• Mollith

Min dotters huvud lutar.

Hej! I april detta året föddes mitt tredje barn, men va två månader förtidig. Vi låg inne på neonatalavdelningen ett tag, och till slut fick vi åka hem efter godkända undersökningar. Allt har sett bra ut, hon följer sin egna tillväxtkurva och utveckling. Men på senare dar har jag och många fler märkt att hon har börjat hänga med huvudet åt ena sidan. Och det känns onormalt att gå från stabil i nacken till ostabil. Jag har varit i kontakt med barnmottagningen och fick en tid i början av jan, men känner att det är alldeles för långt iväg. Jag vill ha svar nu på vad som kan va fel med min dotter. Tyvärr är det ju mitt i juletiden då nästan alla läkare är lediga eller liknande. :/ Finns det någon annan som känner igen sig i detta, så skriv gärna!

• Svar på tråden Min dotters huvud lutar.
  • Mälaröbo

Vår son hade huvudet på sniskan tills han började stå själv. Reflekterade inte speciellt över det eftersom han inte var stel på något sätt utan kunde vrida åt alla håll.

• Mollith
    Mälaröbo skrev 2013-12-23 01:49:07 följande:
    Vår son hade huvudet på sniskan tills han började stå själv. Reflekterade inte speciellt över det eftersom han inte var stel på något sätt utan kunde vrida åt alla håll.

Men din sons huvud lutade redan från början? Min dotter har varit stabil och haft huvudet rakt innan, det är bara för ett par dagar sen det då började och luta. :(
  • Mollith
    EJL skrev 2013-12-23 02:20:32 följande:
    Har du ringt 1177 och frågat vad de tycker?

Ja jag ringde dom först, men de hänvisade till barnmottagningen. Är så orolig att det är något fel, att hon är prematur ökar ju riskerna :(
  • jordgubbe0812

Det är vanligt att barn som ligger mycket, vilket en prematur lär göra, får platta bakhuvuden. Men även att de ligger på ena sidan mer än andra sidan och därmed får lite sned huvudform.  De kan även ligga så att ena sidan sträcks mer än andra vilket gör att huvudet lutar mot den sidan som har korta muskler.

Detta är ganska vanligt och åtgärdas genom att locka barnet att kolla åt det hållet som inte är favorithåll, men även genom att bära på andra sätt och mer medveten sjukgymnastik. Om du känner igen dig i beskrivningen, Be om en remiss till sjukgymnast och börja själv att locka barnet att kolla mer åt andra hållet genom att ställa intressanta leksaker på rätt sida huvudet och tänk på hur du bär barnet.  Och släpp i såfall oron, det är ganska vanligt, och det går oftast ganska enkelt att arbeta bort.

• Mälaröbo

Jag vet faktiskt inte om det lutade från början... Däremot kom jag på när jag läste inlägget ovan att de förklarade det med korta och långa senor och muskler. Hur som helst gick det över när han blev mer mobil.

• Mollith

Jag vill helst inte googla runt på nätet, jag gör det alldeles för ofta och man skrämmer lätt upp sig i onödan. Jag har läst lite om torticollis, men vill inte gå in för mkt på det förrän jag vet exakt vad det är som är fel. Hoppas att läkarna gå vidare med detta vid undersökningen!

• hellokill3r

Hur mår ditt barn i övrigt? Äter ok, suger ok? Pigg eller ovanligt trött? Är hen förkyld eller sjuk?

• Mollith
    hellokill3r skrev 2013-12-23 13:13:04 följande:
    Hur mår ditt barn i övrigt? Äter ok, suger ok? Pigg eller ovanligt trött? Är hen förkyld eller sjuk?

Hon äter, dricker, kissar & bajsar som vanligt. Men hon sover vääldigt länge, från ca 19 på kvällen till halv 10 på morgonen då jag får väcka henne. Visst sömn är väl bra för barn då utvecklingen tar fart & storasyster sov också väldigt länge och bra.
  • hellokill3r
    Mollith skrev 2013-12-23 16:40:48 följande:
    Hon äter, dricker, kissar & bajsar som vanligt. Men hon sover vääldigt länge, från ca 19 på kvällen till halv 10 på morgonen då jag får väcka henne. Visst sömn är väl bra för barn då utvecklingen tar fart & storasyster sov också väldigt länge och bra.

Har hon alltid varit så eller har det kommit i samband med grejen med nacken? Jag hade nog försökt få nån att titta på det snabbt om su tycker att hennes allmäntillstånd är påverkat
  • Bonsaiii

För barnmottagningen är inte detta ngt ovanligt. Om de bedömer att ditt barn kan vänta tills i början av januari så kan du lugnt vänta. Ditt barn mår bra och det gör att man inte misstänker ngt annat. Du kan lugnt vänta.
    Lycka till och god jul!

• Mollith

Ja jag får väl helt enkelt vänta tills den 8:onde, & jag är inte så orolig över hennes allmäntillstånd då det inte blir sämre & hon mår ju bra iallafall. Ska blir skönt att ändå få henne undersökt. Tack för era svar!

• Mollith

Och god fortsättning på julen :)

Svar på tråden Min dotters huvud lutar.