• missan75

Mat för många på Nyår

Det verkar som om vi blir uppemot 20 personer på Nyårsafton, och då vi kommer vara hos oss så börjar jag stressa lite över maten. Tidigare år har jag handlat och lagat all mat själv och gästerna har sedan gett oss pengar, men i år vill jag inte det. Men jag vet inte hur vi ska lägga upp det. Jag orkar helt enkelt inte att hålla i två stora middagar på en och samma vecka. (hade julafton hos oss i går).

Problemet är uppdelningen,  vi är 5 familjer och jag så det är svårt att dela upp det på sättet förrätt, varmrätt, efterrätt. Har även funderat på att be alla att ta med 2-3 rätter som kan passa på en buffe´ men oroar mig då att vi ska sitta där med massa mat som är liknande varandra, samt att jag vill ha lite lyxigare mat på Nyår och buffe' känns inte så lyxigt. Ett annat alternativ är att några kommer till oss och hjälper till med maten så jag slipper göra allt, själv men det innebär troligtvis att de måste ta med sina barn och en hel dag och en hel kväll med så många ungar blir lite mycket känner jag. (9 vuxna och 11 barn).

Hur gör ni andra som firar Nyår och är många?

• Svar på tråden Mat för många på Nyår
  • Stokke

Ni fixar varmrätt och dryck
    Familj 2 fixar förätit ink dryck
    Familj 3 fixar efterrätt ink dryck
    Familj 4 fixar övrig dryck, ex bubbel, fördrink och ev avec.
    Familj 5 fixar snacks ev raketer, godis till barnen.

• Kunigunda

Jag gillar att laga mat och tycker att det finns mycket man kan göra till många, men om du vill ha hjälp föreslår jag att du gör köttet/fisken till middagen och fördelar ut: Fam 1: snittar/drinktilltugg Fam 2: förrätt Fam 3: sidorätt 1 till huvudrätten (fokus potatis, ris etc) Fam 4: sidorätt 2 huvudrätten (fokus grönsaker) Fam 5: efterrätt Fam 3 och 4 behöver få veta vad du tänkt laga till huvudrätten. På så sätt blir du avlastad, men maten bör ändå bli fin.

• aroundhere

Kan ju vara små rätter så man orkar. Typ en liten löjromspannacotta, en chevrétoast, en lättare kötträtt, en fisksoppa, en liten creme brulé och en chokladtryffelkaka? Något i den stilen?

• Sticka

Jag skulle nog föreslå att ni lottar/bestämmer att de andra gör förrätt och efterrätt. 

Annars, om du promt vill göra allt själv, så får du hålla det enkelt. T.ex. Förrätt = paj, t.ex. lax eller västerbotten. Gör nu och frys in. Värm, skär i bitar och dekorera. Varmrätt = helstekt kött i ugnen (serveras varmt, ljummet eller som kallskuret) med potatisgratäng i långpanna. 

Men att hjälpas åt på något vis vore nog det bästa. Solig 

• missan75
    aroundhere skrev 2013-12-25 21:49:40 följande:
    Varför inte 6-rätters då? Och att alla tar med passande dryck till?

6 rätters med 11 ungar? Hade vi varit bara vuxna hade det funkat men att sitta så många barn och äta så länge går inte riktigt.
  • missan75
    Stokke skrev 2013-12-25 21:50:36 följande:
    Ni fixar varmrätt och dryck
    Familj 2 fixar förätit ink dryck
    Familj 3 fixar efterrätt ink dryck
    Familj 4 fixar övrig dryck, ex bubbel, fördrink och ev avec.
    Familj 5 fixar snacks ev raketer, godis till barnen.

Det upplägget tänkte jag på tills jag insåg att vissa snålisar finns i umgänget och folk kommer ha åsikter om uppdelningen.
  • aroundhere
    aroundhere skrev 2013-12-25 21:51:49 följande:
    Kan ju vara små rätter så man orkar. Typ en liten löjromspannacotta, en chevrétoast, en lättare kötträtt, en fisksoppa, en liten creme brulé och en chokladtryffelkaka? Något i den stilen?

Ovan var ju en fortsättning på inlägg 1 så man inte missförstår.
  • aroundhere
    missan75 skrev 2013-12-25 21:53:34 följande:
    6 rätters med 11 ungar? Hade vi varit bara vuxna hade det funkat men att sitta så många barn och äta så länge går inte riktigt.

Ja det har du rätt i....
  • Mamori

Tycker att buffé låter bra fast att de ska säga till några dagar i förväg vad de vill göra för något så kan du koordinera så att inte flera gör samma sak, alt dela ut uppgifter: kött, såser, dessert, förrätt etc.

Svar på tråden Mat för många på Nyår