• Anonym (Arg mamma)

ingen tillgänglig läkare på BUP-akuten

Hela julen har blivit en katastrof, speciellt för min dotter som är 17 år. Hon mår väldigt psykiskt dålig(både BUP och soc är inkopplade) men nu har det bara blivit för mycket. Så efter mycket om och men ringer jag till BUP-akuten då hon behöver träffa en läkare NU. "Våran jourläkare kommer inte förrän vid 8-tiden, ring hit då istället)". Då är min fråga, varför är BUP-akuten överhuvdtaget en akut, om man inte kan träffa en läkare där oavsett vilken tid på dygnet???

• Svar på tråden ingen tillgänglig läkare på BUP-akuten
  • Philippa

BUP-akuten är bara bemannad med läkare på dagtid......

Men är hon så gammal som 17 år bör de kunna kalla på en psykläkare för vuxna.

Men har hon inga ångetsmediciner hemma om hon mår så dåligt som hon kan ta vid akuta situationer? Om inte, be om det så hon har det ifall det händer igen.

• Anonym (?)

Det är väl olika i olika städer. Vad kan en läkare göra för din dotter kl 4.30 på natten som du som mamma inte kan göra? Vad är det som absolut inte kan vänta 3,5 timme?

• Anonym (Arg mamma)
    Anonym (?) skrev 2013-12-25 17:12:34 följande:
    Det är väl olika i olika städer. Vad kan en läkare göra för din dotter kl 4.30 på natten som du som mamma inte kan göra? Vad är det som absolut inte kan vänta 3,5 timme?

Vi bor i en storstad." Vid akuta barnpsykiatriska tillstånd jourtid (kvällar, nätter och helger) hänvisas till BUP: s Akutenhet". Vilket då inte stämmer. 

Nu har det varit väldigt kaotiskt för henne under en lång tid, men just igår fick hon flera panikångest-attacker och vi har inte någon som helst medicin här hemma då hon tar tabletter i mängder så fort hon får chansen(Hon går till sin BUP-mottagning varje dag för att få sin medicin där). 

Under natten blev det ännu värre, hon hotade med att ta sitt liv. Efter många sparkar och slag lyckades vi tillslut lugna ner henne någorlunda. Men sedan började det igen, men vi lyckades vänta tills kl. 8 då läkaren var på plats och sa åt oss att komma in. Det hela slutade dock med att polisen kom då hon vägrade. Nu har hon fått LPT och är inlagd på BUP. 

• Charlotte73

Det är inte så lätt som mamma att hjälpa sitt barn som mår psykisk dårligt!! Man står makteslös o vet inte vad man ska göra!!

Hoppas din dotter får bra hjälp!!

• Fjärilslarv

Men läkaren kom ju vid 8, det betyder inte att det inte var bemannat, det betyder att läkaren inte hade tid med din dotter just när ni kom in.
    det är ju en akutmottagning, där får man ju aldrig träffa läkaren direkt, precis som vilket annan akutmottaging på sjukhus etc.

läkaren sitter tyvärr inte på sitt rum och väntar på patienter, speciellt inte psykläkare, eftersom de inte bara bemannar akuten utan även avdelningar när de är i tjänst.

• Fjärilslarv

sorry läste inte att de sagt att akutläkaren inte kom förrän vid 8.
    blev ni hänvisade till BUP från vanliga akuten/vårdguiden?

• Anonym (16)

Samma sak hände mig när jag ringde bup akuten för ett par månader sen. Mådde jättedåligt och det var mitt i natten. De hänvisade mig till att ringa tillbaka på morgonen. Jag tog det som att de inte ville hjälpa mig och skadade mig själv rejält med tablettöverdos o annat så jag hamnade på barnakuten istället. Bup blev utskällda för att de gjort fel. Tycker att du ska berätta för dem om hur fel du tycker att det var att hon inte fick träffa läkare eftersom det behövde inte ha gått så långt o ni ska inte ha behövt vänta flera timmar.

• Fjärilslarv
    Anonym (16) skrev 2013-12-25 21:31:20 följande:
    Samma sak hände mig när jag ringde bup akuten för ett par månader sen. Mådde jättedåligt och det var mitt i natten. De hänvisade mig till att ringa tillbaka på morgonen. Jag tog det som att de inte ville hjälpa mig och skadade mig själv rejält med tablettöverdos o annat så jag hamnade på barnakuten istället. Bup blev utskällda för att de gjort fel. Tycker att du ska berätta för dem om hur fel du tycker att det var att hon inte fick träffa läkare eftersom det behövde inte ha gått så långt o ni ska inte ha behövt vänta flera timmar.
    BUP ÄR ju barnpsyk...det är ju barn- och ungdom.
  • Anonym (16)
    Fjärilslarv skrev 2013-12-25 21:35:16 följande:
    BUP ÄR ju barnpsyk...det är ju barn- och ungdom.

ja jag vet.. har jag sagt annat? :P
  • Fjärilslarv
    Anonym (16) skrev 2013-12-25 21:37:56 följande:

ja jag vet.. har jag sagt annat? :P
    ja du skrev att du hamnade på barnakuten istället för BUP...och då förstår jag inte, eftersom BUP är barn- och ungdom.
Svar på tråden ingen tillgänglig läkare på BUP-akuten