• Anonym (Tjejen)

Nu är det nog (alkoholproblem)

Blir så trött på mig själv. Under den sista tiden har jag varje gång jag gått ut blivit alldeles för full. Detta resulterar i att jag inte har koll på mig själv, går hem med okända killar eller killar jag inte vill vara med, får minnesluckor. Att dricka ett eller två glas vin en kväll går bra, det är just när vi ska ut och festa som det slår över. Mina kompisar får ta hand om mig. Jag blir fruktansvärt bakis och kan ligga vid toaletten och spy fram till eftermiddagen dagen efter. Inatt spydde jag i sängen. Jag försöker lova mig själv att ta det lugnare, men det går inte. Det är spriten som är värst, när jag börjar shotta slår det till. Jag vill verkligen förändra mitt beteende, vill kunna gå ut och festa och ha koll och kul utan att bli aspackad. Jag inser att detta gränsar till alkoholism och det skrämmer mig. Vardagsdrickandet är inget problem, jag dricker aldrig när jag är ensam och aldrig i veckorna. Någon som är eller har varit i samma sits? Hur tog ni er ur detta? Tips och råd?
  • Svar på tråden Nu är det nog (alkoholproblem)
  • Moder Teresa

Jag har inget tips, men jag tycker du verkar medveten om ditt problem så då är det lättare att ta tag i det! Jag tror på dig! Drick Max ett glas vin på fredagen. Tänk inte att du ska hålla dig på en viss berusningsnivå, för när du uppnått det så är redan ditt omdöme påverkat och det kan bli mer. Ett glas vin, thats it!!

• Skruttelito

Jag drack så när jag var yngre. Har problem med migrän som det är och kan bli jätterisig av alkohol. Jag blev så less att jag slutade dricka helt i långa perioder. Idag dricker jag ytterst sällan (lever förvisso ett hela annat liv idag så kanske svårt att jämföra med hur jag var tidigare) och när jag väl dricker så blir det max ett par glas vin.

• Heranell

Ett tips är att om du ska ut på krogen - ta med pengar till så många drinkar du anser dig kunna dricka utan att spåra ur. Låt ingen bjuda heller. Lämna kortet hemma.

• Anonym (passa)

Inte alla kan hantera alkohol.
    Är du en av dom som reagerar illa på giftet så finns det andra droger man kan ta till.

• Maria 36

Varannan vatten. Eller drick mellanöl, vin utspädd med Cola eller mineralvatten. Drick inte sprit. Håll nere alkoholhalten helt enkelt. Hade samma problem, för när jag väl dricker är jag som en svamp. Drack ofta folköl varvat med starköl för att inte bli för full. Sjukt men sant. Idag är jag 36 och har slutat gå ut, problem solved dessutom ogillar jag numera att bli påverkad.

• Anonym (Kung alkohol)

Hade också ett destruktivt beteende under många års drickande, kunde aldrig hålla mig från tillfälliga sexuella kontakter som till slut sabbade mitt äktenskap och fick se min livs kärlek ge upp mig och gå vidare med en annan man, vilket var det absolut värsta som hänt mig! Den erfarenheten i kombination att vara urless på minnesluckor och sjukt tunga bakisdagar låg till stark grund av ett beslut som kom att ändra mitt liv. Jag har inte druckit en droppe alkohol på två år och har aldrig heller mått så bra som jag gör nu. Jag har kontrollen, ingen kan ta den ifrån mig! Inga svettiga bakis skakis dagar, idag har jag svårt att identifiera det roliga när jag tänker tillbaka. Man blev full, tappade kontrollen, sen genomlida när giftet skall ur kroppen också.. all den ångest alkohol genererar är en av dem största konsekvenserna jag saknar minst.

Nykter / mår bra!

• Anonym (kkk)

Här har du en till jag ligger hemma nu med världens bakfylleångest. Jag kan inte sluta dricka när jag väl blivit så pass full och jag.blir totalt hjärndöd och beter mig som en fjortis.! Idag har jag lovat min sambo att jag ska sluta.dricka! jag dricker inte heller i vardagen och jag kan dricka en öl hemma å va nöjd men fort jag ska på fest lr krogen blir jag så övertaggad å blir skitfilm å beter min mkt konstigt

• Anonym (kkk)

Dessutom är jag tjej ännu mer pinsamt :( är det alkoholproblem?

• Tow2Mater

Håll dig till öl då du går ut. Dricker man shots och sprit i samma takt man annars dricker öl blir man, ja, asfull.

• Lilla W

Mitt råd till dig är att hålla upp en längre period, kanske ett år el tom mer, få lite perspektiv på det hela och låta din kropp få lite lugn o ro och fundera på det du håller på med. Du kanske ser det orimliga i att du ska fatta goda beslut om ditt drickande medan du dricker? Ett par öl öppnar lixom dörren för att "va fasen en shot" och efter den verkar det inte så dumt med en öl till osv. Det här är ju inte ovanligt, väldigt många har försökt innan dig med varannan vatten, lämna kort hemma, bara ta med 200kr, bara dricka vitt vin, bara öl och fan och hans moster. Funkar nån gång kanske, sen vaknar man ändå upp dan efter och undrar vad som hände... Finner du ofta dig själv i den här situationen så kan du inte hantera alkohol. Låt bli ett tag så kanske du kan få ett annat förhållningssätt till alkohol i framtiden.

Svar på tråden Nu är det nog (alkoholproblem)