• frumamma

Blodsockerfall vanligt vid graviditet?

Höll på att svimma i affären nu på förmiddagen. Hade sinnesnärvaro nog att be en i personalen om cola - tänkte SOCKER just då.. Funderar på om det var blodsockerfall. Först försvann hörseln helt, sedan såg jag grönt och massa stjärnor innan det blev helt svart i synen med.. Kände hur jag kallsvettades och hur tungt huvudet var. Tur jag höll i barnvagnen, hade ramlat ihop annars!

Var det ett blodsockerfall?
    Är det vanligt?
    Är det farligt?
    Tyder det på diabetes?

• Svar på tråden Blodsockerfall vanligt vid graviditet?
  • MeJustMe

Så blev det för mig några ggr förra graviditeten och hände idag, gravid igen... undrar också om det. Är ju riktigt läskigt när det blir så...

• Cakes

Jag hade så rätt ofta i början av graviditeten, blodsockerfall fick jag förklarat för mig. Jag lyckades hantera det genom att äta någonting en gång i timmen (gick det mer än så hände precis det som du beskrev). Så mitt tips är att äta något litet regelbundet (även fast du inte är hungrig) samt att ha vissa saker nära som snabbt höjer blodsockret, typ druvsocker, läsk etc. 

• frumamma

Ringde till förlossningen på 1177's råd. Där sa de att det kunde vara en kombination av lågt blodsocker, lågt blodtryck, lågt blodvärde (B12, järn och folsyra-brist). Fick order om att äta bättre och oftare samt dricka mer vatten.

• ejenny

Låter som blodsockerfall. Hade det ofta under andra graviditeten. Det brukade komma med känslan av att må dåligt, se dåligt och att det kändes som att blodet försvann från huvudet gradvis. Sedan kom svettningar, skakningar och typ ett adrenalinpåslag. Det enda som hjälper är att ha smörgåsar i väskan, frukt. Socker hjälper bara för stunden och nytt blodsockerfall kunde följa efter någon timme om jag inte åt något bra istället. Lite som diabetsjuka har det gissar jag. 
    Jag blev mest trött efter att jag fått något att äta men svimmade aldrig. 
    Men det är väl olika från person till person. Kolla upp blodtrycket också just in case. Så att det inte är det istf blodsockret. 

• Kasperina

Jag har lågt blodtryck och har drabbats av liknande saker varje gång jag varit gravid, och även annars om jag varit extra trött. Se till att ha en chokladbit och lite vatten med dig i väskan så kan det oftast undvikas.

• Cissan

Jag fick det på jobbet en gång i v 19, blodtrycksfall så jag svimmade. Jätteotäckt men tydligen inte helt ovanligt när man är gravid. Är idag i v 31 och har inte fått det fler ggr. Helt ofarligt fick jag förklaringen men ack så olustigt. Hoppas det blir bättre!

• Lavskrikan

Testade något liknande i ungefär v 15, hade promenerat två av mina tre km hem från jobbet och troligen inte grundat med frukt som tidigare innan hemgång. Orken tog helt slut, hörseln blev konstig och det tydligaste - händerna började darra och en våldsam hunger infann sig. Jag hämtade mig spontant efter att ha stått still en stund, tack och lov. Det har inte hänt därefter men jag bedömer det som ett sockerfall och har alltid sesamkakor med mig numera.
    Blodtrycksfall har man ju testat förr om åren, då har jag tappat synen, börjat höra konstigt, blivit snurrig. Blev inte likadan vad gäller darrningar och hunger. Sen tror jag det är väldigt individuellt hur man upplever olika sådana händelser. Ganska otrevligt är det i alla fall då man inte har kontroll!

• Summerchild

Jag vill starta tråden igen ..... jag har haft svajande socker är i 7+6 ... nere i 3.3... 3.8.... 2.7 ....2.3 idag 2 låga socker vid 2 olika tillfällen...jag är rädd för att jag kommer ha ihjäl fostret.... varför är jag så klantig .... varför blir det såhär jag som försöker vara så duktig har krisat det på 5 dygn ...Med låga värden .....nån mer som drabbats som jag?

Svar på tråden Blodsockerfall vanligt vid graviditet?