• Kevlarsjäl

Mögel i barnets sovrum

Vi flyttade till en ny lägenhet för ca tre veckor sedan, och upptäckte idag att det är mögelfläckar längs ena väggen i vårt barns sovrum, så nu får han sova i vårt sovrum tills vidare. Det jag undrar över är om vi behöver flytta hans kläder till ett annat rum? Tänkte om det kan fastna i kläderna eller något sådant, såg att det stod det någonstans.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Mögel i barnets sovrum
  • Philippa

Lukten kan fastna.. men det låter märkligt att ni fick flytta in i en lägenhet med mögelfläckar

Det borde ha upptäckts vid besiktningen när den gamla hyresgästen flyttade. Är det verkligen mögelfläckar?

• Eleonor01

Oavsett vad för sorts mögel så är det INTE hälsosamt. Stanna inte kvar. Bort med alla kläder å tillhörigheter därifrån.

• Kevlarsjäl
    Philippa skrev 2013-12-23 20:44:04 följande:
    Lukten kan fastna.. men det låter märkligt att ni fick flytta in i en lägenhet med mögelfläckar

Det borde ha upptäckts vid besiktningen när den gamla hyresgästen flyttade. Är det verkligen mögelfläckar?

Det luktar ingenting... det var hyresvärden själv som bodde här innan oss, och han sade ingenting om det alls.

Ja, det är helt klart mögelfläckar. Rätt mycket, dessutom.
    Men förutom lukten... kan något annat hända med det? 

Alltså kan det komma gift m.m in i hans kläder osv?
    Vet du om det hjälper att man stänger dörren dit in?

Och är det farligt om han leker därinne på dagarna?

• Kevlarsjäl
    Eleonor01 skrev 2013-12-23 20:52:00 följande:
    Oavsett vad för sorts mögel så är det INTE hälsosamt. Stanna inte kvar. Bort med alla kläder å tillhörigheter därifrån.

Vad menar du? Borde vi åka ifrån lägenheten? 

Är jätteorolig nu när lillen sovit i rummet i tre hela veckor. 

Vi har haft rethosta och huvudvärk titt som tätt också.

Är livrädd nu. Hört att mögel är cancerframkallande och hyresvärden påstår att det ska kollas upp först efter nyår...

• IsDimma

Både rethosta och huvudvärk är tecken på att ni blir påverkade av möglet. Jag hade flyttat ut alla saker, framförallt mjuka saker typ kläder och gosedjur mm och böcker och annat som drar åt sig mögellukt och kanske eventuellt även blir angripet.
    Prova att stänga dörren. Förhoppningsvis så hjälper det. Och nej, jag tycker inte att sonen (eller ni) bör vistas där inne alls innan det är borta.

• Kevlarsjäl
    IsDimma skrev 2013-12-23 21:40:07 följande:
    Både rethosta och huvudvärk är tecken på att ni blir påverkade av möglet. Jag hade flyttat ut alla saker, framförallt mjuka saker typ kläder och gosedjur mm och böcker och annat som drar åt sig mögellukt och kanske eventuellt även blir angripet.
    Prova att stänga dörren. Förhoppningsvis så hjälper det. Och nej, jag tycker inte att sonen (eller ni) bör vistas där inne alls innan det är borta.
    Okej, men behöver vi flytta ut även andra möbler? T.ex hans små bord och stolar? Måste allt ut ur rummet? Bor i en 3:a så är lite trångt om vi behöver flytta ut alla möbler. Har iallafall tagit ut alla hans kläder, och mjuka saker samt böcker och annat.
  • Kevlarsjäl
    IsDimma skrev 2013-12-23 21:40:07 följande:
    Vågar vi använda hans kläder som vart därinne? Det luktar som sagt inget, och kläderna hänger i andra sidan rummet. Det är ingen stängd garderob utan öppna garderober så de hänger fritt i rummet så att säga. Vågar man använda dem på sonen?!
  • IsDimma

Mamma har haft mögel i sin sommarstuga och det jag vet är att kläderna luktar en hel del bara dom varit dör och vänt. Själv kände jag bara av det när jag kom dit första dagen. Sen kom huvudvärken. Men det märktes tydligt på kläderna när jag kom hem igen.
    Jag hade tvättat allt men om man måste vet jag inte.

• IsDimma

Jag hade flyttat ut möbler med stoppning, sängen tex. Men inte möbler i bara trä.

Svar på tråden Mögel i barnets sovrum