• Anonym (har ont)

Citodon och amma?

Pga värk i kroppen så kan jag ta citodon 500mg\30 mg 3 gånger om dagen enligt recept.

Nu tog jag en och hoppas jag klarar mig bra på den och undrar om jag kan amma vid 21 tiden ikväll?

• Svar på tråden Citodon och amma?
  • Anonym (Nope)

Efter att ha läst i Fass så hade jag absolut valt att avstå Citodon vaid amning....

• Anonym (ssk)
    Amning  (Läs mer om amning)

Grupp  IVb.

Paracetamol: Passerar över i modersmjölk, men risk för påverkan på barnet synes osannolik med terapeutiska doser.

Kodein: Passerar över i modersmjölk. I normalfallet är risk för påverkan på barnet osannolikt med terapeutiska doser. Dock bildas aktiva metaboliter t ex morfin, från kodein med stor individuell skillnad (se även Varningar och försiktighet samt Farmakokinetik). Ett fall av letal morfinintoxikation hos ett ammat barn som exponerats för morfin via bröstmjölk har rapporterats, där modern var ultrasnabb metaboliserare och erhöll terapeutiska doser av kodein. Ammande mödrar bör därför använda lägsta möjliga dos av kodein, samt informeras att noggrant observera barnet för möjliga symptom/tecken på morfinöverdosering (såsom somnolens, små pupiller, amningssvårigheter, slapphet och andningspåverkan) och söka sjukvårdsinrättning vid misstanke om morfinintoxikation.

Ring 1177 om du känner för det, jag skulle ammat med gott samvete så länge efter tabletten. Man blir ingen bra mamma av att ha ont heller. Men det kan nog vara bra att prata med dint doktor om hur du ska gå vidare.

• Anonym (läkaren)

Vad sa läkaren som skrev ut dom till dig när du berättade att du ammar? Jag fick både citodon+morfin efter mina snitt och ammade. Fick citodon utskrivet när jag gick hem också.

Svar på tråden Citodon och amma?