• widmark1

privatlån som student?

Hej!
    Det är så att jag studerar på universitet och har fullt studielån samt jobbar extra på sidan av, funderar på om jag kan ta ett privatlån eller om det räknas som en inkomst av csn? Jag hittar ingenting på varken csns hemsida eller när jag googlar, är det någon som varit i samma sits? :)

• Svar på tråden privatlån som student?
  • Jussi91

Är själv student, och jag kan tänka mig att det beror lite på vad du ska låna till? Nu är jag inte så insatt i ekonomi och lån eller så, men jag tycker att det känns rimligt att anta att du inte kommer få lån om du inte kan betala tillbaka? Om jag är ute och cyklar kan du gärna berätta för mig vad privatlån är! Cool

• widmark1

Jag hade tänkt att låna 20 000 till möbler till min nya lägenhet, jag har kollat på ica banken och där kan jag låna och jag har råd att betala tillbaka alltihopa. Men mitt problem skulle vara om jag får lånet beviljat och csn räknar detta som en inkomst och jag blir återbetalningsskyldig... :/

• widmark1
    Grappa skrev 2013-12-22 18:48:36 följande:
    nej det räknas inte som inkomst.
    Är du helt säker? :O
  • Grappa

Ja.
    *undrar hur man klarar universitetsstudier om man inte ens klarar att googla*

• Jussi91
    widmark1 skrev 2013-12-22 18:50:33 följande:
    Jag hade tänkt att låna 20 000 till möbler till min nya lägenhet, jag har kollat på ica banken och där kan jag låna och jag har råd att betala tillbaka alltihopa. Men mitt problem skulle vara om jag får lånet beviljat och csn räknar detta som en inkomst och jag blir återbetalningsskyldig... :/

Jag tänker att om du har fullt studielån kanske det är bättre att spara undan lite per månad om du kan? Det är mycket pengar det handlar om i slutändan hos CSN. Kan du inte börja med att köpa begagnade möbler och spara undan successivt? 

Här står det i alla fall om vad som räknas som inkomst hos CSN: http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp/vad-raknas-som-inkomst-1.2565

• widmark1

Flytten kom så hastigt på, annars hade jag gärna gjort det! Men det kostar ju att köpa begagnade möbler med :/

• widmark1
    Grappa skrev 2013-12-22 18:55:29 följande:
    Ja.
    *undrar hur man klarar universitetsstudier om man inte ens klarar att googla*
    Moget, jag har googlat och det enda jag hittar är om man blir beviljad lån... ursäkta om jag slänger ut frågan här! Värt att ens kommentera, du har väl inte ens någon utbildning själv... tönt
  • Jussi91
    widmark1 skrev 2013-12-22 19:08:54 följande:
    Flytten kom så hastigt på, annars hade jag gärna gjort det! Men det kostar ju att köpa begagnade möbler med :/
    Kostar gör det, men man kan göra bra affärer, gäller att spana lite bara. Är du möbellös nu eller hur har du det med möbler? Tänker om man kan byta ut lite pö om pö. I din sits hade jag iaf inte tagit lån för att kunna köpa möbler. Du skulle önskat dig presentkort på IKEA eller annat möbelvaruhus i julklapp! Flört
  • Grappa
    widmark1 skrev 2013-12-22 19:10:07 följande:
    Moget, jag har googlat och det enda jag hittar är om man blir beviljad lån... ursäkta om jag slänger ut frågan här! Värt att ens kommentera, du har väl inte ens någon utbildning själv... tönt
    Sötnöt. Ditt google måste vara trasigt.
  • widmark1

Nja jag har inte mycket, min sambo gjorde slut med mig nu och både soffan och sängen är för stora för en etta samt köksbord måste jag hitta. Har hittat en del på blocket samt att vi kommer sälja sängen och soffan men det är så mycket runt omkring såsom köksprylar osv. Behöver kanske inte låna så jättemycket, är bara skönt att ha så mycket som möjligt direkt :)

Hade jag vetat att han ville separera hade jag absolut gjort det! :) Men vi får väl lite pengar när vi säljer soffan och sängen så! :)

• S mamman

Skattepliktiga inkomster är det väl. Dvs inkomst av lön, skattepliktiga förmåner, aktieutdelning, föräldrapenning osv.

Däremot inte skattefria: barnbidrag, jämställdhetsbonus, skattefria traktamenten och milersättning.

Så har jag tolkat dem när jag talat med dem.

Och alla belopp före skatt. Sjäkvklart.

• widmark1
    Grappa skrev 2013-12-22 19:16:34 följande:
    Sötnöt. Ditt google måste vara trasigt.
    vars vill du komma? Väx upp...
  • Jussi91
    widmark1 skrev 2013-12-22 19:18:43 följande:
    Nja jag har inte mycket, min sambo gjorde slut med mig nu och både soffan och sängen är för stora för en etta samt köksbord måste jag hitta. Har hittat en del på blocket samt att vi kommer sälja sängen och soffan men det är så mycket runt omkring såsom köksprylar osv. Behöver kanske inte låna så jättemycket, är bara skönt att ha så mycket som möjligt direkt :)

Hade jag vetat att han ville separera hade jag absolut gjort det! :) Men vi får väl lite pengar när vi säljer soffan och sängen så! :)
    Du gör ju självklart som du vill, och ibland händer saker i livet som man inte kan styra över! Jag önskar dig lycka till! Glad
Svar på tråden privatlån som student?