• Anonym (jag)

Munsår smitta till underlivet?

Har munsår just nu. Och mens. Satte in en menskopp som vanligt. Tvättade givetvis händerna jättenoga innan.

Nu slog det mig, borde jag använda bindor för att vara på den säkra sidan då jag har munsår? Är det okej att använda menskopp om jag är noga med handhygienen?

• Svar på tråden Munsår smitta till underlivet?
  • Anonym (h)

Har du herpes eller afte?

• Anonym (jag)

Herpes antar jag det är.

• Anonym (h)
    Anonym (jag) skrev 2013-12-26 20:55:26 följande:
    Herpes antar jag det är.
    Vad jag vet så räcker det med en god handhygien efter toalettbesök. Det ska inte finnas någon anledning för dig att byta mensskydd.
  • Anonym (jag)

Tack för svar!

• Anonym (Dont worry)

Har också undrat över om man kan smitta sig själv vid tex byte av tampong.

Ringde till infektionskliniken och de visste inte. De trodde inte det. De menade på att man nog behöver direkt kontakt. Här blir ju händerna mellanhand. Men menade att om man tvättade händerna noga så borde de inte vara risk. Kvinnliga sjuksköterskan jag talade med kollade med kollega och de menade att tjejer låter väl inte bli tampong  så då borde många bli smittade.

Är du osäker, använd binda men tror inte du behöver vara så rolig.

Om du inte visste, så blåssar herpes gärna upp av stress (julstress), förkylning, vitlök? och mens. När du solar och speciellt vid mens skydda läpparna med solkyddsfaktor. Funkar fint för mig.

Må de snart läka ut för dig.

• Anonym (la)

Om du har herpes kan det smitta till alla kroppsdelar (jag har själv herpes i både underlivet och på handen). Det ska dock väldigt mycket till för att du ska smitta från en kroppsdel till en annan via något, t ex handen. Det är direktkontakt mellan trasiga blåsor och sår eller slemhinnor som är det problematiska. 

Med andra ord ska tror jag inte att du behöver byta till bindor när du har mens, så länge du är noga med hygienen, men var vaksam så att du inte fingrar i ditt munsår med torra, spruckna händer/fingrar med trasiga nagelband till exempel. Det var så min herpes satte sig på handen och det är inte något jag önskar ens min värsta fiende.

• Anonym (la)

Jag vill tillägga att det är ovanligt med herpes på andra platser än just mun och kön. En del får i/runt ögonen och det är inte roligt. 

Tyvärr har jag mött skepsis från både läkare och andra inom sjukvården när jag kommit med min herpes på handen, då flera har hävdat att det är omöjligt. Jag har testat blåsorna och det är herpes. Det är med andra ord inte omöjligt. 

• Anonym (jag)

Okej, tack ni också, då ska jag andas ut!

Jag undviker att ta på såret, men jag hade några timmar innan tagit på lite kräm och pillat bort en skorpa som lossnat halvt. Tvättade händerna som en idiot efter det och så innan jag satte in menskoppen så det skulle väl mycket till innan det smittar!

• Anonym (jag)
    Anonym (la) skrev 2013-12-26 21:07:35 följande:

Jag vill tillägga att det är ovanligt med herpes på andra platser än just mun och kön. En del får i/runt ögonen och det är inte roligt. 

Tyvärr har jag mött skepsis från både läkare och andra inom sjukvården när jag kommit med min herpes på handen, då flera har hävdat att det är omöjligt. Jag har testat blåsorna och det är herpes. Det är med andra ord inte omöjligt. 

Ja, jag har en kompis som har det på ryggen! Hon fick det bekräftat av läkare efter tester.

På tal om ögon - herpes och kontaktlinser, är det okej? JAg har bara haft glasögon nu när det är jullov, i vanliga fall har jag linser. Vågar jag mig på det med munsår och allt?
  • Anonym (h)
    Anonym (la) skrev 2013-12-26 21:02:49 följande:
    Om du har herpes kan det smitta till alla kroppsdelar (jag har själv herpes i både underlivet och på handen). Det ska dock väldigt mycket till för att du ska smitta från en kroppsdel till en annan via något, t ex handen. Det är direktkontakt mellan trasiga blåsor och sår eller slemhinnor som är det problematiska. 

