• Anonym (orolig)

För hög dos sertralin?

Hej Kan man ha för hög dos av ssri? och hur känns det i så fall? 
    Jag äter sertralin mot depression och panikattacker och ångest och GAD. Har ätit det i ca fem år tidigare (50 mg) utan problem men slutade med dem i somras och försökte behandla mig själv med att höja serotoninet på ett naturligt sätt genom att äta 5-htp. Men det hjälpte inte tillräckligt så jag började igen med sertralin
     men denna gången fick jag extremt mycket ångest i böjan vilket jaginte fått de andra gångerna jag börjat med dem. då har jag bara känt mig bättre nästan direkt.
    Nu har jag ökat till 125 mg och min ångest har försvunnit men jag känner mig mer deppig och yr och konstig.Har aldrig tidigare ätit mer än 50 mg. Varför funkar det inte denna gången? Behöver jag lägre dos som tidigare?

• Svar på tråden För hög dos sertralin?
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (orolig) skrev 2013-12-23 18:11:00 följande:
    Hej Kan man ha för hög dos av ssri? och hur känns det i så fall? 
    Jag äter sertralin mot depression och panikattacker och ångest och GAD. Har ätit det i ca fem år tidigare (50 mg) utan problem men slutade med dem i somras och försökte behandla mig själv med att höja serotoninet på ett naturligt sätt genom att äta 5-htp. Men det hjälpte inte tillräckligt så jag började igen med sertralin
     men denna gången fick jag extremt mycket ångest i böjan vilket jaginte fått de andra gångerna jag börjat med dem. då har jag bara känt mig bättre nästan direkt.
    Nu har jag ökat till 125 mg och min ångest har försvunnit men jag känner mig mer deppig och yr och konstig.Har aldrig tidigare ätit mer än 50 mg. Varför funkar det inte denna gången? Behöver jag lägre dos som tidigare?
    Inte så bra att mixtra med detta på egen hand. Har du pratat med din läkare? Ja man kan få för hög dos serotonin och det är inte alls bra utan kan vara direkt farligt.
  • selmv

Jag har pratat med min läkare men hon säger bara prova ett tag till.

• Anonym (Johanna)

Hej igen!

Tar du fortfarande andra preparat som 5-HTP?
    Hur kommer det sig att din läkare satt dig på så pass hög dos som 150 mg trots att du tidigare ätit 50 mg och trots att du bara ätit medicinen i åtta veckor?

• selmv

Nej jag äter inte 5-htp längre.
    Och jag började med 25 mg i 1 vecka och ökade sedan till 50 mg. Åt det i 2 V typ och kände ingen skillnad så vi ökade till 75 mg och det var då jag fick extrema ångest attacker och självmordstankar som jag aldrig upplevt tidigare. De varade i ca 1-2 veckor sedan lugnade det sig lite men har aldrig känts bra då vi ökade till 100 och sedan nu för fem dagar sedan till 125. Och jag är mer skakig och yr och konstig. Har inte så mycket ångest men mer deppad och orolig.

• selmv

Många säger ju att hjälper de inte är det ofta för låg dos, därför ökade vi. Men jag tänkte att om jag kanske höjt min serotoninhalt med hjälp av 5-htp så kanske det blir för bra och jag skulle väntat längre med lägre dos för att fp effekt????

• Anonym (Johanna)

Hej
    Jag är inte läkare så det jag säger är bara enligt mina egna erfarenheter och vad min läkare sagt till mig. Jag tycker att upptrappningen skedde väldigt snabbt i ditt fall. Det kan ta upp till tre månader innan man får full effekt. Om jag vore som du skulle jag kontakta min läkare igen eller byta läkare för en second opinion. Vad är det för läkare som givit dig ordinationen? En psykiater? Vet läkaren om hur dåligt du har mått av insättningen? Jag förstår inte varför läkaren ordinerade så snabb höjning av medicinen istället för att invänta effekt. Särskilt som du fått god effekt av 50 mg tidigare. Som sagt så kan det ta lång tid innan man får full effekt så det är bra att ha lite tålamod i början och inte höja för snabbt, och istället drabbas av en massa biverkningar.

• Magnefico

Rekommenderad maxdos är 200 mg om jag inte misstar mig. Så din dos är helt ofarlig. Däremot svarar man olika bra på sertralin (som alla andra mediciner). Själv behöver jag 100 mg för att må bra...

• selmv

Nu har jag sänkt min dis till 100 mg men jag får fortfarande attacker av att jag känner mig deprimerad. Kan man känna så vid nedtrappning av dosen? Kommer det stabilisera sig såsmåningom? Jag kan känna mig som vanligt kanske halva dagen sedan kan jag få dessa känslorna av att vara nere som kommer och går. Inte hela tiden alltså.
    Ngn som känner igen det?

Svar på tråden För hög dos sertralin?