• Anonym (SGI)

Skydda sgi

Hejsan!
    Jag vill gärna vara hemma längre med mina barn, men fp dagarna börjar ta slut. Så läste jag att man får ta ledigt från jobb 3 mpnader och ändå behålla SGI? Hur fungerar det? Jag är fast anställd, men har varit föräldraledig i 1,5 år, jobbat någon dag här och där och ska studera 12 P i vår med studiestöd. Måste man ha jobbat direkt i anslutning till de 3 månaderna eller räcker det att jag jobbat innan föräldraledigheten?
    Med vänlig hälsning,

• Svar på tråden Skydda sgi
  • Försäkringskassan

Hej!

Försäkringsskyddet (SGI)  för den arbetsbaserade försäkringen gäller i tre månader

efter den dag då arbetet upphört av någon annan anledning än semester,

ferier eller motsvarande uppehåll. Den tremånadersperioden benämns som

efterskyddstid. SGI-skyddet enligt tremånadersregeln gäller när någon har avbrutit sitt

arbete under högst tre månader i följd.

Om du har varit föräldraledig i 1,5 år har man inte rätt till någon efterskyddstid utan man får titta på hur man kan skydda sin sgi från det barnets 1 årsdag.

Här kan du läsa mer på sidan 4 under rubriken Du kan behålla din sjukpenning.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (SGI)

Så jag måste alltså jobba 6 månader i sträck innan jag har rätt till de tre månadernas semester?

• Försäkringskassan

Hej

Ja, för att man ska kunna nyttja SGI skyddet enligt 3 månaders regeln så ska du arbeta heltid i minst 6 månader innan du är skyddad i 3 månader.

Hälsningar
    Stella, handläggare

Svar på tråden Skydda sgi