• Anonym (...)

Mat till nyår?

I de flesta fall, 99% av alla kommer att bjuda på champagne som välkomstdrink.
    Räkcocktail eller annat skaldjur till förrätt, oxfilé med potatisgratäng och rödvinssås till huvudrätt. Och någon form av glass till efterrätt, typ marängsviss, banana split och liknande.

VARFÖR? Varför bjuda på denna mat år efter år, efter år, efter år, efter år.
    NÄR ska någon komma med något nytt?????
    VARFÖR envisas man med att köra denna kliché?  

• Svar på tråden Mat till nyår?
  • Tow2Mater

Hmm.. påminner mig om varje gång jag går till affären och letar efter "middag", det finns fortfarande inte, hittar bara samma gamla råvaror som vanligt... ;)

Tror det blir pizza hos oss på nyår.

• Anonym (smörgås)

Vi ska äta smörgåtårta, gott som fasen ska det bli, cola till det sen blir det en massa godis och någon öl. Kanon. Annat fjoll orkar jag inte med i år..har en känsla av att ni tänker "wt" nu som vanligt på familjeliv, så bring it on!

• Marlean

Vi käkar grillat med potatisgratäng och tar chokladpannacotta till efterrätt. Skippar nog förrätten.

• Anonym (""")

Vi ska bara vara hemma och ta det lugnt på nyår så jag tänkte att barnen får bestämma mat. Jag frågade dem idag vad de ville ha. Förrätt, vin och gräddkokta blåmusslor med en bit bröd. Varmrätt, blodig entrecote med grönsaksterrine (broccoli, blomkål, morötter mm) Karl Johan svampsås, sparrisX2 (kokt med smör & grillad med parmesan, balsamico och pinjenötter) och en sallad. Till efterrätt ville de ha min hemgjorda chokladmousse, gjord på 70% choklad, med färska hallon och en klick grädde eller mango och hallonsorbet. Jag tycker att det låter som ett bra alternativ och bryr mig inte om maten är en kliché eller inte, bara den smakar gott och alla är nöjda och det lär alla i familjen vara med barnens meny. Så vi kör iaf på detta. Allt det här äter vi vid olika tillfällen året om så det är inget spec. just för nyår utan sånt vi gillar och som inte kräver allt för stor arbetsinsats helt enkelt. Ts, vad vill du äta på nyår?

• Gryntroll

Är på semester över nyår och vi tänkte oss grillade skaldjur, punkt. Hade vi varit hemma hade det nog blivit en sån meny som du beskriver i ts eftersom det är gott!

• Anonym (...)
    Anonym (smörgås) skrev 2013-12-26 22:36:19 följande:
    Vi ska äta smörgåtårta, gott som fasen ska det bli, cola till det sen blir det en massa godis och någon öl. Kanon. Annat fjoll orkar jag inte med i år..har en känsla av att ni tänker "wt" nu som vanligt på familjeliv, så bring it on!
    Marlean skrev 2013-12-26 22:46:38 följande:
    Vi käkar grillat med potatisgratäng och tar chokladpannacotta till efterrätt. Skippar nog förrätten.

Med all respekt, men det hör ska inte bli någon "Det här kommer jag äta på nyårtråd"
    Jag är inte så intresserad av att ni kommer äta något annorlunda (Fast grillat är väldigt, väldigt likt oxfilé och pannacotta är väldigt likt glass)

Det jag är intresserad av är varför man kör menyn jag beskrivit till nyår. Kan ni förklara för mig?
  • Anonym (...)
    Anonym (""")
    Hur gamla är egentligen barnen som bestämmer blåmusslor till förrätt?
    Tänkte mig förs 5 åringar, men när jag såg vad det var de hade bestämt blev jag väldigt konfys..
  • Anonym (""")
    Anonym (...) skrev 2013-12-26 22:55:37 följande:
    Marlean skrev 2013-12-26 22:46:38 följande:
    Med all respekt, men det hör ska inte bli någon "Det här kommer jag äta på nyårtråd" Jag är inte så intresserad av att ni kommer äta något annorlunda (Fast grillat är väldigt, väldigt likt oxfilé och pannacotta är väldigt likt glass) Det jag är intresserad av är varför man kör menyn jag beskrivit till nyår. Kan ni förklara för mig?

För att det är gott och lättlagat!
  • Petite Chérie
    Anonym (...) skrev 2013-12-26 22:55:37 följande:

Med all respekt, men det hör ska inte bli någon "Det här kommer jag äta på nyårtråd"
    Jag är inte så intresserad av att ni kommer äta något annorlunda (Fast grillat är väldigt, väldigt likt oxfilé och pannacotta är väldigt likt glass)

Det jag är intresserad av är varför man kör menyn jag beskrivit till nyår. Kan ni förklara för mig?
    För att det är klassiskt och gott och de flesta tycker om det? Varför äter man samma mat varje jul?
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Anonym (""")
    Anonym (...) skrev 2013-12-26 22:58:34 följande:
    Anonym (""") Hur gamla är egentligen barnen som bestämmer blåmusslor till förrätt? Tänkte mig förs 5 åringar, men när jag såg vad det var de hade bestämt blev jag väldigt konfys..

Barnen är 8 & 10 år.
  • Rosaceae

Det känns som ett säkert kort eftersom det blir den första nyårsfesten vi anordnar och att jag tror att andra förväntar sig att få typisk nyårsmat. Dock har vi byt ut förrätten mot dumplings.

• Anonym (...)
    Petite Chérie skrev 2013-12-26 22:59:31 följande:
    För att det är klassiskt och gott och de flesta tycker om det? Varför äter man samma mat varje jul?
    Du påstår väl ändå inte att nyårsmaten har blivit lika traditionsenlig som julbordet?
    För övrigt har jag inte riktigt förstått det där med julbord heller. 
    Det väl länge sedan som jag åt julmat på julafton faktiskt.
  • Petite Chérie
    Anonym (...) skrev 2013-12-26 23:02:30 följande:
    Du påstår väl ändå inte att nyårsmaten har blivit lika traditionsenlig som julbordet?
    För övrigt har jag inte riktigt förstått det där med julbord heller. 
    Det väl länge sedan som jag åt julmat på julafton faktiskt.
    Nja, det påstår jag inte. Men att menyn du nämner blivit en tradition hos de flesta i Sverige kan du ju inte förneka, eller hur?
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • KimPossible

För att många ser det som tradition, samt att det är enkelt att fixa och så brukar det vara extrapris på just de råvarorna i nyårsveckan. Det sista tror jag påverkar en del också. Om oxfilén kostade som vanligt även runt nyår och andra varor såldes billigare istället så tror jag folk skulle välja annorlunda.

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
Svar på tråden Mat till nyår?