• Anonym (vad händer!?)

Trappa ner med Sertralin (SSRI) hemska symptom! Vad händer med mig??!

Hej! Ska försöka förklara mig kortfattat.

Stått på Sertralin 150mg /dag i 1,5 års tid pga panikångest. För 2 månader sedan bestämde jag och min läkare att jag skulle börja trappa ner då jag mår mycket bättre nu. Började gå ned till 100mg / dag och det gick hur bra som helst. 

Men nu för 1 vecka sedan sänkte vi dosen från 100mg/dag till 50mg/dag, och jag måtte fasiken säga VAD ÄR DET SOM HÄNDER MED MIN KROPP/HJÄRNA!!??

Jag vet att det är helt normalt att få utsättningssymptom och att det inte är farligt, men jag mår så konstigt nu att jag undrar om jag är död redan? hehe..

Ända sedan andra dagen med 50mg får jag sjuka stötar/känningar i hjärtat som strålar upp i hjärnan och detta upprepar sig minst 10 gånger varje timme. Varje gång detta händer blir det som en blixt framför ögonen och jag måste säga att detta är det mest obehagligaste jag varit med om!

Andra symptom jag fått är bland annat en SJUK rastlöshet, kan inte ligga still 1 sekund utan att jag måste upp sätta mig i bilen och åka till andra sidan Stockholm för att köpa mjölk typ, helt sjukt. Har även inget närminne alls, kan ej tänka klart, mitt hjärta slår så hårt att jag tror det ska hoppa ur bröstkorgen, jag mår illa och är dålig i magen oavbrutet, skakiga händer, extremt ljus / ljudkänslig och EXTREMA HUMÖRSVÄNGNINGAR! 

Jag har valt att inte kontakta min läkare för jag jobbar själv inom vården och vet att de skulle säga precis samma sak som till alla andra, att det beror på medicinen.

Men det jag undrar nu: Någon med erfarenhet som vet hur länge detta helvete ska hålla i sig? Och varför kände jag ingenting när jag gick ner från 150mg till 100mg? Lixom från 100mg till 50mg det är exakt samma dosnedsättning som innan men nu mår jag så dåligt att jag till och med mår sämre än vad jag gjorde innan jag började medicineringen för 1,5 år sedan?

GAAAH snälla säg att någon av er där ute kan hjälpa mig o lugna ner mitt psyke! 

• Svar på tråden Trappa ner med Sertralin (SSRI) hemska symptom! Vad händer med mig??!
  • Fjärilslarv

låter som normala utsättningssynbdrom.
    de går över.

• Anonym (Psykologstudent)

Det är antagligen så att det är först nu medicinen verkligen börjar gå ur kroppen och då din kropp under 2 års tid inte behövt fungera själv så tar det ett tag innan allt fungerar normalt igen. SSRI-preparat påverkar ju signalsubstanserna i hjärnan och nu när du inte äter medicinerna så händer konstiga saker med signalerna till och från hjärnan ett tag. Det bör bli bättre snart då det är helt normalt att ha sådana symptom men det kan vara bra att prata med din läkare så att hen får veta hur du mår och att du kan få bekräftat att det är normalt och kommer bli bättre.

• smys

Sjukt läskiga symptom som det kan bli av SSRI/SNRI och liknande. Du bör inte vara orolig. Alla reagerar olika mycket på upp/nedtrappningar. Din hjärna försöker ju att ställa in sig efter den nya nivån. Det är omöjligt att säga hur länge det "ska" hålla på. Anledningen till att du inte kände något när du gick från 150->100mg är att skillnaden blev för liten. Jag kan/vill/orkar inte leta upp halveringskurvor etc för Sertralin. Men din kropp tolererade den nivån, som du fick på 100mg/dag. När du bara tar 50mg/dag är det hälften så mycket som du tog nyss. Det är lite så man får tänka. Du började på 3 tabletter och tog bort 1/3 av dem. Sedan tog du bort 1/2 av de som var kvar.

Det enda jag kan säga är att du får försöka att sysselsätta dig med något som gör att det känns bättre. Sov, ut och gå, kolla på film, ät vitlöksbröd eller vad som känns bra. Med största sannolikhet är det inget farligt. Dessutom är det väldigt svårt att veta vad av allt det här som skapas av dina tankar och känslor. Precis som att alla mår ganska illa efter att ha sett någon kräkas när det är säsong för magsjuka.

Ta hand om dig!

• Anonym (vad händer!?)

Jo, äter ju dock fortfarande 50/mg dag så sertralinet finns kvar fast ej i samma mängd som innan. Förstår bara inte hur det inte kunde visa sig såhär när jag gick ner från 150mg till 100 mg. Nu från 100 mg till 50 mg är det en ren katastrof. Antar att min läkare är lång ledig över jul o nyår så blir nog inget med det Rynkar på näsan

GAAAAAH varför är detta så plågsamt.. När man äntligen mår bättre och ska trappa ner så mår man 100 ggr sämre helt plötsligt Gråter

• Anonym (Det går!)

