• leksi

Hur får man en 7 månaders att ta flaskan om hon VÄGRAR?

Har i stort sett helammat fram till 6 månader, gav flaska några gånger vid 5 och sedan vid 6 månader utan problem, men nu från nyår har vi försökt i stort sett varannan dag och hon TOTALVÄGRAR. Hon gallskriker o slår bort flaskan, vi har försökt med olika tider på dygnet, även när hon halvsover men ingenting fungerar. Vill inte börja testa massa olika nappar då hon faktiskt har tagit flaskan några gånger utan problem. Vad gör man???

• Svar på tråden Hur får man en 7 månaders att ta flaskan om hon VÄGRAR?
  • moppet

För mig funkade det bäst när hon var jättehungrig. Men då gillade hon redan vällingen, om man gav i mugg eller med sked. Jag gick runt med henne och sjöng och gungade och en gång när hon var hungrig så hon nästan var ledsen innan hon fick mat började hon suga ordentligt, barn svälter som sagt inte sig själva Hon hade också tagit flaskan förut men sedan tvärvägrat, jag testade en annan napp och kanske bidrog det.

• NancyDrew

leksi;

nu har jag aldrig ammat men väl testat de flesta nappflaskor och metoder för att få Leia att äta bra

Mina bästa tips:
    -hungrigt barn, ca tre timmar sedan senaste målet avslutades
    -utvilad men ha fått en stund att vakna till ordentligt
    -testa gärna på morgonen, alltid varit lättare för oss att mata då
    -undvik tv i bakgrunden (ok då Leia var mindre men nu distraherar det för mycket)
    -håll hennes lilla arm bakom din rygg (som om hon omfamnar dig), sätt henne i knäet med rumpan på ditt vänstra lår och ryggen mot ditt högra (gärna med kudde uppallrad emellan)
    -håll hennes andra hand med din högra hand (armen runt barnet)
    -mata med vänster hand (verkar konstigt först om man är högerhänt men MYCKET lättare då du kan parera barnets rörelser bättre med höger)
    -för in flaskan ganska bestämt utan att vara hårdhänt, le stort åt barnet och agera som om allt var i sin självklara ordning (vilket det ju också är )
    -tryck lite försiktigt på käkarna/kinderna med den hand du håller flaskan, stimulerar sugreflexerna
    -massera lätt den lilla hand du håller i din, stimulerar reflexen även här
    -var inte rädd om hon ålar sig lite, barnet ger betydligt tydligare signaler om det inte känns bra
    -superflaska: Dr Brown med napp 2 till ersättning och napp 3 till välling
    -om du vill ge välling; testa Sempers tetra! Dyrt men kan vara en inkörsport till att acceptera och tycka om andra sorter

Lycka till!

• Tumbling down

Varför måste hon dricka ur flaska? Pipmugg funkar ju också eller ett vanligt glas.

• Snuva

Vår son vägrade oxå ta flaskan, (och antagligen hade jag fel pipmugg för det kom alldeles för mycket ur den). Blev rådd av BVC att ge lillen lite lite messmör för han var hård i magen. Och då blev det genast roligt med flaskan! Han fick messmör i vällingen ett par dar, och nu fungerar det utan. Fast han måste vara riktigt hungrig för att ta den. Kan inte ""tanka" i förebyggande om vi ska göra nå´t.

• Cordeliae

Jag har ju givetvis ingen aning om varför ditt barn gör så, MEN min son som är fem månader och ätit ur flaska hela tiden vägrar flaska numera OM man håller honom i famnen. Han måste ligga för sig själv och så håller jag flaskan och håller honom i handen eller lägger handen på hans mage (för närhetens skull). Han känner sig väl fasthållen eller nåt i famnen...

Svar på tråden Hur får man en 7 månaders att ta flaskan om hon VÄGRAR?