• caz

Vecka 15 (16 imorgon) och magen har krympt! Orolig!! Är det normalt?

Hej, Jag går in i vecka 16 imorgon, och min mage har krympt! Från att ha varit svullen och att folk kommenterat att "det börjar synas", till att den nu ser nästan ut som förut! Det är uppskattningsvis under de senaste dagarna detta skett, och innan det upplevde jag att magen "slutade växa/svullna". Mina graviditetstecken (illamående) är borta, men det har jag ju förstått är vanligt. Men magens storlek... Jag blir orolig! Snälla svara någon? Mvh.

• Svar på tråden Vecka 15 (16 imorgon) och magen har krympt! Orolig!! Är det normalt?
  • ellami

Jag är i v 18 och har knappt mage alls. Men förstår att det är skillnad på att inte ha fått alls och på att ha fått men att den försvinner. MEN vad jag förstått börjar livmodern sticka upp över blygdebenet först runt v 15 och det är först då den riktiga bebismagen KAN börja synas, innan dess är det oftast svullna tarmar och annat stök och bök i magen som orsakat en "gravidmage". Bebisen är ju fortfarande liten och ligger för långt ner för att det ska vara den som fått magen att växa.

Så jag gissar helt enkelt på att ditt "stök och bök" med tarmar osv lagt sig och magen därför krympt, innan den riktiga bebismagen börjar ta form snart.

• Cakes

Samma sak för mig (och jag är också i vecka 16). Min mage blev också mindre för någon vecka sedan. Min BM sa att det är normalt för svullnaden går ner innan den riktiga bebismagen kommer. Jag gjorde dessutom ett ultraljud som bekräftade att allt var bra. Så var bara lugn, och njut av att illamåendet börjar ge med sig :)

• Mamapingu

Som det redan skrivits är det med största sannolikhet svullna tarmar som lugnat sig och fått magen att bli mindre. Runt den veckan du är i nu sjunker hcg halten i kroppen och det är därför kroppen reagerar med minskat illamående och mindre svullnad. Njut av att du går in i den bästa delen av graviditeten nu.

• Rue

Jajamän-i v 11/12 försvann min mage och kom åter lite smått i v 14. Men jag väntar två också så den kom tillbaka ganska tidigt. Hade dock kunnat dölja den några v till.

❤️Väntar tvillingarpojkar feb 2014❤️
  • caz

TACK alla för lugnande svar! Ska försöka slappna av lite.

Tack särskilt till Stenmarck, bilder säger ju mer än tusen ord... Och min mage tre sig Exakt som din, kunde ha varit min på båda bilderna. Så tack!

Svar på tråden Vecka 15 (16 imorgon) och magen har krympt! Orolig!! Är det normalt?