Med andra ord ska tror jag inte att du behöver byta till bindor när du har mens, så länge du är noga med hygienen, men var vaksam så att du inte fingrar i ditt munsår med torra, spruckna händer/fingrar med trasiga nagelband till exempel. Det var så min herpes satte sig på handen och det är inte något jag önskar ens min värsta fiende.
    Det är inte det minsta ovanligt att herpes migrerar. Det är väldigt vanligt att genital herpes vandrar ut på skinkan och/eller låret till exempel. 

För övrigt fick jag själv herpes av den tandläkare jag hade som liten på Folktandvården. Hon hade utbrott på tummen flera gånger medan hon obehandskad lagade hål i mina tänder. 
  • Anonym (la)
    Anonym (jag) skrev 2013-12-26 21:10:12 följande:
    Ja, jag har en kompis som har det på ryggen! Hon fick det bekräftat av läkare efter tester.

På tal om ögon - herpes och kontaktlinser, är det okej? JAg har bara haft glasögon nu när det är jullov, i vanliga fall har jag linser. Vågar jag mig på det med munsår och allt?
    Oj, när det kommer till kontaktlinser vet jag inte. Jag har klarat mig bra, trots herpes på hand och användning av linser. Mina blåsor sitter dock på utsidan av handryggen, så tar jag hand om mig så är fingrarna "fria" från virus.
  • Anonym (jag)

Min herpes sitter i mungipan. Om jag tvättar händerna noga bprde jag ju kunna sätta in mina linser också antar jag. Kanske ska jag fråga min optiker!

• Anonym (la)
    Anonym (h) skrev 2013-12-26 21:13:29 följande:
    Det är inte det minsta ovanligt att herpes migrerar. Det är väldigt vanligt att genital herpes vandrar ut på skinkan och/eller låret till exempel. 

För övrigt fick jag själv herpes av den tandläkare jag hade som liten på Folktandvården. Hon hade utbrott på tummen flera gånger medan hon obehandskad lagade hål i mina tänder. 
    Du har helt rätt i att det kan vandra, men det vandrar inte så långt. Genital herpes kan absolut migrera till både skinka, lår och exempelvis nedre delen av ryggen. Min poäng var dock att herpesviruset inte kan överleva länge utanför den smittade kroppsdelen, och att det därför är svårt att smitta sig själv från munnen till underlivet via handen. 

Fy sjutton för att få herpes av sin tandläkare! Oansvarigt att undersöka utan handskar - oavsett om man har herpes eller inte!

Här finns bra info om herpes: http://www.intiminformation.se/sti/herpes
  • Anonym (h)
    Anonym (la) skrev 2013-12-26 21:25:25 följande:
    Du har helt rätt i att det kan vandra, men det vandrar inte så långt. Genital herpes kan absolut migrera till både skinka, lår och exempelvis nedre delen av ryggen. Min poäng var dock att herpesviruset inte kan överleva länge utanför den smittade kroppsdelen, och att det därför är svårt att smitta sig själv från munnen till underlivet via handen. 

Fy sjutton för att få herpes av sin tandläkare! Oansvarigt att undersöka utan handskar - oavsett om man har herpes eller inte!

Här finns bra info om herpes: www.intiminformation.se/sti/herpes
    Jo, jag vet allt det där. Ville bara komma med tilläggsinformation.

Det var nog så på den tiden, tror jag. Jag minns inte någon tandläkare som använde handskar faktiskt. Och hon kanske inte kände till vad det var hon hade, jag vet inte. Det var en barsk tant i och för sig, men svårt att tänka sig att hon ville smitta med flit. Men vad vet jag. Konstigare saker har man ju hört talas om.
Svar på tråden Munsår smitta till underlivet?