmalax.se/index.php&tab=questions
  • La Lola
    La Lola skrev 2013-12-22 16:53:01 följande:
    Jag har inte påstått något annat men lax fryser man pga ev fiskparasiter.
    Lax som ska ätas rå eller gravas för att förtydliga.
  • LHUF

Hmm, läste i någon annan tråd att odlad fisk kontrolleras direkt innan den förpackas och denna förpackas ju så snabbt in på fångst så det kanske kollas innan?

Vi har ätit den mängder med gånger och aldrig blivit dåliga. Träffade en gravid kompis i affären och hon åt den också nu

Får fundera några varv till

• La Lola
    LHUF skrev 2013-12-22 16:59:18 följande:
    Hmm, läste i någon annan tråd att odlad fisk kontrolleras direkt innan den förpackas och denna förpackas ju så snabbt in på fångst så det kanske kollas innan?

Vi har ätit den mängder med gånger och aldrig blivit dåliga. Träffade en gravid kompis i affären och hon åt den också nu

Får fundera några varv till
    Nu vet inte jag hur fiskparasiter fungerar men syns de alltid?
    Sen blir man nog inte dålig av att få en fiskparasit i sig (men jag gissar bara nu).

Det är väl bara att frysa den så är du på den säkra sidan?
  • LHUF

Ja alltså klart jag kan frysa den men vi ville göra det idag

Men hittade en liten bit i frysen som får räcka till mig och så får jag ta räkor

• La Lola
    LHUF skrev 2013-12-22 17:06:29 följande:
    Ja alltså klart jag kan frysa den men vi ville göra det idag

Men hittade en liten bit i frysen som får räcka till mig och så får jag ta räkor
    Jaha, ok!
  • LHUF

fast i den texten du länkade till så står det ju om odlad fisk och parasiter

"Risken för att odlad lax, Salmo salar, ska vara infekterad med parasiter är mycket liten eftersom odlingen inte baseras på vild fisk och fisken odlas i flytande kassar eller tankar på land och föds upp på pellets. 

"Däremot behöver man inte frysa odlad lax (Salmo salar), eftersom risken för att den ska innehålla parasiter är ytterst liten.  Det kan också finnas odlad fisk av andra arter som inte behöver frysas. I så fall ska det stå på paketet att fisken har odlats på ett sådant sätt att den inte innehåller parasiter.

men nu har jag löst kvällens problem men enligt denna text så bör det inte vara ngn fara

Tilde 080319, Hugo 110203
  • La Lola
    LHUF skrev 2013-12-22 17:16:06 följande:
    fast i den texten du länkade till så står det ju om odlad fisk och parasiter

"Risken för att odlad lax, Salmo salar, ska vara infekterad med parasiter är mycket liten eftersom odlingen inte baseras på vild fisk och fisken odlas i flytande kassar eller tankar på land och föds upp på pellets. 

"Däremot behöver man inte frysa odlad lax (Salmo salar), eftersom risken för att den ska innehålla parasiter är ytterst liten.  Det kan också finnas odlad fisk av andra arter som inte behöver frysas. I så fall ska det stå på paketet att fisken har odlats på ett sådant sätt att den inte innehåller parasiter.

men nu har jag löst kvällens problem men enligt denna text så bör det inte vara ngn fara
    Ja precis, jag googlade för jag ville se vad de skrev.
Svar på tråden salmalax som gravid?