• Anonym (gravid)

om den blivande Pappan blir arbetslös?

Hej!
    Om min sambo skulle ha oturen att bli arbetslös innan eller efter barnet föds, hur beräknas hans föräldrapenning då?
    (Han har arbetat på samma ställe heltid i många år, och vi har försökt få barn i flera år, med många missfall längs vägen)
    Beräknas hans FP på den "nya" sämre lönen, dvs A-kassan eller på det han tjänade 2013 i så fall? BF är i Maj
    Hur räknas det om han får nytt arbete med sämre lön?
    För Pappan tar ju oftast bara ut de första 10 dagarna och sen dröjer det kanske 1 år innan han ska vara föräldraledig.
    Det vore ju himla otur om hans FP skulle bli sämre pga ev sämre lön eller A-kassa?
    Kan hans FP räknas ut så snart som möjligt dvs redan innan barnet föds?
    Jag är i v 20 o ska skicka in mitt moderskapsintyg så fort jag får det av min BM.
    Men hur gör den blivande Pappan?
    Med vänliga hälsningar

• Svar på tråden om den blivande Pappan blir arbetslös?
  • Försäkringskassan

Hej

Den andre förälderns föräldrapenning beräknas på den inkomsten som han har just då. Om han har gått ner i inkomst så sänks även hans föräldrapenning. De tio dagarna baseras på inkomsten som han avstår vid det aktuella tillfället.
    Blir han arbetslös så är det viktigt att han skriver in sig på arbetsförmedlingen första arbetslösa dag. Då kan hans SGI baseras på den inkomsten han hade innan han blev arbetslös. 

Den blivande pappan ringer in och anmäler tillfällig föräldrapenning första dagen som han är hemma när barnet är fött. Han får då fylla i en blankett om vilka dagar han avstår arbete.

Hälsningar
    Stella, handläggare

Svar på tråden om den blivande Pappan blir arbetslös?