Trappa ner med Sertralin (SSRI) hemska symptom! Vad händer med mig??!
Hej! Ska försöka förklara mig kortfattat.
Stått på Sertralin 150mg /dag i 1,5 års tid pga panikångest. För 2 månader sedan bestämde jag och min läkare att jag skulle börja trappa ner då jag mår mycket bättre nu. Började gå ned till 100mg / dag och det gick hur bra som helst.
Men nu för 1 vecka sedan sänkte vi dosen från 100mg/dag till 50mg/dag, och jag måtte fasiken säga VAD ÄR DET SOM HÄNDER MED MIN KROPP/HJÄRNA!!??
Jag vet att det är helt normalt att få utsättningssymptom och att det inte är farligt, men jag mår så konstigt nu att jag undrar om jag är död redan? hehe..
Ända sedan andra dagen med 50mg får jag sjuka stötar/känningar i hjärtat som strålar upp i hjärnan och detta upprepar sig minst 10 gånger varje timme. Varje gång detta händer blir det som en blixt framför ögonen och jag måste säga att detta är det mest obehagligaste jag varit med om!
Andra symptom jag fått är bland annat en SJUK rastlöshet, kan inte ligga still 1 sekund utan att jag måste upp sätta mig i bilen och åka till andra sidan Stockholm för att köpa mjölk typ, helt sjukt. Har även inget närminne alls, kan ej tänka klart, mitt hjärta slår så hårt att jag tror det ska hoppa ur bröstkorgen, jag mår illa och är dålig i magen oavbrutet, skakiga händer, extremt ljus / ljudkänslig och EXTREMA HUMÖRSVÄNGNINGAR!
Jag har valt att inte kontakta min läkare för jag jobbar själv inom vården och vet att de skulle säga precis samma sak som till alla andra, att det beror på medicinen.
Men det jag undrar nu: Någon med erfarenhet som vet hur länge detta helvete ska hålla i sig? Och varför kände jag ingenting när jag gick ner från 150mg till 100mg? Lixom från 100mg till 50mg det är exakt samma dosnedsättning som innan men nu mår jag så dåligt att jag till och med mår sämre än vad jag gjorde innan jag började medicineringen för 1,5 år sedan?
GAAAH snälla säg att någon av er där ute kan hjälpa mig o lugna ner mitt psyke!