• Anonym (gravid)

graviditetspenning

Hej!
    Jag ska snart bli "omplacerad" på egen begäran (jobbar inom vården) men mina arbetsuppgifter är ändå tunga som gravid. De arbetsuppgifter jag "slipper" är bara ca 1/5 av mina vanliga arbetsuppgifter, alltså jobbar jag även efter den sk "omplaceringen" med patienter o vissa lyft o stress o inte möjlighet att ta paus när man vill eller behöver.
    Kan jag söka graviditetspenning eftersom jag anser att mina arbetsuppgifter, även efter omplaceringen, är betungande?
    Hur ska då min arbetsgivare fylla i sin blankett på frågan om omplacering, eftersom detta är den enda "omplacering" de kan tänka sig på vårt jobb?
    Jag kommer alltså bli "lite" omplacerad när jag är i v 24, men jag kommer inte att orka göra det jobbet hela vägen till BF.
    Jag har redan ont i rygg o bäcken o har svårt att röra mig o böja mig vissa dagar.
    Med vänliga hälsningar

• Svar på tråden graviditetspenning
  • Försäkringskassan

Hej!

På ansökan ska du och din arbetsgivare beskriva hur din arbetsdag ser ut och hur dina arbetsuppgifter gör det svårt för dig att klara ditt arbete. Din arbetsgivare får beskriva närmare angående omplaceringen.

Hälsningar Ellen,
    handläggare

Svar på tråden graviditetspenning