Ritualer vid läggning, gör jag fel?
Hej, jag behöver lite råd just nu angående läggningen..
Min son har vissa svårigheter som ligger inom autismspektrat och ska snart utredas. Jag gjorde misstaget nu under ledighet att frångå lite av rutinerna, t.ex. att inte äta frukost samma tid som vi annars alltid gör och att han ibland fått kolla lite längre än vanligt på sitt barnprogram innan sovdags. Saker och ting som egentligen är små förändringar för andra. Detta resulterade nu i att läggningsrutinerna blev mycket krångligare och tar mycket längre tid. Han har först gjort det vi brukar men efter sagoläsning etc. så börjar krånglet med att han ska springa upp ett antal ggr och säger han är kissnödig, för att sedan vända vid toaletten och säga att han inte är kissnödig osv. (han har givetvis gått på toa innan han la sig och jag vet att han faktiskt inte är kissnödig..)
Efter att jag sprungit upp med honom ett antal ggr nu i flera dagar kände jag att nu måste vi vända tillbaka på det här. Jag följde med upp en gång idag men efter att han sagt då åter igen att han inte är kissnödig för att sedan vilja vända till toaletten igen så sa jag att jag inte vill gå upp mer till toaletten, eftersom jag vet att han inte är kissnödig och springer upp för att han vill vara uppe.
Det var tjat ett tag och jag upprepade det jag sa och sedan somnade han faktiskt till slut. Jag känner mig ändå hemsk som säger nej och att jag inte tänker gå upp. Men givetvis hade jag gått upp om jag visste att han inte gått på toa och att han faktiskt kanske var kissnödig. Men nu har det ju varit på samma sätt ett antal ggr så då märks det att det är något han hakat upp sig på.
Gjorde jag fel? och hur hade ni hanterat en sådan situation? Det mesta man gör en gång som har med rutiner att göra, vill han sen göra varje gång och det kan bli väldigt svårt att bryta.