• Maribor

vad händer OM man blir gravid med spiral????

Hej, jag har spiral sen två månader tillbaka och helammar min 5 månaders son, så jag tror chansen är väldigt liten att jag är gravid, men jag vill ändå slänga ut frågan, eftersom jag känt lite typiska tecken (kissar ovanligt mycket, fiser , tröttare än vanligt, spända bröst).

Jag undrar helt enkelt vad som händer, om man mot förmodan, skulle bli gravid. Jag har en kompis som nyligen blev gravid och hon drabbades av utomkvedshavandeskap, på sjukhuset sa de att det var vanligare bland dem som hade spiral och blev gravida.

Måste det bli missfall? Inte för jag har planerat barn just nu, men det är inte så skoj om det skulle bli fallet....

Hoppas någon har svar!

• Svar på tråden vad händer OM man blir gravid med spiral????
  • R Mutt

Om man blir gravid med spiral så kan kroppen dra upp spiralen i livmodern och kappslar in den. Det finns då en liten risk att den mot slutskedet av graviditeten kan stick hål på fosterhinnorna så att vattnet går för tidigt. Men det är en mycket liten risk.

Sitter spiralen kvar så att trådarna går att nå så plockar de ut den på gyn och man kan välja att behålla graviditeten eller göra abort som vanligt. Man får göra en tidig undersökning med VUL i syfte att lokalisera spiralen. Det är inte alltid det går att avgöra om den finns kvar eller ej - man kan ju inte röntga pga graviditeten.

Om man har en hormonspiral vet jag inte riktigt vad som gäller, ifall hormonerna störgraviditeten eller ej. Men graviditet med kopparspiral är nog betydligt vanligare än graviditet med hormonspiral kan jag gissa.

Att din kropp känns konstig kan ju ha att göra med att mensen kanske håller på att komma tillbaka tex. Det behöver ej vara graviditet.

• ROSEN1

hej!
    Jag var gravid i 4 mån med spiralen inne,till slut så fick jag missfall.men har hört det berättas att vissa barn har fötts utan problem

• Hanah

Min gynekolog berättade om en graviditet där allt hade gått som vanligt, och spiralen följde med barnet ut vid födseln.

• Maribor

Tack för svaren!!!

Det låter mer hoppfullt än jag trodde. Men som du sa; RMutt, det är säkert mensen som e på G.

Men det är åndå skönt att veta!

• wronca

Jag blev gravid med spiral..Men det ledde till ett missfall..Den chansen är ju tyvärr väldigt stor..

• Maribor

usch så tråkigt! hoppas du mår bättre nu! och hoppas att jag ej är grav....

• Mask

Min kompis hade hormonspiral och blev gravid - hon fick missfall ganska tidigt.

• R Mutt

Hittade lite mer information om detta när jag sökte på nätet.Om man blir gravid med hormonspiral brukar de rekommendera att man gör abort eftersom det är stor missfallsrisk (pga hormonerna). Blir man gravid med kopparspiral finns ingen förhöjd missfallsrisk om spiralen tas ut. Om den ej går att ta ut finns en förhöjd risk för sena missfall (pga detta med hinnorna som jag skrev om innan) men ej jättestor.

• Martina 3

Min vännina blev gravid med kopparspiral, tog ut spiralen i vecka 7 och har nu en söt 3 åring!

• Maribor

Tack för svaren! Ni är bäst

• Callisto79

Har en kompois som blev gravid m spiral (koppar) 2 ggr. Första gången tog de ut spiralen och hon har nu en glar !åring. Andra gången överlevde inte fostret.

Svar på tråden vad händer OM man blir gravid med spiral????