• kokos

    Flytta från Sverige-hur gjorde ni??

    Hej

    Vi har planer på att flytta från Sverige till mannens hemland utanför EU:s gränser om några år.

    Vad behöver man tänka på? Papper? Praktiska saker?

    Kort frågat: Hur gjorde ni??

  • Svar på tråden Flytta från Sverige-hur gjorde ni??
  • emmisss

    Vet inte vad det är för papper som behövs i det landet ni ska flytta till, men i Sverige behöver ni skriva ut er hos Skatteverket om planen är att stanna i mer än 6 månader. Man skickar in en blankett.

    Ni ska oxå anmäla detta till försäkringskassan.

    Ni behöver oxå veta avresedatum på blanketterna...

  • emmisss

    Adress ändring, vidarebefodring av post...

    Men av andra saker man kanske ska tänka på som gäller beslutet är väl, hur är sjukvården i det andra landet, privat? utebliven föräldrapenning, hur funkar det pension i det andra landet? Ska båda jobba? Vardags ekonomin i det andra landet? Dyrt att bo?

  • emmisss

    Måste ni ta nya körkort? Vad ska barnen gå i Skola/ förskola, måste dom översätta sina betyg?

    Måste ni attestera examensbevis inför jobb?
    Visumansökan?

  • kokos

    Vi har redan lägenhet. Mannen och barnen har medborgarskap i landet. Jag får det om vi flyttar dit. Mannen har körkort osv redan. Jag kommer troligtvis inte jobba såvida vi inte öppnar något eget. Barnen skulle vara under 8 år. Skolan betalar man själv i landet. Sjukhus kostar om man går till privat men inte om man går till "landstinget" då mannen kommer ha jobb med försäkring.

  • emmisss

    Då är det inte mycket ni behöver tänka på...förutom skriva ut er. Så ni slipper skatta i Sverige....

    Vad ska ni göra med boendet i Sverige?

  • kokos
    emmisss skrev 2013-12-25 19:58:18 följande:

    Då är det inte mycket ni behöver tänka på...förutom skriva ut er. Så ni slipper skatta i Sverige....

    Vad ska ni göra med boendet i Sverige?


    Vi har bara hyreslägenhet Mannen kommer åka tre månader innan och fixa jobb osv. Medan jag börjar sälja alla möbler etc.
  • kokos
    isisisis skrev 2013-12-26 13:12:34 följande:

    Om ni skulle separera i framtiden,kan då då flytta tillbaka utan eller med barnen?


    Barnen har dubbla medborgarskap... Likaså mannen och jag också om jag blir medborgare i landet.
Svar på tråden Flytta från Sverige-hur gjorde ni??