• Dantdurum

Springmask-hur snabbt kan man smittas?

Jag var hos min bror och hans barn lördag-söndag och redan på kvällen söndagnatt började det klia. Alltså inom 24 timmar. Kan det börja klia så snabbt om det är mask? Jag kan tänka mig att så snabbt kan man smittas men kan dem börja vara till besvär så fort? Jag har inte vågat kolla än ifall jag ser nån men det har kliat varje natt sedan dess så det kan väl inte bara vara sår va?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-24 04:35
    Ska jag berätta detta för min bror? Borde inte han ha märkt redan om dem har maskproblem hemma?

• Svar på tråden Springmask-hur snabbt kan man smittas?
  • Pissenisse

Du kanske skall kolla om du har mask innan du berättar för brorsan. Det angår ju inte riktigt honom att det kliar i din rumpa.

• Anonym (5)

5 veckor innan äggen kläcks..

• Dantdurum

Måste väl ta två veckor för dem att kläckas? För man ska ta sista medicineringen om 2 veckor och det funkar inte på ägg. Fick svar av läkaren att jag kan inte ha fått det hos min bror om jag inte har svalt en hel orm uuuusch men jag pratade med min bror ändå så han kan hålla koll på ifall hans som är smittad. Vilket han säkert inte är för jag sov med tajta kläder. Jag tog medicin igårkväll alltså för 24 timmar sen. Har inte vågat gå på toa för tanken är så äcklig att få ut maskarna men dem är ändå döda tänkte jag så fick till slut ut det MEN nu kliar det igen! Hur kan dem fortfarande leva ? :(

• gbgumman

Är det mask så syns det i rumpan. Kommer de med bajset är de oftast döda. Vi har haft mask flera gånger. Tycker det är mindre och mindre äckligt. Medicinera sanera städa byt lakan och handdukar tandborstar. Gör om detta en gång till och medicinera igen efter två veckor. Saker som inte går att tvätta åker ut i förrådet i två veckor.

• Lucky

Äggen kan leva i tex damm i 2-3v det är därför man ska ta en dos till... Men jag märkte att de kan överleva en dos för dottern hade fortfarande mask över ett dygn efter första dosen så då gav jag henne en omgång till! Tror det är viktigt att gå ordentligt på toa så att medicinen går igenom hela systemet så att säga...

• Lucky

När väl äggen kommer till tarmen utvecklas de fort till mask...

• Dantdurum

Åh fy. Har ju bara gått på toa en gång sen jag tog medicin för ett dygn sen och det krävdes mod (och t.om lite öl) för o våga :( Nu ligger jag i badkaret o sprutar vatten där för tanken att dem kommer ut o kryper runt klarar jag inte av. Spolar bort dem ifall dem skulle komma ut. Jag tar en dos till då :/

• Dantdurum

Jag undrar också vad skillnaden är på medicinen. Jag tog den receptbelagda men varför är den det?

• Lucky

Vanligtvis köper man den receptfria eftersom den finns sen om man inte blir av med dem bör man hå till läkaren för att få den receptbelagda... Men då har du ju redan den starkare sorten så då borde de ju försvinna!

Svar på tråden Springmask-hur snabbt kan man smittas?