• widmark1

privatlån som student?

Hej!
    Det är så att jag studerar på universitet och har fullt studielån samt jobbar extra på sidan av, funderar på om jag kan ta ett privatlån eller om det räknas som en inkomst av csn? Jag hittar ingenting på varken csns hemsida eller när jag googlar, är det någon som varit i samma sits? :)

• Svar på tråden privatlån som student?
  • Jussi91

Är själv student, och jag kan tänka mig att det beror lite på vad du ska låna till? Nu är jag inte så insatt i ekonomi och lån eller så, men jag tycker att det känns rimligt att anta att du inte kommer få lån om du inte kan betala tillbaka? Om jag är ute och cyklar kan du gärna berätta för mig vad privatlån är! Cool

• widmark1

Jag hade tänkt att låna 20 000 till möbler till min nya lägenhet, jag har kollat på ica banken och där kan jag låna och jag har råd att betala tillbaka alltihopa. Men mitt problem skulle vara om jag får lånet beviljat och csn räknar detta som en inkomst och jag blir återbetalningsskyldig... :/

• widmark1
    Grappa skrev 2013-12-22 18:48:36 följande:
    nej det räknas inte som inkomst.
    Är du helt säker? :O
  • Grappa

Ja.
    *undrar hur man klarar universitetsstudier om man inte ens klarar att googla*

• Jussi91
    widmark1 skrev 2013-12-22 18:50:33 följande:
    Jag hade tänkt att låna 20 000 till möbler till min nya lägenhet, jag har kollat på ica banken och där kan jag låna och jag har råd att betala tillbaka alltihopa. Men mitt problem skulle vara om jag får lånet beviljat och csn räknar detta som en inkomst och jag blir återbetalningsskyldig... :/

Jag tänker att om du har fullt studielån kanske det är bättre att spara undan lite per månad om du kan? Det är mycket pengar det handlar om i slutändan hos CSN. Kan du inte börja med att köpa begagnade möbler och spara undan successivt? 

Här står det i alla fall om vad som räknas som inkomst hos CSN: http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp/vad-raknas-som-inkomst-1.2565