• Peachpie

Hur orka med alla gravida?

Suck, så var det ytterligare en gravid på jobbet.....Det är 2 st....Båda jobbar på min avdelning. Jag är glad för deras skull men det är deras beteende, hur de beter sig som gravida som gör det svårt.
    Jag orkar inte med detta....Hur ska jag orka detta? Allt gravidprat som aldrig tar slut!
    Och hur ska jag hitta ursäkter för att slippa umgås efter jobbet? Vi har umgåtts privat förut och nu vill jag dra mig ur....Jag klarar inte av allt bebissnack och att höra hur naiva de är...bara en massa flum om att allt är mysigt med bebisar.....Hur göra? Hur ska jag komma undan umgänget?
    Jag kommer inte orka umgås med dom efter jobbet. Jag måste få samla kraft hemma!
    Jag tänker absolut  INTE berätta att vi är ofrivilligt barnlösa eftersom jag vet redan hur de tänker angående detta...."Slaaaappna aaaavvv" är deras tänk och deras fördomar om att få barn efter 30 gör inte det hela bättre.
    Om jag skulle berätta hur vi har det så vet jag att de skulle ha en massa helt ovetenskapliga råd och NOLL förståelse och de skulle tro att vår barnlöshet bara har med åldern att göra och skulle jag bli gravid och få MF så skulle det i deras huvuden bara bero på...just det...åldern....de har en fixering vid att "få barn innan 30"...Tröttsamt!
    Jag har ju hört vad de säger bakom ryggen på andra som är ofrivilligt barnlösa! "Ja hon är ju SÅ gammal! Det BORDE hon ju FATTA, att hon är för GAMMAL...." "DE borde börjat tidigare....usch för att få barn vid 33...då är man ju GAMMAL när barnet börjar skolan..."

Hur ska jag orka hela vintern med detta gravidsnack som aldrig tar slut?
    Varje mening som kommer deras munnar har med barn och graviditet att göra! 

Jag vet att man kan undra varför jag umgåtts med dessa bruttor men förut innan deras gravid-obsession började så fungerade vi jättebra ihop som kollegor och hade börjat lära känna varandra privat trots att de är yngre än mig. Det är som att de blivit hjärntvättade nästan.

Finns det någon som också är ofrivilligt barnlös som kan komma med råd? Inte råd typ: "var glad för deras skull" eller "var inte bitter"...utan jag menar råd från någon som vet hur det är att glädjas med någon samtidigt som ens egen sorg river i själen.....

Man kan vara glad för andra samtidigt som man är ledsen för sin egen skull!!

• Svar på tråden Hur orka med alla gravida?
  • JennyLJ

Har inga konkreta råd på så vis men STÅ PÅ DIG! Jag är 32år och vi väntar vårt första barn vid årsskiftet...jag är alltså FÖR gammal enligt dina 'vänninor'.

Graviditet å bebis är inte bara rosenrött å lull lull heller, kroppen tar ordentligt med stryk. Men det är en helt annan tråd...

Jag håller iaf tummarna för dig och hoppas de kan acceptera att du inte orkar umgås. Sen kan du ju råka 'smyga in' lite info om exempelvis snittåldern för nyblivna mammor i storstäder, att kvinnor blir allt äldre innan första graviditeten osv.

• Pimpinellan

Egentligen tycker jag du ska fräsa ifrån! De skulle behöva sanningen-och ingen inlindad sanning! Man ska inte behöva tåla vad som helst när man egentligen gråter/är arg inombords,folk borde få lära sig att man inte säger vad som helst och inte beter sig hur som helst. Gammal efter 30!? Aldrig hört nåt så dumt! Jag är långt över 40 och tänker "skaffa" barn.

Hur som helst måste du självklart inte umgås med dem mer än absolut nödvändigaste å jobbets vägnar. Fattar de inte vinken-säg som det är!

• lovely89

Vad händer om du säger ifrån ?? 
    Eller berättar om din situation ? 

Har du inga andra du umgås med på jobbet ?? 

Åldern har såklart betydelse, MEN det viktigaste är ju att man själv är redo att skaffa barn och om det blir när man är 20 eller 40 ska ju andra skita i.. 
    Det ska ju kännas bra förrän själv :) 
    Och runt 30-35 är väl inte alls gammalt, även om det kanske kan göra det svårare för än att bli gravid. 

• Peachpie

Tack för er förståelse! Det värmer!

Lovely89: Jo det finns andra att umgås med på jobbet men när man börjat umgås med ett gäng och plötsligt byter så kommer det ju bli som att jag "måste" ha en bra förklaring till bytet av umgänge om du förstår hur jag menar? Folk kommer fråga: " Du brukar ju umgås med X och X och X.....har det hänt nåt? Är ni osams?" Vad säger jag då? Det känns lite dumt att säga : "Jo jag gillar ju X,X och X egentligen men de har drabbats av en gravid-obsession och har fördomar om 'äldre mammor' och  de verkar ha ett behov av att trycka till 'äldre mammor'....och nu råkar det vara så att jag är ofrivilligt barnlös och blir jag mamma så blir jag ju en 'äldre mamma' och de verkar inte ens vilja försöka förstå eller ens vilja stötta...."
    Om jag skulle berätta för kollegorna om min situation så skulle de bara tjata om att det är min ålder som är problemet och det skulle inte förbättra något, det enda resultatet skulle bli att jag skulle bli arg och ledsen pga att deras brist på förståelse. Jag vill inte att folk ska tycka synd om mig utan det är förståelse eller i alla fall att folk försöker förstå eller i alla fall inte säger respektlösa saker to my face eller bakom ryggen.

• nypan

Hej allihopa!

Jag känner mig så lättad att jag inte är ensam om att känna alla dessa känslor. Jag är 23 år och har sparat till IVF sen jag var 20 då jag fick beskedet att jag antagligen kommer att ha väldigt svårt att bli gravid på egen hand.

På mitt jobb är för tillfället 1 person höggravid, en annan har precis fått sitt första barnbarn och till råga på allt så börjar även min gamla klasskamrater bli gravida hit och dit.

Jag känner att jag kan glädjas åt min höggravida kollega. Hon är en underbar person och hon känner till min situation och även om de pratar barn/förlossning/graviditet så har hon ändå låtit mig vara där jag är. Jag har fått känna hennes barn sparka och hon berättar det jag vill veta och om jag vill veta det. Men när gamla klasskamrater blir gravida så bara storgråter jag. Jag gåter och gråter och allt är bara åt helvete. jag har alltid tagit hand om min kropp och ändå ska jag straffas. Åt helvete rent ut sagt! Man har faktiskt rätt att känna så här.

Jag har valt att inte berätta om min situation för så många utan bara mina föräldrar, min bror och mina närmaste vänner. Det är inte det att jag skäms  för att min kropp sviker mig (för det gör det ta mig fasen) men jag vill inte säga nåot för jag vill inte ha folks medlidande och blickar att jag är tjejen som kanske inte kan bli mamma och dessutom skulle ett sådant här besked krossa mina mor-/farföräldrar och det kan jag inte göra mot dem.

Svar på tråden Hur orka med alla gravida?