• Havsluft

Behöver hjälp med mjölkfri förrätt till nyår!!

Hej!

Jag har fått i uppdrag att ordna förrätten till nyår. Men den får INTE innehålla mjölkprotein, skaldjur eller nötter. Nästan allt jag brukar laga innehåller mjölk i någon form, så nu är jag ganska "lost"!..

Det skall vara gott och gärna lite lyxigt. Jag funderar på något med rökt lax, löjrom eller lufftorkad skinka tex, men har inte hittat något bra recept ännu. Det kommer vara både vuxna och barn med.

Har ni några tips?

• Svar på tråden Behöver hjälp med mjölkfri förrätt till nyår!!
  • Tow2Mater

"Bacon cups" kan ju fyllas med vad som helst, och allt blir ju gott med bacon ;)

• TeresB
    Havsluft skrev 2013-12-27 00:42:22 följande:
    Hej!

Jag har fått i uppdrag att ordna förrätten till nyår. Men den får INTE innehålla mjölkprotein, skaldjur eller nötter. Nästan allt jag brukar laga innehåller mjölk i någon form, så nu är jag ganska "lost"!..

Det skall vara gott och gärna lite lyxigt. Jag funderar på något med rökt lax, löjrom eller lufftorkad skinka tex, men har inte hittat något bra recept ännu. Det kommer vara både vuxna och barn med.

Har ni några tips?

En mini Caesar sallad kanske? Kan göras veg med avokado vid behov. Mjölkallergikern kanske kan få ngn specialost?

Carpaccio kanske eller någon asiatisk nudelsallad?
  • Bling1975

Jag hade nog gjort någon form av ceviche. Eller halstrad tonfisk med avocado och citrondressing. Eller asiatisk carpaccio med mycket citron, chili och koriander är också gott om man inte vill ha fisk. Extra gott med rostade jordnötter på men det är inget måste.

Om ditt recept inte kräver så mycket mjölkprodukter utan bara lite lite krämighet så finns det ok mjölkfria alternativ av soja eller havre.

• Arbetsvegan
    Havsluft skrev 2013-12-27 00:42:22 följande:
    Hej!

Har ni några tips?

Jag har inga förslag men ett tips. Att få det mjölkproteinfritt är inte speciellt svårt, det är bara att ersätta mjölkprodukter mot havreprodukter (undvik soja om det finns nötallergi)

Svar på tråden Behöver hjälp med mjölkfri förrätt till nyår!!