Blixtarna är typiska utsättningssymtom. Jag får dom varje gång jag ska trappa ner, och det enda som lindrar är att trappa ner liiite långsammare, så att din hjärna hinner vänja sig av med medicinen i lite lugnare takt = färre svåra besvär.

Akupunktur lindrare mina utsättningsbesvär en hel del, samt meditation.

• Anonym (vad händer!?)

Smys:

Tack, ditt inlägg kändes bra Tomte

• Anonym (Det går!)
    Anonym (vad händer!?) skrev 2013-12-22 16:23:00 följande:
    Jo, äter ju dock fortfarande 50/mg dag så sertralinet finns kvar fast ej i samma mängd som innan. Förstår bara inte hur det inte kunde visa sig såhär när jag gick ner från 150mg till 100 mg. Nu från 100 mg till 50 mg är det en ren katastrof. Antar att min läkare är lång ledig över jul o nyår så blir nog inget med det Rynkar på näsan

GAAAAAH varför är detta så plågsamt.. När man äntligen mår bättre och ska trappa ner så mår man 100 ggr sämre helt plötsligt Gråter
    För många är det rejält plågsamt, och att minska från från 100 till 50 - det är ju att halvera dosen! Försök med 75 en tid, sen gå ner lite till innan du landar på 50. Du blir inte fri fortare från besvär för att du tar i för hårt, men däremot får du lida mer under tiden. Stressar kroppen rejält, så ta det lugnt. Det ska gå bra det här, vi är många som lyckats sluta trots djävulska besvär!
  • smys

Så lite så, vill mer än gärna hjälpa. Det är fruktansvärt ångestfyllt när sakerna kommer från huvudet så att säga. De flesta jag har hört har sagt att man ska trappa ner långsamt för att minska symptomen. Sen har jag hört enstaka säga att om man får symptom trots allt kan man lika gärna i princip köra cold turkey. Men när det handlar om många mediciner så har hjärnan under en längre tid ställt in sig på att ha en viss nivå av ett läkemedel. Den behöver ställa in sig på att inte ha det där också, alltså inte så mycket beroende på hur snabbt man trappar ut.

Jag vet inte hur man ska förklara på något lättare sätt varför det inte kom några utsättningssymptom förrän nu när du gick ner till 50 mg. Det är otroligt komplext och många faktorer som spelar in. Men håll ut! Det blir bättre sedan! Du får gärna skriva PM om du känner för det.

Det kommer gå bra!

• Anonym (vad händer!?)
    Anonym (Det går!) skrev 2013-12-22 16:26:53 följande:
    För många är det rejält plågsamt, och att minska från från 100 till 50 - det är ju att halvera dosen! Försök med 75 en tid, sen gå ner lite till innan du landar på 50. Du blir inte fri fortare från besvär för att du tar i för hårt, men däremot får du lida mer under tiden. Stressar kroppen rejält, så ta det lugnt. Det ska gå bra det här, vi är många som lyckats sluta trots djävulska besvär!
    Försök med 75mg, hmm ja det låter ju faktiskt rimligt Glad Vill helst inte mixtra med dosen utan min läkares råd men han kommer som sagt nog vara på semester ett tag nu. 

Men jag har ju faktiskt härdat ut 6-7 dagar med 50mg nu, kommer det inte bli kortslutning i hjärnan om jag ökar dosen igen? 

Sedan undrar jag om det är någon som vet om jag kommer må såhär dåligt hela tiden tills jag har slutat med medicinen helt och håller? Eller kommer kroppen snart vänja sig med nuvarande dosen och kommer jag må bättre igen med 50mg? Många frågor..

Oerhört tacksam för alla som tar sig tid att svara Solig
  • smys

Det finns ju mer eller mindre förutbestämt hur lång tid det kommer ta för din kropp att ställa in sig på varje dos och sedan till slut vara utan medicinen. Man kan väl säga att det kommer att ta längre tid om du tar det långsammare, förhoppningen är att du ska slippa ha några symptom alls men du vet inte hur din kropp kommer att reagera. Om du går upp i dos till 75 mg kan det vara oförändrat och du kan må lika dåligt som nu. Du kan också må bättre för att din kropp då får lite mer medicin. Jag kan inte se någon anledning till att du skulle må så fortsatt dåligt på 50 mg då din kropp förr eller senare bör ställa in sig på den dosen.

Tänk också på att 50 mg är standard som dos, 100 mg är ganska hög dos och 150 mg är maxdos. Så du har i princip gått från en familjepizza till en kebabrulle.

Svar på tråden Trappa ner med Sertralin (SSRI) hemska symptom! Vad händer med mig??!