Vad fan säger tomten?
Ska va tomte imorgon. Vad säger tomten? Tips på manus taaack!
Ska va tomte imorgon. Vad säger tomten? Tips på manus taaack!
Ho ho ho, finns det några snälla baaaaaarn här!?
Bara amerikanska tomtar säger hohoho
Gud jul i stugan! Finns här några snälla barn?
" - Finns det några snälla barn här?" är förstås standardfrasen.
Om du spelar tomte inför amerikaner, kan du i stället skrocka ho-ho-ho, som amerikanske Santa Claus gör, men det gör normalt inte en svensk jultomte.
Jag vet inte om man kan köra på manus, eftersom det handlar så mycket om att interagera med "publiken", särskilt med barnen. Man får köra ad lib.
Det kan nog vara bra att säga saker som "har du varit riktigt duktig i år?", "Jag är Jultomten, det är klart att jag vet vad du vill ha", "Snart måste jag gå, jag har många att dela ut julklappar till i kväll".
Hehe... Men vad ska man säga för att lätta upp stämningen om kidsen är rädda? Och vilken dialekt har tomten? Antar att han inte är göteborgare?
Tomten är dalmas! :) Alternativt Finlands svensk dialekt! ;)
Om ungarna är rädda så ska du inte föreslå kramar eller att de ska ta i hand å absolut inte sitta i knät!
Ta heller inte en sup under masken.
Om barnen är lite större och inte jätteblyga så det fungerar att busa lite med dem så kan du lägga en trasig kopp/tallrik i en kartong (ta typ en flingkartong) och slå in den som en fin julklapp. När du sen ska dela ut den så "råkar" du tappa den i golvet så det klirrar (det var ju redan trasigt). Säg "hoppsan!, äsch då" och fortsätt som om ingenting hade hänt ;)